|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
شايد نخستين حرکت جدي تندروها عليه نقويان در سال92 صورت گرفت آنجا كه او حاضر نشد از كانديداي مورد حمايت اصولگرايان تندرو حمايت كند و راه خودش را جدا كرد.
 حجت‌الاسلام نقويان از جمله سخنرانان مذهبي كشور است كه در ماه‌هاي اخير به چهره‌اي محبوب تبديل شده است اما اين محبوبيت محدوديت‌هايي براي او داشته است از جمله اينكه صداوسيما ديگر حاضر نيست تصويري از او به نمايش بگذارد يا براي ميزگرد و نشستي از او دعوت کند. از سوي ديگر برخی هم كه روزي او را مراد خود مي‌ديدند منافع خود را با اظهارات اخير نقويان در تضاد مي‌بينند و از هر مسيري به او هجمه وارد مي‌كنند. چنانكه روزي به دروغ حكم محكوميت برايش صادر کرده و روز ديگر از ممنوع التصويري او مطالبي منتشر مي‌كنند تا به هر نوعي اطرافيان او را بكاهند اما تجارب گذشته را فراموش كرده‌اند كه هر چه به شخصيت‌هاي مورد اعتماد و وثوق اكثريت جامعه هجمه ببرند بر ميزان محبوبيت اين شخصيت‌ها افزوده خواهد شد. شايد تضاد منافع سبب شده كه حاميان ديروز نقويان امروز اينچنين بر او بتازند. او اين روزها خطي براي اظهارنظر قائل نيست و اصلاح‌طلب و اصولگراي منصف را به يك چشم مي‌بيند؛ اگرچه در سال‌هاي گذشته تصور مي‌شد او يك اصولگراست اما با رفتارهاي اخيرش نشان داد كه فراجناحي بودن را از بزرگاني همانند آيت‌ا... هاشمي آموخته و به اين دليل است كه ديگر در سخنراني‌هايش برخلاف سابق به انتقاد از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نمي‌پردازد.
 
 نخستين هجمه‌ها به نقويان

شايد نخستين حرکت جدي تندروها عليه نقويان در سال92 صورت گرفت آنجا كه او حاضر نشد از كانديداي مورد حمايت اصولگرايان تندرو حمايت كند و راه خودش را جدا كرد. پس از اين موضوع بود كه كليپي منقطع شده از اظهارات او دست به دست چرخيد تا شخصيت اين روحاني جوان را متضاد برخي ارزش‌ها نشان بدهند. اما در آن مقطع نقويان سكوت نكرد و جوابيه‌اي منتشر كرد كه در آن آمده بود: «اگر بنده هم، همانند بعضي از افراد زودرنج از كوره در رفته و به خاطر تعطيل نمودن چند سخنراني در شهرهاي مختلف كه با تهديد آقاياني از مراكز گوناگون و نهادهايي كه دوستان ديروز و امروزند، كار را به قوه‌قضائیه مي‌كشاندم و براي دفاع از حقوق پايمال شده دست به تبليغات رسانه‌اي پرسر و صدا مي‌زدم كه هم دشمنان خوشحال و هم دوستان ملول و نگران مي‌شدند كار عاقلانه‌اي به حساب مي‌آمد؟! كه اگرچه مكرر از ناحيه دوستان دلسوز، تشويق به اين كار شدم اما خود را به خداي مهربان و روز بازخواست الهي واگذار نمودم كه: كار خود را به خدا باز‌گذاري حافظ /‌اي بسا عيش كه با بخت خداداده كني.» در نمايشگاه مطبوعات فرصتي شد تا گپي با حجت‌الاسلام نقويان كه خود را اينگونه معرفي كرده است، بزنيم: ««بنده ناصر نقويان هستم. طلبه بي‌سوادي از قم؛ و هم‌اكنون در تهران زندگي مي‌كنم. سال 65 از بابل خودمان به قم آمدم. بين سال‌هاي 60 تا 65 در بابل بودم و تا سال 71- 72 هم در قم؛ و از آن به بعد هم در تهران روزگار مي‌گذرانم.»

متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:

 در ايام عزاداري محرم امسال فايل‌هايی صوتي از شما منتشر شد كه حاشيه‌ساز شد. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

نمي‌دانم منظورتان چه صحبت‌هايي است. واقعا الان در خاطرم نيست.

 آیا از سوي برخی افراد براي اظهاراتتان در پشت تريبون ها تحت فشار هستيد؟

خير. تحت فشار نيستم.

 به هر حال آنچه از زبان شما شنيده و پخش شد، جديد بود و واكنش‌هايي داشت، نمي‌توان منكر اين موضوع شد.

خیر. تا الان هيچ فشاري بر من نبوده است البته يكسری فشارها از سوي گروه‌هايي وارد مي‌شود تا من، آن حرف‌هاي حقي را كه فكر مي‌كنم بايد زده بشود را نزنم اما من به آنها گوش نمي‌دهم و آنچه را كه تشخيص مي‌دهم حق است بيان مي‌كنم. عقلا نیز بارها همين را به من گفته‌اند و آنچه مي‌گویم را تاييد كردند. به‌طور واضح اعلام مي‌كنم اينكه تحت فشار باشم و مجبور به كاري شوم تاكنون رخ نداده است.
 پس چرا صدا و سيما ديگر سخنراني‌هاي شما را پخش نمي‌كند و دعوتي هم از شما برای حضور در برنامه‌هایش صورت نمی‌گیرد؟

اين را بايد از [مسئولان] صداو سيما بپرسيد.

 چرا به يكباره شروع كرديد به گفتن آنچه به‌زعم خودتان حق و حقيقت مي‌دانستيد و آيا در گذشته نيازي به بيان اين موضوعات نمي‌ديديد؟
نه؛ اين كار و اظهاراتم يك‌دفعه‌اي نبود بلكه اظهاراتم يك‌دفعه ظهور اجتماعي پيدا كرده است. من از زماني كه خودم را شناختم و از زماني که آقاي هاشمي‌رفسنجاني بر سر كار بوده، نسبت به برخي از سياست‌هاي ايشان انتقاد داشتم. آن زمان هم انتقادات خودم را مي گفتم اما آن موقع آقاي نقويان امروز نبوديم كه اينقدرمورد توجه رسانه‌ها باشيم.

 نظرتان در مقطع فعلی درباره آقاي هاشمي و احیانا سیاست‌هایشان چيست؟

اجازه بدهيد نظري درباره شخصيت ايشان ندهم. ايشان شخصيتي مورد تاييد انقلاب و رهبري هستند. آقاي هاشمي از شخصيت‌هاي با تجربه و با سابقه اين كشور هستند و ما اگر انسان‌هاي هوشمندي باشيم از همه شخصيت‌هايي كه قلبشان براي اين نظام و انقلاب مي‌تپد بايد استفاده كنيم.

 پس چرا برخي سعي دارند عملكرد شما را سياسي نشان دهند؟

اين سوال را بايد از خودشان پرسيد. احتمالا براي اين است كه برخي حرف‌هاي من به منافع برخي برخورده است. من که چنين فكري ندارم.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین