|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
در شرایطی که اصولگرایان، رهروان را عضو میهمان اصولگرایی محسوب می کنند آیا این فراکسیون که همین روزهاست به یک حزب تبدیل شود، حاضر است در این دایره قرار گیرد؟! آیا لاریجانی حاضر است راه خود را از فراکسیون و طیفی که مشخصه اصلی آن حمایت از رئیس مجلس نهم و مواضع اوست جدا سازد؟
لاریجانیاختلافات اصلگرایان با علی لاریجانی مسئله ای است که کمی معادلات انتخاباتی را به ویژه در اردوگاه اصولگرایی بهم ریخته است. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اختلافات اصولگرایان با علی لاریجانی به حدی رسیده است که طیف حامی لاریجانی را با یک تردید جدی برای حضور در وحدت اصولگرایان روبه رو کرده است به ویژه آنکه در این وحدت تندروهای اصولگرایی که مخالف صد در صد رئیس مجلس نهم هستند نیز حضور دارند؛ در چنین شرایطی حضور رهروانی ها و طیف لاریجانی در میان متحدین اصولگرا کمی بعید به نظر می رسد. 

از سوی دیگر رئیس مجلس هشتم و نهم این روزها از چنان محبوبیت و جایگاهی در جامعه برخوردار شده است که اصولگرایان نمی توانند شاهد از دست دادن چنین چهره ای باشند و از آنجایی که زمزمه ائتلاف طیف لاریجانی با حامیان دولت به گوش می رسد این امر قطع به یقیین کار را برای اصولگرایان دشوار خواهد کرد. 

در  این راستا حمیدرضا ترقی به مهر می‌گوید: لاریجانی در مورد انتخابات یکسری تحلیل‌هایی دارد که با مذاکره حل می‌شود. تاکنون با شخص لاریجانی مذاکراتی انجام شده است و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

ترقی در پاسخ به این سئوال که آیا فراکسیون رهروان در جریان وحدت اصولگرایان همکاری خواهد کرد یا خیر؟ گفت: رهروان یک تشکیلات حزبی نیست و تنها در داخل مجلس کارکرد دارد. عناصر فراکسیون رهروان هم در همه طیف‌ها از جمله اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حضور دارند. 

لاریجانی ها اصولگرایان بنام نیستند

به نطر می رسد که رویکرد علی لاریجانی و اختلافات اصولگرایان با او،  وحدت اصولگرایان را دچار مشکلاتی کرده است که در این رابطه بیژن نوباوه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید عنوان می کند:  اختلاف اصولگرایان با علی لاریجانی مسئله مهمی نیست و عادی است.

وی ادامه می دهد: طیف آقای لاریجانی اصولگرایان بنام و به خطی نیستند یعنی فقط به نام اصولگرایان رهروان مطرح می شوند و در آن شاخص اصولگرایی محسوب نمی شوند. 

نوباوه توضیح می دهد: برای مثال جبهه پایداری، حزب موتلفه و ... از اصولگرایان مشخص هستند؛ حالا وقتی بخواهیم به وحدت برسیم افراد دیگر هم وارد این وحدت شوند ممکن است همگرایی را بیشتر کند اما اینکه شاخص اصولگرایی فراکسیونی باشد که آقای لاریجانی دنبال می کند نه آن نیست چرا که اینها جزو احزاب شناخته شده نیستند. 

وی در پاسخ به این سوال که طیف آقای لاریجانی در وحدت اصولگرایان قرار ندارد گفت: در شاخص اصولگرایی بسیاری از افرادی که در آنجا هستند از موتلفه، پایداری و حتی از جبهه متحد هم ممکن است باشند اما اینها وقتی می خواهند در انتخابات شرکت کنند با پرچم خود شرکت می کنند نه با پرچم آقای لاریجانی؛ به همین دلیل آنچه مطرح شد، پرچم شاخص اصولگرایی نیست.

لاریجانی چه خواهد کرد؟

علی لاریجانی که طی چند سال گذشته مواضع معتدل او بیش از پیش عیان گشته و همچنین با اصولگرایان تندرو مرزبندی محکمی دارد، به نظر می رسد برای او دشوار باشد به وحدتی بپیوندد که تندروهای اصولگرایی در آن سهم بسزایی را ایفا می کنند. 

از سوی دیگر تمایل لاریجانی و طیف حامی او به سمت اعتدال گرایان بیشتر است بنابراین وحدت با حامیان دولت بیشتر محتمل است تا وحدت با اصولگرایان؛ مضاف بر اینکه دائما از اردوگاه اصولگرایی این ندا به گوش می رسد که در حال مذاکره با علی لاریجانی برای پیوستن به وحدت هستیم اما رهروان نمی تواند جزو اصولگرایان محسوب شود هرچند  در صورت تمایل می تواند در دایره وحدت قرار گیرند. 

حال سوال اینجاست در شرایطی که اصولگرایان، رهروان را عضو میهمان اصولگرایی محسوب می کنند آیا این فراکسیون که همین روزهاست به یک حزب تبدیل شود، حاضر است در این دایره قرار گیرد؟!  و نکته دیگر آن که، آیا علی لاریجانی حاضر است راه خود را از فراکسیون و طیفی که مشخصه اصلی آن حمایت از رئیس مجلس نهم و مواضع اوست جدا سازد؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
0
0
به نظرمن همون اصولگرا بمونه خیلی بهتره براش.اصولگرا بمونه اما رفتار اعتدالی داشته باشه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین