|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۷
کد خبر: ۷۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
پزشک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، سن بروز سکته های مغزی را بین 65 تا 75 سال ذکر کرد و افزود: هر اندازه سن بالاتر رود میزان شیوع و احتمال سکته مغزی در افراد افزایش می یابد.
دکتر عارف رجبی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هر واقعه ناشی از عروق مغز که به طور ناگهانی ایجاد شود سکته مغزی تلقی می شود و به دو شکل خونریزی مغز و انسداد عروق مغزی بروز می کند.
وی بیشترین سکته ها را از نوع ایسکمیک و گرفتگی رگ دانست و گفت: این نوع سکته با رسوب شدن چربی در دیواره رگ ها ایجاد و تنگ تر شدن جریان خون در رگ همراه است که در این حالت سرعت جریان خون افزایش می یابد در نتیجه سبب می شود پلاکت روی زخم رسوب کند و رگ گرفته شود و در این حالت به قسمتی از رگ، خون نمی رسد.
وی افزود: نوع دیگر سکته مغزی در اثر فشار خون طولانی دیواره رگ ها بروز می کند و در نهایت منجر به پارگی دیواره رگ و خونریزی مغز می شود.
او اظهارکرد: در این حالت با پارگی دیواره رگ ها، خون که حالت سمی دارد وارد بافت می شود و موادی التهابی از خود ایجاد می کند که سبب تخریب مغز و فلج شدن قسمتی از بدن می شود.
رجبی 15 الی 20 درصد سکته های مغزی را ناشی از خونریزی مغز دانست و گفت: 75 درصد سکته ها ناشی از سکته ایسکمیک است.
وی به ارتباط سکته قلبی با سکته مغزی اشاره کرد و افزود: درصدی از سکته های مغزی به علل نارسایی و نامنظمی در ضربان قلب و راکد شدن خون در قلب ایجاد می شوند.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: در اثر نامنظمی قلب، نارسایی قلب یا نواقص و اختلال دریچه ای به دیواره قلب و تشکیل لخته خون در مغز، این لخته ها می توانند از طریق شریان ها یا از طریق عروق به عروق مغزی انتقال یابند و منجر به بروز سکته مغزی شوند.
وی به علایم سکته مغزی اشاره کرد و گفت: علایم ناگهانی سکته مغزی به صورت اختلال هوشیاری، فلج یک طرفه بدن و صورت، عدم تعادل و سرگیجه، دوبینی یا اختلال در تکلم و حتی در برخی موارد به صورت تشنج بروز پیدا می کند.
پزشک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: معمولا به طور شایع سکته مغزی سبب فلج بدن می شود و در برخی موارد صورت را درگیر می کند.
دکتر رجبی افزود: اگر سکته مغزی سبب فلج سمت راست شود منجر به اختلال در تکلم خواهد شد و اگر درگیری مخچه و ساقه مغز داشته باشیم سبب عدم تعادل، سرگیجه، سردرد و یا به صورت دوبینی و اختلال در بلع و هوشیاری می گردد.
وی با بیان اینکه سکته مغزی در زنان کمتر شایع است گفت: در دوران یائسگی و در سن 50 سالگی زمینه بروز سکته مغزی در زنان افزایش می یابد اما با افزایش سن بتدریج میزان شیوع سکته مغزی در هر دو سن برابر می شود.
وی با اشاره به اینکه برخی فاکتورها و علل بروز سکته مغزی قابل تغییر و برخی غیر قابل تغییر است، سابقه خانوادگی، بیماری عروقی، جنس و سن را جزء موارد غیرقابل کنترل دانست.
دکتر رجبی کنترل فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، مصرف سیگار، مصرف رژیم های حاوی چربی های اشباع شده و نداشتن تحرک جسمانی و ورزش روزانه را مهمترین علل قابل تغییر عنوان کرد و افزود: اصلاح فاکتورهای قابل تغییر بهترین راهکار پیشگیری از ابتلاء به سکته قلبی است.
وی ضمن تاکید بر اینکه افرادی که فشار خون 90 به بالا دارند حتما باید کنترل و تحت درمان قرار گیرند یادآورشد: داشتن فشار خون و دیابت همزمان ریسک خطر ابتلاء به سکته مغزی را چند برابر می کند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که دچار سکته مغزی شدید می شوند یک طرف بدن آنها کاملا فلج و زمین گیر می شود افزود: افرادی نیز که دچار سکته مغزی خفیف می شوند باید از حیث وضعیت قلبی، چربی و فشار خون کنترل و مورد بررسی قرار گیرند.
متخصص مغزب و اعصاب همچنین یادآورشد: افرادی که دچار سکته خفیف می شوند نیاز به بازتوانی دارند که در طول سه تا شش ماه می توان با گفتار درمانی و ورزش مناسب آنها را به زندگی بازگرداند.
رجبی بر پرهیز از مصرف نوشابه های حاوی قند زیاد و نیز غذاهای پرچرب، ترک کامل سیگار و کاهش وزن تاکید کرد و داشتن خواب منظم حداقل بین هفت تا هشت ساعت را برای پیشگیری از سکته های مغزی ضروری دانست.
وی بر داشتن سبک زندگی، رژیم غذایی متعادل و مناسب، ورزش روزانه هوازی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و کوهپیمایی تاکید کرد.
سکته مغزی با بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علایمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود، تعریف شده است.
سکته مغزی بعد از بیماری قلبی دومین علل مرگ و میر شناخته شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین