|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
امین‌الله رشیدی با انتقاد از وضعیت موسیقی در کشور، گفت: متأسفانه هیچ متولی دلسوزی در زمینه موسیقی نداریم که برای فرهنگ این مملکت کاری کند.
این خواننده و آهنگساز پیشکسوت با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد:‌ موسیقی ما در حال حاضر با پیروی از دستوردهندگان و سیاستگذاران، به بازاری آشفته و اسفناک رسیده است. آنچه اکنون می‌بینیم، دیگر موسیقی ما نیست.

او ادامه داد: من بارها در طول این چند سال در مصاحبه‌هایی که داشتم، گفته‌ام که من تنها کسی هستم که از نسل دو دهه پیش موسیقی اصیل کشور باقی مانده‌ام و هنوز روی آهنگ‌هایی که عطر و طعم آن دو دهه را می‌دهند، کار می‌کنم.

وی بیان کرد: آنچه ما اکنون به‌عنوان موسیقی داریم، اگر ریتم و سر و صدا را از آن بگیریم، نه شعر دارد و نه موسیقی، چرا باید این‌طور شود؟ آهنگ‌های ما همگی تاریخ مصرف‌دار شده‌اند، یعنی برای یک روز و یک هفته ساخته می‌شوند و بعد از آن، دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. چرا ما در لاک بی‌اعتنایی فرو رفته‌ایم؟ من دلم به حال نسل جوان می‌سوزد که با شنیدن این‌طور موسیقی‌ها و اشعار، در معرض آسیب شدید قرار گرفته است.

رشیدی همچنین به لغو کنسرت‌های موسیقی در مدت اخیر اشاره کرد و گفت: همان‌طور که وزارت ارشاد مجوز کتاب سوم من را داده، اما این کتاب در مرحله ممیزی گیر کرده، کنسرت‌های موسیقی هم به همین سرنوشت دچار شده‌اند. وزرای این دولت از محبوب‌ترین، ساده‌ترین، بی‌تکلف‌ترین و مظلوم‌ترین وزرای این کشور هستند؛ اما دولت باید دولت عقل و تدبیر و امید باشد، یعنی عقلای ما فکری به حال فرهنگ کنند و چاره‌ای بیندیشند. در غیر این صورت وزارت ارشاد مجوز می‌دهد و دیگران هم آن را لغو می‌کنند.

این آهنگساز پیشکسوت با بیان این‌که موسیقی امروز ما به سه قسمت تقسیم می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر ما موسیقی سنتی، پاپ و رپ و موسیقی محلی داریم. اگر بخواهیم درجا بزنیم باید فقط موسیقی سنتی را ادامه دهیم. موسیقی پاپ و رپ هم بسیار افسارگسیخته است، چون به چیزی پایبند نیست. بنابراین باید به فکر موسیقی‌مان باشیم. آهنگسازی علمی نیست که در مدرسه آموختنی باشد. یک استعداد ذاتی است. هیچ‌کدام از آهنگسازان مطرح ما تحصیلات آکادمیک نداشتند.

رشیدی در پایان تأکید کرد: موسیقی ما به متولیان دلسوز و شناخت‌شده نیاز دارد که متأسفانه آن‌ها را نداریم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین