کد خبر: ۷۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
ناپدید شدن حدود 20 ماهه پرواز ام.اچ 370 مالزی با وجود فناوری های نوین و بی خبری از سرنوشت مسافران این هواپیما که دو سرنشین ایرانی داشت، برای مقامات هوانوردی جهان درس هایی با هدف جبران ضعف ها به همراه داشته است.
به گزارش ایرنا، این پرواز که اسفند ماه سال 1392 با 239 سرنشین در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد، اکنون به یکی از معماهای حل نشده تاریخ مالزی و صنعت هوانوردی جهان تبدیل شده است.
اگرچه هر از گاهی اخباری مبنی بر پیدا شدن قطعه هایی از این هواپیما توجه رسانه ها را به خود جلب می کند، اما تلاش های بین المللی برای یافتن این بوئینگ غول پیکر بی نتیجه مانده است.
طولانی شدن زمان جستجو و بی نتیجه بودن تلاش ها باعث شد مقامات هوانوردی جهان در پی راهکاریی باشند تا روش موثرتری برای رهگیری پروازها در جهان بیابند.
در آخرین تلاش ها برای رسیدن به هدف، روز گذشته کنفرانسی در ژنو برگزار و تصمیم گرفته شد بخش هایی از طیف رادیویی در سیستم جهانی برای ردیابی پروازها مورد استفاه قرار گیرد.
این کنفرانس با هدف توسعه سیستم ردیابی جدید براساس رادارهای زمینی برگزار شد.
در این کنفرانس که توسط اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور برگزار شد، نمایندگان 160 کشور تصمیم گرفتند از فرکانس رادیویی برای ردیابی ماهواره ای هواپیماها استفاده شود.
براساس این تصمیم، ماهواره ها قادر به دریافت امواج انتقال دهنده هایی هستند که هواپیماها در حال حاضر این امواج را به ایستگاه های زمینی و یا سایر هواپیماها ارسال می کنند.
استفاده از این سیستم، امکان ردیابی به موقع هواپیماها در هر جایی از کره زمین امکان پذیری می شود.
این تصمیم که ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی عامل آن بوده، نشان دهنده وجود ضعف در سیستم هوانوردی جهان است.
همزمان با این تصمیم یک خلبان با ابداع فرمول ریاضی مدعی است پرواز ناپدید شده ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی را چهار هفته دیگر توسط گروه امداد و نجات در اقیانوس هند پیدا می کند.
'سیمون هاردی' خلبان انگلیسی که سابقه 17 سال پرواز در مسیرهایی آسیایی را دارد، این فرمول را بر اساس محاسبات ریاضی و هندسه ابداع کرده است.
وی با توجه به جستجوهایی که تاکنون انجام شده و همچنین بر اساس بهبود وضعیت هوا در مناطق مورد جستجو اعلام کرده است که یافتن پرواز به زودی محقق می شود.
ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی پیش از این در واکنش به ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370، گفته بود فکر می کند 'بازی فناوری' در این بخش دخیل است.
وی ناپدیدشدن یک بویینگ 777 با 230 تن وزن را در آسمان و آن هم بدون برجای گذاشتن هیچ گونه اثری، معقول نمی داند.
ماهاتیر شرکت بوئینگ را نیز در ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 مقصر می داند و معتقد است تجهیزات بوئینگ اجازه می دهد این هواپیما از راه دور کنترل شود و این گفته نشان می دهد وی اعتقاد دارد کنترل هواپیما از دست خلبان خارج شده و تحت کنترل دیگران قرار گرفته است.
یک نویسنده انگلیسی در کتابی مدعی شده است هواپیمای ام.اچ 370 در زمان رزمایش نظامی مشترک تایلند - آمریکا مورد هدف گرفته شده و سقوط کرده است.
گروهی از نظریه پردازان نیز معتقدند طالبان در ناپدیدشدن این هواپیما با 239 سرنشین نقش داشته است و یا گروهی دیگر شهاب سنگ را در این ماجرا دخیل می دانند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین