|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
وزیر بهداشت تصریح کرد: طرح تحول سلامت با قوت تمام ادامه خواهد داشت و اجازه نخواهیم داد آسیبی به این طرح وارد شود.
دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه بازدید از بیمارستان طالقانی مشهد ضمن بیان این مطلب، خلف وعده‌های دیگر دستگاه‌ها در مسیر اجرای این طرح را بی‌انصافی عنوان کرد و گفت: قانون تکالیفی برای هر دستگاه در نظر گرفته و هیات وزیران نیز ماموریت‌های هر دستگاه را تفکیک کرده است. انتظار این است که هر کسی به وظیفه‌اش عمل کند و به نظر می‌رسد بیمه‌ها در این زمینه نامهربانی می‌کنند و نباید در این مسیر تحت فشار باشیم.

هاشمی گفت: با چنگ و دندان از طرح تحول سلامت حمایت خواهیم کرد و سازمان مدیریت و دولت این طرح را به پیش خواهند برد. اگر دوستان کمک کنند و به وظایف‌شان عمل کنند، شیرینی اجرای این طرح بیشتر خواهد بود و اگر هم کمک نکنند ما این طرح را با همکاری همه همکاران خود در وزارت بهداشت ادامه خواهیم داد و مردم نباید نگران اجرای این طرح باشند و مباحثی هم که مطرح می‌شود، بحث‌های داخلی است.

وزیر بهداشت گفت: اگر بناست به دولت و دکتر روحانی کمک کنیم نباید سیستم را بخشی ببینیم، بلکه باید منافع ملی و موفقیت دولت، مد نظرمان باشد و باید رفتاری متفاوت با آنچه که تا امروز داشته‌ایم، داشته باشیم.

هاشمی با بیان این که این مباحث در هر دوره مطرح بوده و کهنه و قدیمی است، گفت: انتظار این است که در دولت تدبیر و امید، همه به اجرای این طرح مهم، ملی و اجتماعی کمک کنند و در این خصوص از کمک‌های مجلس، استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و خود مردم تشکر می کنیم. اگر در مسیر اجرای این طرح نگاهی متفاوت و غیر بخشی داشته باشیم حتما موفقیت‌مان بیشتر خواهد بود.

وزیر بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت بهداشتی درمانی استان خراسان رضوی اظهار داشت: معتقدم در زمینه گسترش خدمات در مشهد کوتاهی شده است. توسعه این شهر متناسب با توسعه زیرساخت‌ها نبوده است؛ به طوری که در طول 50 سال گذشته در حالی که جمعیت مشهد و حاشیه این شهر چند برابر شده، اما یک بیمارستان مناسب و خوب در این شهر ساخته نشده است.

وزیر بهداشت بر ضرورت رفع کمبودهای بهداشتی درمانی در مشهد تاکید کرد و ضمن ابراز گله‌مندی از عملی نشدن قول‌های داده شده از سوی برخی از مسئولین استان در این زمینه، گفت: مسئولین این استان اگر می‌توانند منابعی را برای رفع این کمبود تامین کنند؛ در غیر اینصورت از طریق املاکی که وزارت بهداشت در این استان دارد، منابع لازم را تامین کنند و امیدواریم گشایشی در این خصوص حاصل شود.

هاشمی تاکید کرد: دولت در این دوره تنها می‌تواند بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا (ع) مشهد را تکمیل کند و در کنار آن خدماتی که در مراکز بهداشتی و درمانی مشابه همین خدماتی که در بیمارستان طالقانی ارایه می شود، ارائه دهد.

وی در خصوص تخصیص اعتبارات لازم به حوزه سلامت مشهد نیز ابراز داشت: اعتبارات لازم مربوط به طرح تحول سلامت به طور کامل تخصیص داده شده اما به علت کمبود اعتبارات، اعتبارات عمرانی دولت کامل تخصیص داده نشده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید نگاه‌مان به مشهد مانند تهران باشد، گفت: آستان قدس رضوی در این خصوص مساعدت بیشتری کند و سایر بخش‌ها از جمله استانداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی نیز باید برای ارتقای حوزه سلامت مشهد همت کنند و موضوع سلامت را نسبت به سایر بخش‌ها متفاوت ببینند.

بنابر اعلام وب‌دا، وی یادآور شد: کمبودهای حوزه بهداشت و درمان در مشهد نارضایتی‌هایی را برای مجاورین و نیز زائرین ایجاد کرده است و نباید انتظار داشت که همه مشکلات توسط وزارت بهداشت حل شود؛ چرا که باید شهر را متناسب با خدمات توسعه داد و همه دستگاه‌ها از جمله آستان قدس احساس مسئولیت کنند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به حوزه پژوهش در این استان گفت: در حال حاضر سرمایه اصلی و فضا و امکانات لازم در این بخش نیست، اما با توجه به نیروی انسانی متخصصی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد تربیت کرده است، خوشبختانه گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده و با همه کمبودهایی که در این زمینه وجود داشته، مشهد رتبه کشوری خوبی در حوزه پژوهش کسب کرده است. ما هم تلاش می‌کنیم در حد اعتبارات‌مان حمایت‌های لازم را از این حوزه داشته باشیم.

کمبود 100هزار تخت بیمارستانی در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به کمبود 100هزار تخت بیمارستانی در سطح کشور اظهار داشت: این در حالی است که 53 درصد از مجموع 90 هزار تخت بیمارستانی فعال در کشور فرسوده است.

هاشمی در مراسم تقدیر از رتبه‌های بورد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جشن کسب رتبه سوم پژوهشی این دانشگاه که در تالار ابن سینا برگزار شد، به کمبود 200 هزار پرستار در مراکز درمانی کشور و همچنین کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر می‌توان گفت که در حوزه دندانپزشکی بویژه در مناطق محروم تقریبا غایب هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ارائه خدمات مطلوب به مردم حق آنهاست، اظهار داشت: برنامه تحول نظام سلامت با قدرت و قوت تمام ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته به حوزه سلامت توجهی نمی‌شد و این بخش در سطوح نهم تا دوازدهم اولویت دولت‌ها بود، اظهار داشت: در دولت کنونی با توجه جدی که به بخش سلامت شد، برنامه تحول نظام سلامت از یک سال و نیم گذشته به اجرا درآمد و این امر رضایت‌مندی مردم را بویژه در مناطق محروم در پی داشت.

وزیر بهداشت گسترش عدالت در سلامت، کاهش پرداختی‌های مردم، احترام به بیماران و ارتقای خدمات پزشکی را از جمله دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت برشمرد.

هاشمی تاکید کرد: باید از این برنامه مراقبت شود که بخشی از آن به سیاستگذاران و بخشی دیگر به ارائه دهندگان خدمت بستگی دارد که در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به خوبی عمل کرده‌اند.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: مطمئن هستیم که بخشی از این مشکلات حل می‌شود اما هر چقدر رفع این مشکلات سریع‌تر باشد، بهره‌مندی مردم از خدمات بیشتر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: با وجود تمام اقداماتی که صورت گرفته است، به نظر می‌رسد هنوز فاصله زیادی تا آن چیزی که باید باشیم، داریم. تلاش‌های زیادی در مسیر شکوفایی کشور شده است اما آن چیزی که جای تاسف دارد فرصت سوزی‌هایی است که در این مسیر صورت گرفته است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های استثنایی در ابعاد پزشکی و غیرپزشکی در سطح کشور بوده است؛ به طوری که می‌توان با اطمینان گفت که بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران در دل این دانشگاه نهفته است.

وی در ادامه با اشاره به کمبودهای موجود در حوزه‌های آموزشی و درمانی مشهد مقدس اظهار داشت: بر اساس گزارشی که رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به من داده‌اند دو بیمارستان بزرگ این شهر شامل امام رضا(ع) و قائم(عج) بیشتر به بخش درمان می‌پردازند و حوزه آموزشی این مراکز به دلیل ازدحام بیماران و مشکلات زیر ساختی آن‌ها دچار آسیب شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به طور مرتب عنوان می‌شود که مشهد به عنوان ام‌القری و پایتخت فرهنگی کشور است، اما در عمل به آن توجهی نمی‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر سرانه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تمام استان‌ها کمتر است و این شهر با کمبود 3000 تخت بیمارستانی روبروست.

هاشمی خاطر نشان کرد: اگر به تامین زیرساخت‌ها و احداث مراکز درمانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی در این شهر توجه شود، به طور حتم بخش آموزش نیز با تحول جدی روبرو خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: قول می‌دهم اگر استانداری خراسان رضوی کار ساخت 1000 تخت بیمارستانی را آغاز کند، وزارت بهداشت نیز 1000 تخت بیمارستانی را در این شهر ایجاد کند.

هیچ شهری مانند مشهد ظرفیت گسترش توریسم درمانی را ندارد

هاشمی با بیان اینکه هیچ شهری مانند مشهد ظرفیت توجه به توریسم درمانی را ندارد، تاکید کرد: چه افتخاری از این بهتر که بتوانیم در این شهر خدمات را در شان مردم داشته باشیم و گسترش دهیم.

وزیر بهداشت با قدردانی از رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونین این دانشگاه در کسب رتبه‌های برتر و همچنین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اظهار داشت: ارتقای این دانشگاه در رتبه‌بندی پژوهشی و همچنین در حوزه آموزش نشان از تلاش و همت مسئولان و تمام اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه دارد.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی همچنین با تقدیر از اقدامات انجام شده در توسعه خدمات بهداشتی تصریح کرد: مشهد مقدس دارای یک میلیون و 200 هزار جمعیت حاشیه نشین است که با اجرای برنامه تحول در حوزه بهداشت اقدامات موثری در این مناطق صورت گرفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به لزوم توجه به حوزه طب سنتی در راستای ارتقای سلامت مردم اظهار داشت: طب سنتی به عنوان میراث ملی باید از آن حمایت کنیم و یکی از استان‌های مهم کشور در این زمینه خراسان رضوی است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین