|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۷۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
راغفر گفت: خیلی صنایع می توانند مورد بحث در دیپلماسی اقتصادی باشند اما به نظر می رسد در شرایط حاضر صنایع اصلی تری وجود دارد که می تواند محرک صنایع دیگر شود مثل صنایع خودروسازی در ایران. در حوزه پتروشیمی نیز قطعا نیازمند هستیم شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی در ایجاد سرمایه گذاری مشترک فراهم سازیم.
روحانی و اولاند
رئیس جمهور کشورمان قرار است هفته آینده در صدر هیاتی بلند پایه به ایتالیا و فرانسه سفر کند سفری که قطعا به دنبال منافع سیاسی می تواند منافع اقتصادی نیز به دنبال داشته باشد. 

در این راستا استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت : سفر رئیس جمهور قطعا بخشی از دیپلماسی اقتصادی است  که طی سالهای گذشته مغفول مانده بود و از این ظرفیتها استفاده نشده بود.

حسین راغفر در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: طبیعتا فعال کردن ظرفیتهای اقتصاد ملی مسئله بسیار مهمی است و نکته قابل توجه ان این است که علی الاصول کشورهای خارجی به ویژه ایتالیا بعد از رفع تحریم ها علاقمند هستند که وارد بازارهای ایران شوند.

وی ادامه داد: اما مسئله این است که آیا در رابطه با ظرفیت های موجود در کشور، در شرایط کنونی یک مطالعه حساب شده صورت گرفته است که چه صنایعی وارد کشور شوند؟! و یا اینکه سهم ان صنایع در توسعه اقتصادی کشور چقدر باشد؟! با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد هنوز در این رابطه ابهاماتی وجود دارد.

راغفر با اشاره به صنعت خودرو سازی در ایران اظهار داشت: ما بعد از آنکه سی و اندی سال است که از صنعت خودرو سازی حمایت می کنیم و یا دارای صنایع پتروشیمی با ظرفیت های بالا هستیم اما  متاسفانه آنگونه که لازم است از ظرفیت موجود استفاده نکرده ایم.

وی افزود: با توجه به صنعت پتروشیمی ما شاهد خام فروشی بنگاه ها هستیم  و در دیگر صنایع مانند صنایع فولاد سازی شاهدیم که نقش خود را به خوبی ایفا نکرده اند. 

این اقتصاددان با اشاره به فقدان یک استراتژی توسعه صنعتی در کشور  بیان کرد:  علی الاصول سفر آقای رئیس جمهور به این کشورها برای توسعه دیپلماسی اقتصادی قطعا می تواند خیلی مهم باشد و حائز اهمیت است و بسیار هم ضروری است. اما آنچه اهمیت دارد  برنامه توسعه اقتصادی است که بتواند  دستاوردهای اقتصادی به دنبال داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: سهم اصلی در تدوین یک برنامه مشخص برای توصعه صنعتی متوجه دستگاه ها  و نهادها سرمایه ای در حوزه های صنعتی کشور است که متاسفانه امروز چنین برنامه ای وجود ندارد و شاید این دیپلماسی نتواند آن نتایج واقعی را به دنبال داشته باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که دیپلماسی اقتصادی می تواند متوجه کدام صنایع باشد گفت: خیلی صنایع می توانند مورد بحث در دیپلماسی اقتصادی باشند اما به نظر می رسد در شرایط حاضر صنایع اصلی تری وجود دارد که می تواند محرک صنایع دیگر شود مثل صنایع خودروسازی در ایران. در حوزه پتروشیمی نیز قطعا نیازمند هستیم شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی در ایجاد سرمایه گذاری مشترک فراهم سازیم. 

راغفر تاکید کرد:  در حوزه خودرو سازی لازم است یک تصویر روشنی از حضور خودرو سازان مطرح در دنیا داشته باشیم و اینکه اینها چه فرصتهایی را می توانند در ایران ایجاد کنند و این فرصتها موجب شود نه تنها برای بازار ایران بلکه عمدتا برای صادرات به بازار منطقه و بازار 450 میلیونی اطراف ما را تامین کند.

وی افزود : مسئله زیر ساخت ها نیز می تواند مطرح باشد مانند مسئله حمل و نقل به ویژه در زمینه حمل و نقل ریلی می تواند بسیار موثر باشد. 

حسین راغفر در پایان تاکید کرد: چنانچه باب همکاری در زمینه صنعت میان ایران و دیگر کشورها باز شد قطعا ایران باید به سمت قطعه سازی و تولید خودرو با همکاری کشورهای خارجی گام بردارد و نه حر کت به سمت مونتاژ کردن در چنین شرایطی است که این می تواند یک جهش در عرصه خودرو سازی داشته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین