کد خبر: ۷۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
پژوهشگر بناهای تاریخی گفت: تعییرکاربری و استفاده از مطلوب از فضای بناهای تاریخی راهکار اصلی صیانت از آثار تاریخی است.
از یاسوج؛ محمدرضا حیدری که تاکنون چندین مقاله از وی درنشریات بین المللی منتشر شده با اشاره به اهمیت سازه های تاریخی درحفظ هویت ایرانی افزود: حراست از بناهای تاریخی نیازمند چهار مرحله حمایت است.

وی اظهار کرد: تعیین حریم آثار تاریخی برای پیشگیری از ساخت و ساز، حفاظت موقت در قالب دیوارچینی یا حصارکشی، حفاظت دایم با تبدیل این بناها برای ظرفیتی قابل استفاده می تواند این سازه های ارزشمند را از خطر تخریب نجات دهد.

وی که دو کتاب در موضوعات هنر و معماری مصر و مرمت آثار معماری از دانشگاه های انگلیس و ایتالیا را ترجمه کرده است به وجود آسیاب ها، آتشکده ها، قلعه ها و کاروانسراها متعدد در شهرستان گچساران اشاره کرد و تصریح کرد: تغییر کاربری این بناها که بیشتر متعلق به دوره های اسلامی و سلجوقی است به مهمانسرا، مدرسه و مسجد ضروری است.

وی اظهار کرد: بهره وری غیراصولی از بناهای تاریخی، جست و جوی برخی افراد سودجو برای یافتن گنجینه های تاریخی و عوامل طبیعی در کمین این یادگاران ایران کهن است.

حیدری تصریح کرد: نهادینه کردن فرهنگ حمایت از بناهای تاریخی در بین مردم برای پیشگیری از جست و جوی اشیای قیمتی، تغییر کاربری، تبدیل آن به محل چرای دام با اطلاع رسانی درباره ارزش این میراث ماندگار تاریخی نیاکان گذشته ما امکان پذیر است.

وی از رسانه های ارتباط جمعی خواست برای نهادینه کردن فرهنگ صیانت از بناهای تاریخی تلاش بیشتری کنند.

این پژوهشگر بناهای تاریخی با یادآوری اهمیت نگهداری از سازه های تاریخی به عنوان میراث جهانی ماندگار که گواهی بر هویت فرهنگی هر ملت است ابراز داشت: باد، باران، رطوبت، نشست زمین،سنگینی مصالح به کارگرفته شده در ساختار این بناها و ناشناخته بودن برخی از آنها مهمترین عوامل جغرافیایی تهدیدکننده بناهای تاریخی است.

وی از اقدام برخی از نهادهای دولتی در سالیان گذشته برای تخریب تعداد زیادی از بقاع متبرکه که بناهای آنها ارزش تاریخی داشته است انتقاد کرد.

وی گفت: مرمت سازه های تاریخی نیازمند شناخت دوره تاریخی، مصالح به کار گرفته شده، اقلیم منطقه و دیدگاه جامع درباره مرمت آنها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: 137 اثر تاریخی در این شهرستان به ثبت ملی رسیده که 37درصد از این آثار تاریخی مربوط به دوره اسلامی است.

هومن عنایی افزود: پل خیرآباد، چهارطاقه خیرآباد، پا پریم و چند آب انبار از جمله آثار به جا مانده از ایرا باستان در گچساران است.

وی سه آسیاب در نزدیکی روستای آبشیرین و دوگنبد شهر دوگنبدان از مهمترین آثار به جا مانده از دوره اسلامی در این شهرستان است.
وی اظهار کرد: 9 اثر تاریخی گچساران درحال تخریب است که نیازمند بازسازی و مرمت است.

عنایی گفت: برای بازسازی این تعداد اثر تاریخی بیش از 15میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، گنبد بابا کلان، پل خیری و محمد خان، قلعه شامبراکان و ده برج از مهمترین آثار تاریخی در حال تخریب این شهرستان است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین