کد خبر: ۷۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه کارت‌های اعتباری خرید 10 میلیونی نیست، گفت: بسته به میزان کسر از حقوق و همچنین توان بازپرداخت، سقف مبالغ مشخص می‌شود ضمن آنکه اعتبار کارتها یک ساله است.
  3مقام مسئول به ابهامات وام خرید خودرو و کالا پاسخ دادند

جزئیات دریافت و بازپرداخت وام خرید خودرو و کالا

 میر محمد صادقی: نیازی به مراجعه مردم به بانک‌ها نیست و اسناد در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و خودروسازان این اسناد را در بانک‌ها تنظیم می‌کنند


ناصرحکیمی: کارت اعتباری قابل تمدید نیست و پس از گذشت یک سال اگر تقاضا وجود داشته باشد، با تصمیم‌گیری‌ها قابل تمدید خواهد شد


مجتبی خسروتاج: اگر خودروساز اعتبار مشتری راکافی بداند، می‌تواند بازپرداخت وام ۲۰میلیونی را تا ۷سال افزایش دهد


گروه اقتصادی از روزگذشته و با صدور اطلاعیه دستگاه‌های ذیربط طرح سه گانه دولت برای تحریک تقاضا و رونق تولید کلید خورد. براساس این طرح‌های سه گانه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو، وام 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی در قالب کارت اعتباری و خرید دین برای فروش کالاهای واسطه‌ای برای تولیدکنندگان در دستورکار قرار گرفته است. اما گستردگی این طرح‌ها بخصوص طرح هایی که با مردم سروکار دارد باعث شده تا با وجود توضیحات زیاد مسئولان همچنان برخی از سؤالات درباره جزئیات اجرای این طرح‌ها باقی بماند. برهمین اساس دیروز در نمایشگاه مطبوعات سه مقام مسئول مرتبط با این طرح‌ها یعنی مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت، ناصرحکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی دریک نشست پرسش و پاسخ به میان خبرنگاران آمدند تا به سؤالاتی که آنان به نمایندگی از مردم مطرح کردند، پاسخ دهند. بنابراین بسیاری از ابهامات و سؤالات باقی مانده برطرف شد.

فروش ۵۰۰۰ دستگاه خودرو با وام ۲۵ میلیونی درچند ساعت

دراین نشست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درساعات آغاز طرح عرضه خودرو با وام ۲۵ میلیونی ۵۰۰۰ دستگاه خودرو به فروش رفت که 90 درصد این خودروها پژو، پراید و تندر ۹۰ بوده‌است.مجتبی خسروتاج درباره اینکه چرا خودروهای چینی هم در قالب این طرح تأمین مالی می‌شوند، گفت: اینکه چرا این خودروهای چینی هم مشمول شدند به این دلیل بود که می‌خواستیم به نیاز مصرف‌کنندگان توجه کنیم و اگر فردی به دنبال خرید این خودروها هم بود امکان تأمین آن وجود داشته باشد. به گفته وی درطرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی 26 نوع خودرو وجود دارد که 18 نوع آن در سایپا و ایران‌خودرو و 8 نوع دیگر در سایر شرکت‌های خودروسازی تولید شده است.قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام اینکه تحویل خودروهای فروخته شده از طریق طرح تسهیلات تسریع در رونق اقتصادی (وام 25 میلیون تومانی) فوری است، گفت: براساس ظرفیت تولید خودروسازان قرار‌ شده تحویل خودرو ظرف مدت یک هفته پس از انعقاد قرار‌داد انجام شود که البته ممکن است برخی از خودروسازان با زمان طولانی تری خودروهای خریداری شده را تحویل دهند. بنابراین دراین طرح فروش مدت دار خودرو مطرح نیست.وی گفت:‌ سند به نام مشتری زده نمی‌شود تا زمانی که پرداخت اقساط تمام شود. اگر کسی می‌خواهد خودروی خود را بفروشد باید کل مبلغ اقساط و بدهی خود را تسویه کند.

بازپرداخت ۷ ساله وام ۲۵ میلیونی مشروط شد

قائم‌مقام وزیرصنعت با بیان اینکه بانک مرکزی بیش از ۴سال برای خرید دین، تنزیل نمی‌کند، گفت:اگر خودروساز اعتبار مشتری راکافی بداند، می‌تواند بازپرداخت وام ۲5میلیونی را تا ۷سال افزایش دهد.خسروتاج با اشاره به کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو از ۷ سال به ۴ سال اظهار داشت: از ابتدا هم قرار نبوده دوره بازپرداخت ۷ سال باشد بلکه مدت زمان اعلامی تا ۷ سال از سوی دولت عنوان شده بود.وی درخصوص دلایل کاهش مدت زمان بازپرداخت توضیح داد: هدف ما این بود که فرصت رقابت به خودروسازان داده شود و البته کار فروش و بازاریابی برای فروش خودرو به عهده خودروسازان است و اینکه فروشندگان و خودروسازان چطور می‌خواهند با مشتریان خود برخورد کنند، بسته به نظر خودروسازان دارند.
3656 کالا درطرح کارت اعتباری ثبت شد
خسروتاج درادامه درباره طرح خرید کالای ایرانی، در خصوص شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که مشمول این طرح هستند، اظهار داشت: در سایت وزارت صنعت فضای خوبی ایجاد کردیم تا همه واحدهای تولیدی متقاضی ثبت‌نام کنند. تاکنون 3 هزار و 656 کد کالا ثبت شده و 52 واحد تولیدی، 3 هزار و 200 نمایندگی ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین 36 واحد تولیدی از طریق اینترنتی اعلام آمادگی کردند. وی افزود: این سایت پویاست و مرتب کالاها و شرکت‌های مشمول اضافه می‌شوند.وی در پاسخ به سؤالی در خصوص وجود رانت در گزینش شرکت‌های تولیدی گفت: متأسفانه این خبر نامربوط در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما مسأله این بود که هر واحد تولیدی برای ثبت‌نام باید کد شناسه و شبنم خود را ثبت می‌کرد اما بسیاری از واحدهای تولیدی چنین آمادگی را نداشتند.خسروتاج گفت: در مرحله اول تأکید ما این است که آن دسته از کالاهایی در طرح ما قرار گیرند که ۹۰ درصد تولید داخل دارند، ولی در مراحل بعدی کالاهایی که با مشارکت تولیدکنندگان داخلی مونتاژ می‌شوند هم در این طرح قرار می‌گیرند.

3 روش برای بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری

همچنین مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره طرح خرید کالای ایرانی، گفت: در فاز اول اجرای طرح برای جلوگیری از ایجاد ازدحام و آشفتگی، هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است تا آنها درخواست‌های دریافت این وام را از مخاطبین و زیرمجموعه‌های خود به بانک‌ها انتقال دهند و کارت‌های اعتباری از طریق شعب توزیع شود.ناصرحکیمی با بیان اینکه فقط متقاضی یک بار برای گرفتن کارت و احراز هویت به بانک مراجعه می‌کند، افزود: از همان لحظه دریافت، کارت فعال و قابل استفاده در درگاه می‌شود. مدت اعتبار این کارت یک سال است و در این مدت فرد می‌تواند از طریق کارت، خرید خود را انجام دهد. این کارت قابل تمدید نیست و پس از گذشت یک سال اگر تقاضا وجود داشته باشد، با تصمیم‌گیری‌ها قابل تمدید خواهد شد.این مقام مسئول در بانک مرکزی، سه حالت برای بازپرداخت تسهیلات پرداختی توسط کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیونی اعلام کرد و گفت: در حالت اول دستگاه اجرایی اگر آمادگی داشته باشد، می‌تواند براساس فیش حقوق بازپرداخت را انجام دهد و در حالت دوم به صورت خودکار از حساب حقوق فرد کسر می‌شود و در حالت سوم اقساط در قالب قبض مانند آب و برق به صورت صورتحساب پرداخت می‌‌شود.معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه کد کالای خریداری شده توسط فروشنده وارد سیستم می‌شود، افزود: تسهیلات کارت اعتباری، گردشی است و یک وام محسوب نمی‌شود و هر چقدر اقساط وام پرداخت شود، به همان میزان به اعتبار کارت اضافه می‌شود. در اصل دارنده کارت می‌تواند ۳۰ ماه از تسهیلات آن استفاده کند.حکیمی با بیان اینکه تمامی کارت‌های صادره در این خصوص با مبلغ ۱۰ میلیون تومان نیستند و بسته به میزان بازپرداخت و توان بازپرداخت فرد متقاضی دارد، افزود: سقف کارت اعتباری بر این اساس مشخص می‌شود.

شارژ مجدد کارت اعتباری با واریز هرقسط

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه کارت‌های اعتباری خرید 10 میلیونی نیست، گفت: بسته به میزان کسر از حقوق و همچنین توان بازپرداخت، سقف مبالغ مشخص می‌شود ضمن آنکه اعتبار کارتها یک ساله است. حکیمی افزود: براساس این طرح هر میزان اقساط بازپرداخت شود به همان اندازه به اعتبار کارت اضافه می‌شود؛ بنابراین این کارت یک بار مصرف نیست.  وی ادامه داد: این کارت‌ها در 18 قسط مساوی بازپرداخت می‌شود؛ اگر اعتبار آن 12 ماه باشد از آخرین خرید 18 ماه می‌توان بازپرداخت کرد بنابراین می‌توان 30 ماهه از تسهیلات کارت استفاده کرد.حکیمی افزود: کارت اعتباری یک محصول جذاب در همه جای دنیاست و دلیلی ندارد که در کشور ما موفق نباشد.

منابع تسهیلات شناور است

اصغر میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی هم گفت: سال گذشته ۲۱۶ هزار میلیارد تومان میزان تسهیلات پرداختی سیستم بانکی بود که ۶۲ درصد آن به سرمایه در گردش و بخش صنعت اختصاص یافت، همچنین در شش ماه اول امسال میزان تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰۲ هزار میلیارد تومان آن برای سرمایه در گردش بوده است که 2/63 درصد را شامل می‌شود. وی با اشاره به جلسات متعدد بانک مرکزی با وزارت صنعت، خودروسازان و بانک عامل، افزود: در این طرح نیازی به مراجعه مردم به بانک‌ها نیست و اسناد در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و خودروسازان این اسناد را در بانک‌ها تنظیم می‌کنند. این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهارداشت: منابع اختصاص یافته به طرح‌های سه ‌گانه، ترکیبی از منابع بانک‌ها و بانک مرکزی است. میزان منابع شناور است و خودروساز هر زمان که به بانک مرکزی اعلام کند که دیگر نیازی به ادامه طرح نیست، بانک مرکزی نیز آن را متوقف خواهد کرد.


رکود بازار خودرو در حال شکسته شدن است
استقبال مردم از تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو

  مرجان اسلامی‌فر

قبل از آنکه طرح فروش اقساطی خودرو آغاز شود پیچیدگی‌هایی وجود داشت و به نظر می‌رسید برای خرید یک دستگاه خودرو باید روزهای زیادی را مدنظر قرار داد. اما روز گذشته همزمان با شروع این طرح،طولانی ترین زمانی که متقاضی معطل ‌ماند کمتر از دو ساعت بود.البته اگر سایت بانک‌ها همراهی کند و سیستم قطع نشود این زمان به 20 دقیقه هم می‌رسد. نمایندگی‌های خودروسازان و حتی مونتاژکاران توقع نداشتند که در اولین روز اجرای پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو چنین استقبالی از سوی مردم صورت گیرد.در ساعات اولیه اجرا بیش از 5 هزار نفر مدارک خود را برای ثبت نام به نمایندگی‌ها دادند و خودروهای پراید،تندر 90،پرشیا و 206 در صدر فهرست خریداران جای گرفته بودند.همانگونه که پیش‌بینی می‌شد این طرح توانست تا حدودی رکود بازار خودرو را بشکند.بر این اساس نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا برای اجرای این طرح در مقایسه با سایر شرکت‌ها که اسم آنها در فهرست بود آماده‌تر تر بودند. طبق جدول تهیه شده از سوی دو شرکت یاد شده  متقاضیان می‌توانستند موضوع خرید خود را دنبال کنند، اما نمایندگی شرکت‌های خصوصی وعده روزهای آینده را می‌دادند و حتی معتقد بودند طرح‌های فروش ویژه آنها خیلی بهتر از وام 25 میلیون تومانی است.همزمان با آغاز این طرح ملی به سطح شهر رفتیم و درباره چگونگی اجرای آن با نمایندگان خودروسازان، مونتاژکاران و مردم  گفت‌و‌گو کردیم.اولین نمایندگی کرمان موتور بود.تابلو فروش ویژه با پرداخت تسهیلات نظرمان را جلب کرد.اما این نوع از فروش ارتباطی با تسهیلات دولت نداشت.نمایندگان این مجموعه چینی که قرار است جک و لیفان را به فروش برسانند هنوز خودشان را با وام 25 میلیون تومانی تطبیق نداده‌اند و اظهار داشتند طرح‌های مصوب این مجموعه مانند بسته تسهیلاتی دولت است اما با این تفاوت که مدت زمان بازپرداخت 7 ساله است.کارشناسان این شرکت گفتند بازار خودرو راکد است و طرح‌های تشویقی اینچنینی که حتی خود مجموعه داشته نتوانسته باعث افزایش جذب مشتری شود.به فاصله 200 متر نمایندگی ایران خودرو را می‌بینیم.در اینجا فضا بسیار متفاوت تر است.مردم  به در شیشه‌ای خیره شدند تا ببینند شرایط فروش خودروهای ایرانی چگونه است و آیا با تسهیلات 80 درصدی قیمت خودرو می‌توانند راکب شوند.برخی‌ها زود پشیمان می‌شوند و می‌گویند فایده‌ای ندارد، اما گروهی هم بودند که بعد از مطالعه اطلاعیه سؤالاتشان شروع می‌شد.در این اطلاعیه دوره اقساط  از12 ماه تا  48 ماه بود.

یکی از شهروندان پرسید مگر قرار نبود 7 ساله باشد؟از آنجا که مدت بازپرداخت کاهش یافته بود بر  میزان اقساط افزوده شده بود لذا همین امر باعث عقب نشینی برخی از متقاضیان شد.نماینده ایران خودرو درباره این طرح دید مثبتی نداشت اما استقبال مردم را در همان ساعت‌های اولیه اجرا تعجب آور دانست. در حین گفت‌و‌گوی ما با مسئول نمایندگی چند نفر مدارک خود را تحویل دادند و منتظر استعلام بانک بودند. خریداران از وضعیت پیش آمده بسیار راضی بودند و می‌گفتند چنین اقدامی می‌تواند خیلی‌ها را صاحب خودرو کند. مسئول نمایندگی توضیحات تکمیلی هم در این باره ارائه کرد.وی گفت:ایران‌خودرو در این طرح تنها دو خودرو گراندویتارا و پرشیا  تی یو 5 را عرضه نکرده است اما سایر خودروها حتی تندر 90 اتومات هم وجود دارد و قیمت تمام  خودروها به نرخ کارخانه است. نمایندگی‌ها در ثبت نام مردم هیچ محدودیتی ندارند. وی ادامه داد:هر خریدار با ارائه کارت ملی، شناسنامه و چک ، کد مشتری می‌گیرد. لذا هر فرد تنها برای یک خودرو می‌تواند ثبت نام کند.در این طرح احتیاجی به ضامن نیست. خریدار خودرو اگر چک داشته باشد برای خود صادر می‌کند در غیر این‌صورت چکی که از غیر گرفته می‌شود باید توسط خریدار پشت نویسی شود.این نمایندگی به میزان بازپرداخت هم اشاره‌ای داشت و گفت:قیمت خودرو 206 تیپ 2  حدود 32 میلیون و 500 هزارتومان است لذا با توجه به نرخ سود 16 درصد و سایر هزینه 10 میلیون و 700 هزار تومان مردم باید بیشتر نسبت به قیمت نهایی خودرو پرداخت کنند.در هیچ‌کدام از خودروهای ارائه شده از سوی ایران خودرو زمان برگشت پول 7 ساله نبود و همه آنها در بالاترین زمان بازگشت 4 سال بود.تنوع فروش در محصولات این شرکت به گونه‌ای بود که مردم راضی بودند و می‌گفتند برای هر شرایطی مناسب است.206 تیپ 2 با پیش پرداخت 8 میلیون و 410 هزار تومان در مدت 48 ماه باید 8 چک 6 ماهه با مبلغ هرکدام 4 میلیون و 351 هزار تومان صادر شود. در مورد سایر خودروها نیز چنین شرایطی لحاظ شده است.زمان تحویل تمام خودروها بین 30 تا 45 روز است. در نمایندگی‌های سایپا هم اوضاع خوب است.هر دقیقه بر تعداد خریداران و سؤال کنندگان اضافه می‌شود.در کوتاه ترین زمان فرآیند ثبت نام به پایان می‌رسد.بروکراسی به حدی کم می‌باشد که مردم هم شوکه می‌شوند.برخی تصور می‌کردند فرآیند خاصی را باید طی کنند اما اکنون با کمترین پول نقد هم می‌توانند خودرو مورد نیاز خود را خریداری کنند.نمایندگی‌ها که تصور نمی‌کردند چنین استقبالی صورت بگیرد امیدوار بودند که دولت مهلت شش ماهه را بردارد تا بازار همواره رونق داشته باشد.مشتریان پراید،تیبا و تندر 90 از هم سبقت می‌گیرند و می‌خواهند هر چه زودتر با قبض خرید خود به خانه بازگردند.سایپا در این طرح  خودروهای132 و 111 را عرضه نکرده است اما به جای آن خودروهایی را وارد بازار کرده که بر تنوع محصولات آن افزوده شده است.یکی از مشکلاتی که فروش اقساطی خودرو در این مجموعه داشت مهلت بازپرداخت تا 36 ماه بود.در جدول فروش زمان 48 ماه در نظر گرفته شده بود اما طبق گفته نمایندگی‌ها زمان یاد شده غیر فعال است.این در حالی است که مردم تصور می‌کردند مهلت پرداخت اقساط از 4 تا 7 سال است. از سویی در بالاترین میزانی که می‌توان چک صادر کرد 6 فقره‌است.

مقصد بعدی ما نمایندگی مدیران خودرو بود.این مجموعه هم مانند سایر بخش‌های خصوصی هنوز برای اجرای وام 25 میلیون تومانی آماده نشده بود.قرار است تا هفته آینده بخشنامه فروش خودروهای ام وی ام به تمام نمایندگی‌ها ابلاغ شود.نمایندگی‌ها از دو جنبه طرح تسهیلات را قابل دفاع می‌دانستند؛ یک انحصار شکنی که توسط دولت یازدهم رخ داد و دیگری رونق بازار.آنها اظهار داشتند با اینکه روز گذشته اولین روز اجرای این طرح بود اما استقبال مردم بی‌نظیر است.خیلی از مردم با اجرای این طرح می‌توانند صاحب خودرو شوند، ولی گلایه‌ای هم داشتند و آن کاهش نرخ سود بود.خیلی از نمایندگی‌ها و مردم نظرشان بر این بود که می‌توان از نرخ سود 16درصد کاست.سایر نمایندگی‌های بخش خصوصی( مونتاژکاران چینی) هم هفته آینده را زمان اجرای طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی دانستند.

مبنع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین