|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۷۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
دور جدید نمایش «متاستاز» کار جدید علی اصغر دشتی از سه شنبه 19 آبان ماه آغاز می‌شود.
 دور سوم اجرای تئاتر «متاستاز» با کارگردانی و طراحی متن علی اصغر دشتی با استقبال تماشاگران به پایان رسید و دور جدید آن از روز 19 آبان ماه در تماشاخانه «باران» آغاز می‌شود.

اجراهای نخست این تئاتر که در سالن سایه و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، جمعه 15 آبان ماه به پایان رسید و قرار است دور چهارم اجرای این تئاتر از 19 آبان ماه به مدت سه روز در تماشاخانه «باران» آغاز شود.

کمپین تئاتر «متاستاز» به موضوع هم پایان بیماران مبتلا به سرطان می‌پردازد. این نمایش بخشی از کمپین یادآوری این افراد به جامعه است که تاکنون به خوبی توانسته قشرهای مختلفی از مردم و جامعه هنری را به کمپین علیه متاستاز جذب کند.

از جمله اقدامات این کمپین انتشار ویدئوهایی با مضمون حمایت از همپا در شبکه‌های اجتماعی است که این روزها در حال گسترش است و مورد استقبال طیف‌های مختلف جامعه قرار گرفته است.

بهمن فرمان آرا ‌، آهو خردمند‌، صابر ابر‌، پانته آ پناهی‌ها‌، اشکان خطیبی‌، سهیلا گلستانی‌، بهناز جعفری‌، لیلی رشیدی‌، سام نوری‌، رامین سیاردشتی‌، علی رضا محمدی، فرزین صابونی‌، الهام کردا‌، آوا کیایی‌، ارسلان نصیری و ... از جمله چهره‌هایی هستند که تا کنون به این کمپین پیوسته‌اند و با انتشار ویدئوهایی با این مضمون‌، با همپای بیماران مبتلا به سرطان ابراز هم دردی کرده‌اند.

تئاتر «متاستاز» که تهیه کنندگی آن را آرش وفاداری برعهده دارد، پس از اجرا در تماشاخانه «باران» راهی تالار «شمس‌»(اکو) خواهد شد.

این تئاتر تا تاریخ یک اسفند ماه در سالن‌های دیگری از جمله تماشاخانه «ارغنون» و تالار «مولوی» روی صحنه خواهد رفت.

اجرای این نمایش در سالن‌های مختلف شهر تهران براساس دنباله‌ فیگو ناچی و به صورت 1-1-2-3-5-8 و... گسترش می‌یابد.

«متاستاز» حالا پس از دو تک اجرا در سالن سایه و دو اجرا در سالن چهارسو ‌، سه اجرا در تماشاخانه باران خواهد داشت.

لازم به ذکر است که دانشجویان برای اجرای 19 آبان ماه این تئاتر در تماشاخانه باران از تخفیف ویژه برخوردار خواهند بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جدول زمان‌بندی اجراهای این تئاتر یا تهیه بلیت به وب سایت تیوال یا نشانی اینترنتی againstmetastasis.com مراجعه کنند.

همکاری حوزه هنری در برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مقاومت

مرکز محافل و جشنواره وهمچنین مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت را همراهی می‌کنند.

حوزه هنری به عنوان پایگاه فکری انقلاب اسلامی در برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت مشارکت دارند و به این ترتیب تالار های مهر و اندیشه به دو اثر منتخب بخش میهمان و بخش ویژه منا اختصاص پیدا کرد.

تماشاخانه مهر میزبان اجرای عمومی نمایش «تاریخ انقضا» نوشته کاوه مهدوی و به کارگردانی مریم معترف است که از هم اکنون و در طول برگزاری جشنواره میزبان هنرمندان و شرکت کنندگان این دوره از رویداد هنری تئاتر مقاومت خواهد بود.

همچنین نمایش «پله پله تا ملاقات» نوشته میلاد اکبرنژاد، طراحی علی براتی و کارگردانی نادر رجب پور در تالار اندیشه هفته اول آذر ماه منتخب بخش ویژه منا اجرای عمومی خواهد داشت.

حوزه هنری همچنین در بخشی از امور تبلیغی و چاپ این جشنواره مشارکت خواهد داشت.

نمایش «تاریخ انقضا» از 17 آبان ماه تا 10 آذر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری ساعت 19 بر صحنه خواهد بود.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از 31 شهریور تا هفتم آذر 1394 در حال برگزاری است.

نمایش «اروند خون» در یادبود شهدای غواص

اثر نمایشی «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی به کارگردانی کوروش زارعی برای یادواره شهدای غواص، آذرماه روی صحنه می‌رود.

نمایش «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی از آغازین روزهای آذرماه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه خواهد رفت.

این اثر تولید معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و در راستای حمایت از نمایش‌های فاخر به مدت ۳۰ شب اجرا خواهد داشت.

درونمایه این اثر با دستمایه قرار دادن موضوع شهدای غواص و در برقراری پیوند با واقعه کربلا است. نمایش «اروند خون» که مدیریت تولید آن را حمید نیلی بر عهده دارد، با هنرمندی قاسم زارع، حسین پورکریمی، سروش طاهری، وحید آقاپور و ایوب آقاخانی در سالن ۲۵۰۰ نفری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود.

آغاز هفته دوم اجرای نمایش آشوییتس در تماشاخانه سه نقطه

نمایش آشوییتس به نویسندگی و کارگردانی شهرام ابوالقاسمی که از 10 آبان در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه به روی صحنه رفته است؛ امشب در ساعت 18:30 هفته دوم از اجرای خود را در حالی آغاز می کند که در هفته اول میزبانی دکتر مسعود دلخواه و پرفسور کامیابی مسک را بر عهده داشته است.

محمد حسن نجفی مدیر تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه به عنوان تهیه کننده نمایش آشوییتس در این رابطه گفت؛ 13 سال از حضور این نمایش در بخش دانشجویی تئاتر فجر می گذرد، در آن سال‌ها جشنواره تئاتر دانشگاهی هنوز استقلال خود را از تئاتر فجر به دست نیاورده بود و آثار دانشجویی در بخش مذکور به رقابت می‌پرداختند.

او افزود: نمایش آشوییتس با کسب جوایز بهترین کارگردانی برای شهرام ابوالقاسمی، بهترین بازیگری برای حمیدرضا هدایتی و عناوین متعدد دیگر نظیر جوایز طراحی صحنه، نور، نویسندگی و... توانست به عنوان نمایشی موفق در جشنواره و در میان دانشجویان تئاتر با گروهی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، عنوان بهترین کار را کسب کرده و خوش بدرخشد. این امر برآنم داشت جویای نمایش و علت عدم اجرای عموم در سال های گذشته شوم و پس از دیدن فیلم کار، مصمم شدم که شرایط اجرای آن را فراهم آورم که خوشبختانه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و به خصوص همراهی شورای محترم نظارت و تهیه نیازهای لازم برای اجرای عموم، این امر محقق شد.

نمایش آشوییتس درامی ست پر از لحظات ناب و کشمکش‌هایی که تماشاگر را در جریان یک مکاشفه به سمت کشف و شهود سوق می دهد. نمایشی که به گفته مسعود دلخواه سرشار از لحظات دراماتیک و تکنیک‌های بازیگری است.

تماشاخانه سه نقطه تا پایان آبان میزبان نمایش آشوییتس، کاری از شهرام ابوالقاسمی با بازی حمیدرضا هدایتی، محسن بابایی، صادق حیدری، ریما طهماسبی و آیلین نمازی، همچنین آهنگساز آن محمدرضا احمدی، دستیار کارگردان کیارش احمدزاده و طراحی صحنه، پوستر و بروشور پرتو پورقرایی است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند و یا برای رزرو با شماره تماس 88952384 تماس حاصل کنند.

آشوییتس هر شب ساعت 18:30 در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه به نشانی؛ میدان ولیعصر، بلوار کشاوورز، فلسطین شمالی، انتهای خیابان مرتضی زاده میزبان مخاطبین گرامی خواهد بود.

«مصائب چارلی» در جشنواره فیلم «رونی اشتاد» اتریش به نمایش در آمد

فیلم «مصائب چارلی» اولین اثر سینمایی علیرضا سعادت‌نیا در تازه‌ترین حضور جهانی‌اش، در چهاردهمین دوره جشنواره «رونی اشتاد فیلم» اتریش به نمایش در آمد.

این فیلم که در بخش مسابقه اصلی فیلم‌های داستانی بلند(سینمایی) این جشنواره حاضر است، در نخستین روز جشنواره که از روز 14 آبان ماه جاری آغاز ‌شد، اولین نمایش خود را داشت و در روز17 آبان ماه نیز نمایش دوم خود را پشت سر می‌گذارد.

داستان «مصائب چارلی» درباره کاک آزاد، مردی است که سال‌ها آپاراتچی و عاشق سینمای کلاسیک، به ویژه فیلم‌های چارلی چاپلین بوده است. او اکنون به دلیل جنگ و ویرانی کشور عراق، به فروش نفت روی آورده است، اما روزی در بازار کهنه فروش‌ها، آپاراتی را که سال‌ها با آن به نمایش فیلم پرداخته، می‌بیند و تصمیم می‌گیرد سینمای سیار راه بیاندازد.

این فیلم که پیش از این در شهریور ماه گذشته، در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم «سرزمین مادری نو» در شهر فریشتاد اتریش برگزار شد، به نمایش در آمد که با استقبال بی‌نظیر تماشاگران روبه‌رو شد.

در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «مصائب چارلی» در این جشنواره، اتو رایتر از منتقدان به نام سینمای اتریش با اشاره به ابعاد چندفرهنگی فیلم «مصائب چارلی» و طرح مسئله‌ عشق به سینما و انسان در یک کشور جنگ‌زده، احترام به اعتقادات و ملیت‌های گوناگون از جمله مسلمانان و مسیحیان و ادای دین و ارادت به سینما و موسیقی را از شاخصه‌های این فیلم دانست.

فرانتس فرای از کارشناسان فرهنگی و سینمایی سوئیس نیز که فیلم «مصائب چارلی» را در جشنواره فیلم «دیدار» در تاجیکستان انتخاب و به جشنواره «سرزمین مادری نو» معرفی کرده بود، در جلسه‌ نمایش و نقد و بررسی این فیلم در مورد ساختار ساده و در عین حال چند لایه‌ اثر سخن گفت.

همچنین علیرضا سعادت‌نیا کارگردان فیلم نیز ضمن ابراز خرسندی از نمایش فیلمش در افتتاحیه جشنواره «سرزمین مادری نو» با اشاره به اینکه اتریش کشور صلح و دوستی است، با ابراز تشکر از سینماگران، منتقدان و سینمادوستان اتریش که سال‌ها است با احترام و ستایش نسبت به سینمای ایران و معرفی آن فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: «خوشحالم که فیلمم در کشوری به نمایش درمی‌آید که سال‌ها قبل برنامه بزرگداشت کارگردان بزرگ سینمای ایران، بهرام بیضایی در آن برگزار شد و سال گذشته نیز عباس کیارستمی مورد ستایش قرارگرفت.»

وی ادامه داد: «همچنین منتقد بزرگ ما زنده‌یاد زاون قوکاسیان نیز همه ساله میهمان جشنواره فیلم ویناله اتریش بوده و سال گذشته حدود چهار ماه در یکی از بیمارستان‌های وین تحت درمان و رسیدگی همه جانبه قرار داشت.»

کارگردان «مصائب چارلی» عنوان کرد: «امروز احساس می‌کنم که زاون قوکاسیان در این مراسم حضور دارد. او یکی از منتقدانی بود که خیلی دوست داشت «مصائب چارلی» در اتریش به نمایش درآید و امروز این آرزوی او تحقق یافته است.»

آندره میترانگ مدیر هنری جشنواره‌ «سرزمین مادری نو» نیز از فیلمنامه دقیق و موشکافانه «مصائب چارلی» و کارگردانی حساب شده اثر و همچنین فیلمبرداری گئورگی دزالایف و طراحی صحنه و لباس نعمت جورایف ستایش کرد.

عوامل فیلم «مصائب چارلی» عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: علیرضا سعادت‌نیا، بازنویسی فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی، فیلمبردار: گئورگی دزالایف، طراح صحنه و لباس: نعمت جورایف، تدوین: واروژ کریم مسیحی، صداگذار: پرویز آبنار، عکس: نوید سجادحسینی، مدیر تولید: محمدرضا نجفی، بازیگران: مهدی هاشمی، نارین اکرام، هفال اسماعیل، تهیه کنندگان: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وزرات فرهنگ و روشن بیری کردستان عراق.

هنر یعنی شناختن سرزمین مان "ایران"

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در پیامی دانش آموزان سراسر کشور را به فیلمسازی در مسابقه نور ابن هیثم تشویق کرد.

متن پیام این هنرمند به شرح زیر است:

«هرچند که پیام دادن برای یک رویداد یا اتفاق مهم از آدم‌های مهم برمی‌آید و من خود را شایسته آن نمی‌دانم، اما به دانش آموزانی که برای شرکت در مسابقه نور ابن هیثم فیلم می‌سازند، توصیه می‌کنم گذشته خود را بشناسند و بدانند که گذشتگان‌شان در عرصه ادبیات همچون مولانا، فردوسی، خاقانی و... یا شخصیت‌هایی علمی همچون ابن هیثم، ابوعلی سینا، زکریای رازی، جابر بن حیان و... که بوده اند و چه کرده‌اند و چه تاثیری بر تاریخ علمی کشورمان گذاشته اند. بنابراین لازم است آن ها این بزرگان را بشناسند، نقش بی بدیل دانشمندان مسلمان را درک کنند و بعد زندگی شان را به داستان و فیلمنامه و بعد از آن نمایش، فیلم یا سریال تبدیل کنند.

ما هم وظیفه داریم برای انواع هنرهای نمایشی به ویژه سینما ارزش قائل باشیم و فرصت بدهیم آن هایی که دغدغه فرهنگی دارند و نه آن هایی که به دلیل وجود بعضی روابط سراغ فیلمسازی می روند، درباره مفاخر و مشاهیر ایران و اسلام آثاری تولید کنند. بزرگان کشورمان نیز همواره بر دانستن تاکید کرده اند. برای مثال مولانا شاعر برجسته کشورمان برای اولین بار از عطار نیشابوری تاثیر پذیرفت و وقتی به ترکیه رفت و در آن کشور اقامت گزید هم همچنان خود را از دانستن و مکاشفه و تحقیق مبری ندانست و پیوسته کوشید تا درباره نویسندگان و شاعران برجسته دنیا بداند و بخواند. همین موضوع او را به یک چهره جهانی تبدیل کرد. خدمت کردن به کشور چنین معنایی دارد. نوجوانان و دانش آموزان ما باید در عرصه های فرهنگی همچون تئاتر و سینما به شناخت بهتر شخصیت های علمی روی بیاورند. فیلمسازان هم باید از متخصصان و اهالی فن کمک بگیرند نه صرفا سرمایه گذارانی که درکی از هنر ندارند و به واسطه ثروتشان به این حوزه وارد می شوند.

من همچنین به نوجوانان و دانش آموزان می گویم که هنر تنها به معنای شعر و موسیقی و تئاتر نیست. هنر به معنای شناخت سرزمین مان و چهره های برجسته آن است. امیدوارم که دانش آموزان فیلمساز در این مسابقه موفق و پیروز باشند و باز هم درباره تاریخ علم و دانش کشورشان فیلم بسازند.»

برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده فیلم‌نامه‌نویسان

مجمع عمومی فوق العاده کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران 1 آذر 1394 برگزار می‌شود.

از کلیه اعضای پیوسته و وابسته کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران دعوت می‌شود، در مجمع عمومی فوق‌العاده روز یکشنبه 1 آذر1394 ساعت 15 در خانه سینما 2 (خیابان وصال) شرکت کنند.

دستور جلسه: بررسی و تصویب اساسنامه جدید کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران

نمایش "آوای آب" ویژه هنرمندان و اصحاب رسانه روی صحنه می رود.

نمایش "آوای آب" به کارگردانی آتیه جاوید که در سالن اصلی مجموعه تاتر محراب روی صحنه رفته است، روز پنجشنبه 21 آبان ماه ساعت 18 میزبان هنرمندان و اصحاب رسانه و جمعی از عکاسان و خبرنگاران می باشد.

در این نمایش به نویسندگی سینا شفیعی بازیگرانی چون حسین میرزائیان، مرجان قمری، حسین شفیعی، سایه کبیری، محمد رضا محمدپور، صفورا کاظم پور، میترا دهقان، یاسمن حاجی سلیمی، دنیا رحیمی، بهار دهکردی به ایفای نقش می پردازند.

مشاور نویسنده و کارگردان: خیرالله تقیانی پور، طراح صحنه: سینا شفیعی، آهنگساز: یوسف قربانی و طراح لباس: پریدخت عابدین نژاد از سایر دست اندرکاران این نمایش هستند.

"آوای آب" تا اواسط آذر ماه هر روز هفته غیر از روزهای شنبه راس ساعت 18 در تالار محراب روی صحنه می‌رود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین