|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۷۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
لیلاز در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید: مسائل مربوط به سرمایه گذاری مسائلی فراتر از خودرو سازها یا کل صنعت خودرو است و به مسائل اقتصادی اجتماعی و ژئوپولتیک هم برمی گردد ولی تا آنجا که من می دانم همکاری ایرانی ها و فرانسوی ها می تواند در آینده نزدیک به عالی ترین سطوح ارتقا پیدا کند و این یکی از عالی ترین موضوعات سفر آقای روحانی است.
سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به فرانسه این گمانه را تقویت کرد که این سفر می تواند بابی را در راستای صنعت خودرو سازی با همکاری این کشور باز کند و از این جهت تاثیرات مثبتی در عرصه اقتصادی از خود به جای بگذارد. 

در این رابطه تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت : این سفرها یکی از محصولات و پیامد های تحولات اقتصادی است ،یعنی وقتی تحولات اقتصادی رو به مثبت شدن می رود سفرها خارجی مقامات نیز افزایش پیدا می کند.


سعید لیلاز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : سفر به فرانسه نمی تواند بی ارتباط با خودرو باشد و حتما هم، با این موضوع پیوندهایی دارد. 

وی در رابطه با نوع همکاری احتمالی ایران و فرانسه در زمینه خودرو اظهار داشت : روابط تجاری در حوزه خودرو چیزی فراتر از آنچه در اقتصاد ایران وجود داشته در آینده نزدیک نخواهد بود چرا که مثل همیشه خودرو سازهای فرانسوی متمایل به انتقال تکنولوژی به ایران هستند اما خیلی مطمئن نیستم که آماده سرمایه گذاری هم باشند.

لیلاز افزود: مسائل مربوط به سرمایه گذاری مسائلی فراتر از خودرو سازها  یا کل صنعت خودرو است و به مسائل اقتصادی اجتماعی و ژئوپولتیک هم برمی گردد ولی تا آنجا که من می دانم  همکاری ایرانی ها و فرانسوی ها می تواند در آینده نزدیک به عالی ترین سطوح ارتقا پیدا کند و این یکی از عالی ترین موضوعات سفر آقای روحانی است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این همکاری ها تنها به صنعت مونتاژکردن ختم شود، گفت : مونتاژ کردن بستگی به وضعیت و اراده ما دارد؛ در واقع نه تنها فرانسوی ها بلکه هر کشور دیگری آمادگی انتقال تکنولوژی را به دیگر کشورها دارد.

 وی با بیان اینکه ایران دیگر نیازی به تکنولوژی ندارد و خود قادر به تولید موتور، تکمیل قطعات و طراحی خودرو است اظهار داشت: اگر ایران متقاضی برندهای جدید باشد  آنها با کمال میل می خواهند این کار را انجام دهند، بنابراین بستگی دارد ایران چقدر قدرت خرید داشته باشد و چقدر وضعیت داخلی ایران اجازه دهد این کار صورت پذیرد؛ وگرنه در شرایط کنونی فرانسوی ها، آلمانی ها، آمریکایی ها ژاپنی ها همه حاضرند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند.
 
سعید لیلاز در پایان بیان کرد: در حال حاضر خودروسازهای داخلی به لحاظ مالی بر اثر فشارهای  گذشته در تنگناهای بسیاری قرار دارند و همین امر امکان حرکت مشترک در مورد تولید خودرو را نسبت به سال گذشته یا دوسال گذشته کاهش داده است، اما تا آنجا که می دانم در سال 1395 شاهد اتفاقات بسیار خوبی در زمینه عرصه تولید خودرو های جدید  با تکنولوژی نو خواهیم بود و این به خاطر همکاری هایی است که الان در حال شکل گیری است و این همکاری از چند ماه قبل شروع شده است. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین