|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۷۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت هیئت‌های امنا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: اگر تکلیف هیئت امناها،‌ تعیین تکلیف بیمه‌ها و پایداری منابع انجام نشود، نه تنها در حوزه سلامت اتفاقی نیفتاده، بلکه کشور در سال‌های آینده با چالش جدی مواجه می‌شود.
دکتر سید حسن هاشمی در اولین گردهمایی روسای دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه امیدوارم این گردهمایی برای انجام وظایف ما در حوزه سلامت مفید واقع شود، گفت: در طرح تحول سلامت، اگر کمک مجلس نبود محال بود بتوانیم قدم موثری برای مردم برداریم.

وی با اشاره به قانون هیئت امنای دانشگاه‌ها گفت: این قانون یکی از مترقی‌ترین قوانینی بوده که مجلس آنرا تصویب کرده و این اختیار را به دانشگاه‌ها داده تا به صورت متفاوت از سایر دستگاه‌های دولتی دیده شوند.

وی افزود: این اتفاق در سال 1313 افتاد تا شرایط مالی و اداری دانشگاه‌ها مستقل باشد، اما همزمان با انقلاب متوقف شد و سه نفر از سوی شورای انقلاب مامور شدند تا در اداره دانشگاه‌ها نظارت کنند و اداره دانشگاه‌ها به صورت مستقل دیده شود.

هاشمی با بیان اینکه به نظر می رسد که همواره بخشهایی از دولت‌ها از دادن این اختیار خوشحال نبودند، گفت: تقریبا حدود 60 سال از پذیرش این موضوع می‌گذرد، اما چطور در فضایی که علم، تجربه و دانش وجود دارد، در پذیرش چنین قضیه‌ای مشکل داریم و حاضر نیستیم آنرا بپذیریم که دانشگاه‌ها متفاوت از صنعت، اقتصاد و کشاورزی دیده شوند. بنابراین بخش‌های مختلفی از دولت همواره در این زمینه سنگ‌اندازی کرده‌اند و خواهند کرد و حتی گزارشات خلافی می‌دهند مبنی بر اینکه حقوق‌ها را تغییر داده یا دانشگاه‌ها دست به استخدام می‌زنند؛ این در حالیست که حداقل در دو سالی که در وزارت بهداشت بودم دریغ از اینکه هیئت امنایی 100 یا 200 استاد یا 1000 پرستار استخدام کرده باشد؛ این کار شدنی نیست چرا که ما در حال حاضر 100 هزار نیرو داریم که استخدام نیستند. بخش آموزش در صدد بود که افرادی را به کار گیرد اما هنوز موفق نشده است.

وی با بیان اینکه این موضوعات جوسازی و فضاسازی علیه این قانون مترقی است، گفت: تنها جایی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، مجلس است. خوشحالم که شورای عالی انقلاب فرهنگی قبول کرد که حکم اعضای هیئت امنا را خودمان بزنیم. البته خواهش می‌کنم که در اعضای هیئت امنا یک بازنگری کنیم و افراد موثر را نگه داشته و اگر نیاز است جایگزینی انجام دهیم و در عین حال حواس‌مان به مجلس هم باشد و حتما از نمایندگان موثر استان که می‌توانند کمک کنند، استفاده کنیم. تا کنون هیئت امناها در راستای نظر قانونگذار چه در وزارت علوم و چه در وزارت بهداشت عمل نکردند.

وی افزود: افرادی باید در هیئت امنا باشند که به آن توجه کرده و دانشگاه‌ها را هدایت کنند؛ چرا که در آینده نیز این تعارضات وجود خواهد داشت و مجلس که این قانون را تصویب کرده می‌تواند به ما کمک کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه مقدرات دانشگاه‌ها در اختیار هیئت امناها باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر از هیئت‌های امنا استفاده ابزاری می‌شود و آنجا که رئیس دانشگاه حس می‌کند که نیاز دارد از قوانین عدول کند، از آنها استفاده می‌کند؛ اما در جایی که آنها واقعا می‌توانند نقش سرنوشت‌ساز داشته باشند، از آنها استفاده نمی‌کنیم. هیئت امنا برای یک دانشگاه نقش یک مجلس و هیئت مدیره دارد. من معتقدم که حتی می‌توان رئیس دانشگاه را با پیشنهاد هیئت امنایی منصوب کرد که سوار بر کار هستند و وضعیت و برنامه دانشگاه‌ها را می‌دانند. مشکل ما این است که خوب از ظرفیت هیئت‌های امنا استفاده نکرده‌ایم.

وی افزود:‌همچنین در انتخاب افراد هیئت امنا افراد شاخص انتخاب می‌شوند، اما این افراد نمی‌توانند در مقدرات دانشگاه‌ها عمیق شوند. در آینده دانشگاه‌ها باید جدای از وزارتخانه و از نظر مالی و اداری کاملا مستقل باشند و سیاست‌هایی را که در حوزه‌های درمان، بهداشت و آموزش به آنها ا بلاغ می‌شود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت به این هدف نزدیک‌تر شدیم، گفت: در این طرح هزینه‌ها را نسبتا واقعی دیدیم و اگر در آموزش و پژوهش هم یک یا دو گام برداریم، دانشگاه‌های ما می‌توانند موثرتر عمل کنند.

هاشمی با اشاره به یکی از قدم‌های اساسی که نظام می‌تواند برای تحقق عدالت بردارد، گفت: باید کاری کنیم که کسانی که توانایی دارند، هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنند؛ اما کسی که این توانایی را ندارد ما هزینه‌هایش را پرداخت می‌کنیم. اگر قرار است دانشگاه‌هایی به نام خودگردان یا بین المللی داشته باشیم باید مجوز خصوصی به آنها دهیم تا دانشجویان آنها در قالب دانشگاه خصوصی تحصیل کنند. البته تجربه وزارت علوم در این زمینه موفق نبوده، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که ما نیاز اصلی را نبینیم. بنابراین اگر به سوی یک نظام جامع رفاه اجتماعی رویم، بسیار خوب است.

دانشگاه‌ها باید مستقل باشند

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مستقل باشند، گفت: بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی باید یک بنگاه اقتصادی مستقل باشند و از این مسیر است که موفق می‌شویم؛ چرا که امکان اداره متمرکز این مجموعه میسر نیست. البته این کار برای کسانی که در مرکز عادت کرده‌اند که دستور دهند، بسیار دشوار است. در عین حال ممکن است دانشگاه‌های اطراف نیز دستورپذیر شده باشند و فقط نگاه‌شان به تهران است که چه روشی دستور داده می‌شود تا آنرا انجام دهند.

وزیر بهداشت گفت: بنابراین باید تمرکزگرایی از ستاد برداشته شود و این خودباوری در محیط ایجاد شود و دبیرخانه‌ها باید متوجه مسئولیت خطیر خود باشند. تا الان دبیرخانه بیشتر به یک منشی شبیه بوده، اما باید بداند که می‌تواند یک قانونگذار برای دانشگاه باشد و برای دانشگاه برنامه‌ریزی داشته باشد و اجرایی شدن برنامه‌ها توسط هیئت امنا صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اگر موضوع استفاده از هیئت امنا، موضوع بیمه‌ها و پایداری منابع مالی تعیین تکلیف نشوند نه تنها اتفاقی در حوزه سلامت نیفتاده بلکه با افزایش جمعیت و گران شدن خدمات، کشور با چالش و بحران جدی مواجه می‌شود. کسانی هم که سنگ اندازی کردند، انگشت حسرت به دهان خواهند گرفت. بنابراین امیدوارم مجلس درباره تقویت هیئت‌های امنا همچون گذشته کمک کند و مطمئنم که از این آزمون مجددا توفیق بهتری خواهیم یافت.

هاشمی با بیان اینکه بحث تامین منابع مالی و تغییر ساختار که جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام سلامت است باید در قالب برنامه ششم دیده شود، گفت: امیدوارم این موارد را در بودجه سال 95 و در قالب برنامه ششم ببینیم و مطمئنم که نظام سلامت ما در این صورت متحول خواهد شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین