|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۷۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
وزیر امور خارجه، محیط زیست و امنیت را کالای عمومی و نه انحصاری دانست و گفت: اینها حوزه رقابت نیست، حوزه همکاری و منفعت جمعی است و باید بجای شعار دادن درباره جهانی شدن و جهانی سازی واقعیات آن را بپذیریم.
 محمد جواد ظریف روز سه شنبه در همایش روز مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست افزود: صلح و امنیت تنها در صورتی برای هر کسی میسر است که برای همگان میسر باشد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: تاثیرات مخرب جنگ بر محیط زیست، موضوعی است که هم منطقه ما و هم جامعه بین الملل با آن مواجه است و با توجه به خطراتی که جنگ و نیز عدم رعایت مقررات جنگی بر محیط زیست دارد، توجه جامعه بین الملل را به خود جلب کرده است.
ظریف اضافه کرد: منطقه ما در 30 سال گذشته شاهد جنگ هایی از جمله حملات صدام به کشتی های جنگی در خلیج فارس، حملات علیه شهرها، حمله به چاه های نفتی کویت بوده که آثار آن بر محیط زیست غیرقابل تردید است و به همین دلیل کویت در سال 2001 در سازمان ملل، پیشنهاد روز مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست را مطرح کرد.
وی ضمن تاکید بر لزوم همفکری درباره این خطر بزرگ افزود: شاید قابل توجه باشد که در تعالیم اسلامی یکی از موضوعاتی که در حقوق جنگ به آن پرداخته شده است، آثار جنگ بر محیط زیست و ممنوعیت استفاده از ابزارهایی است که محیط زیست را تخریب می کند.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاید منبعی که علما برای حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی شیمیایی و هسته ای به آن اشاره می کنند اخبار و احادیث پیامبر درباره ممنوعیت مسموم کردن آب ، از بین بردن محیط زیست و قطع درختان است و این برای ما مسلمانان یک بعد افتخارآمیز است که 1400 سال قبل این حوزه موضوع حقوق جنگ و قوانین حاکم بر مخاصمات مسلحانه بوده است و در دستورات و سیره پیامبر بزرگ اسلام خود را نمایان کرده است.
وزیر امورخارجه در ادامه گفت: امروز بلیه بزرگ افراط گرایی در منطقه ما به نام اسلام جنایت می آفریند و جامعه بین الملل باید توجه کند که اسلامی که این میزان به حفظ رعایت حقوق انسان و حتی حیوانات در مخاصمات توجه دارد نمی تواند اجازه داد که انسانی زنده زنده سوزانده شود و یا گردن زده شود.
وی ضمن دعوت به ضرورت برنامه ریزی در مورد طرح پارادایم متفاوت برای صلح و امنیت اظهارداشت: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که از محیط زیست تا امنیت همه به عنوان کالای عمومی مطرح است و هیچ یک را نمی توان به قیمت ممانعت از بهره برداری دیگران استفاده کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اگر شما محیط زیست خود را به قیمت از بین بردن محیط زیست دیگران حفظ کنید همه به شما می خندند و به بی سوادی و بی دقتی شما در تخریب محیط زیست به تمسخر می نگرند.
وی با بیان این که اثار بی مبالاتی در حمایت از محیط زیست جهانی خواهد بود، اظهار کرد: این مساله برای دولت ها درسی است که نمی توانند به قیمت خسارت دیگران برای خود منافعی داشته باشند و اگر ما این پارادایم و یا به فرموده رهبر معظم انقلاب منظومه فکری جدید را بپذیریم دیگر شما نمی توانید به قیمت نابود کردن دیگران برای خود امنیت ایجاد کنید.
ظریف تاکید کرد: اگر بتوانیم این پارادایم را بپذیریم و باور کنیم که نمی توانیم محیط زیست را به قیمت از بین بردن محیط زیست دیگران حفظ کنیم و با سرمایه گذاری در یک کشور منطقه امنی برای خود درست کنیم این را هم باید بپذیریم که نمی توانیم با سرمایه گذاری بر روی تروریسم، افراطی گری و و سلاح های مخرب در حمایت از رژیم صهیونیستی که اصل وجودش در غارت و تجاوز بنیان نهاده شده برای خود امنیت ایجاد کنیم.
وزیر امورخارجه ادامه داد: اگر ایالات متحده بپذیرد که نمی تواند امنیت خود را با حمایت از رژیم صهیونیستی حفظ کند و دوستان ما بپذیرند که داعش قبل از این که خطری برای سوریه و لبنان باشد خطری برای خود آنها است و دنیا نمی تواند با حمایت از تروریست ها منافعی برای خود جلب کند می توانیم بپذیریم که وارد پارادایم جدیدی شده ایم.
وی تصریح کرد: صلح و امنیت تنها در صورتی برای هر کس میسر است که برای همگان میسر باشد و تنها زمانی برای کشوری صلح، پیشرفت و محیط زیست سالم داریم که برای همه داشته باشیم.
به گزارش ایرنا همایش روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست امروز (سه شنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و سفرای فلسطین، سوئد و ژاپن و جمعی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در محل سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست برگزار شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین