|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۴
کد خبر: ۷۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: در همه‌ی مجموعه حج و زیارت نمادی به نام «جان‌باختگان فاجعه» ساخته می‌شود.
سعید اوحدی در جمع خانواده مرحوم رضا رحیمیان‌ثابت یکی‌از جان‌باختگان حادثه منا، ضمن عرض تسلیت به خانواده این جان‌باخته، گفت: جا داشت در مراسم هرکدام از این جان‌باختگان حضور داشته باشیم اما با توجه به محدودیت زمان و مکان به‌دلیلی ضرورت داشت در عربستان بمانیم که با آخرین پرواز برگشتیم.

وی افزود: تا آخرین زائری که در عربستان بود احساس کردیم که باید در خدمت آن‌ها باشیم اما هنوز هم کل ماجرا تمام نشده است.

اوحدی عنوان کرد: فاجعه بسیار تلخ منا منجر به جان باختن بیش از هفت هزار زائر مظلوم کشورهای دنیا شد و در کنارش 460 زائر عزیزمان مظلومانه در روز عید قربان قربانی سوء تدبیر دست‌اندرکاران حج عربستان شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: هنوز 25 زائر مفقود داریم که تا این لحظه اطلاعی از آن‌ها نداریم بنابراین با همکاری خانواده‌های این مفقودان «دی ان ای» گرفته شد و به عربستان ارسال شده است که کار شناسایی انجام شود.

وی تصریح کرد: دوشنبه هفته گذشته کمیته مشترکی در عربستان تشکیل شد که امیدواریم بتوانیم از طریق «دی ان ای» وضعیت این عزیزان را مشخص کنیم.

اوحدی افزود: امیدواریم با توجه به قولی که مقامات سعودی داده‌اند، ظرف 10 تا 12 روز تکلیف مفقودین به‌ویژه آقای رکن‌آبادی را مشخص کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: با توجه به این‌که در آستانه اربعین حسینی هستیم بناست در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه موکبی برای جان‌باختگان منا داشته باشیم که با درج عکس و نمادی از این عزیزان، بنا به گفته مقام معظم رهبری یاد آن‌ها را زنده نگه‌داریم.

وی بیان کرد: در سازمان حج و زیارت با توجه به ارتباطی که با وزارت امور خارجه و مجموعه‌های بین‌المللی داشتیم تا این لحظه خبری از آقای رکن‌آبادی نداریم.

اوحدی تصریح کرد: بخشی آشفتگی عربستان و بخشی کج‌سلیقگی است که باید بر خواسته‌های خود مصمم باشیم و در تمامی مجموعه حج و زیارت نمادی به نام جان‌باختگان فاجعه ساخته می‌شود.

*اربعین حسینی امسال به نام جان‌باختگان حادثه منا برگزار می‌شود

وی همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان این‌که مراسم اربعین حسینی امسال به نام جان‌باختگان حادثه منا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تشکیل‌ شده و با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.

او با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری بر زنده نگه‌داشتن حادثه منا و یاد جان‌باختگان این حادثه تأکید دارند، گفت: سه موکب در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران با حضور 240 هیئت عزاداری مستقر شده‌اند.

وی افزود: 25 زائر کشور ایران در حال حاضر مفقود هستند که چهار نفر از آن‌ها متعلق به استان لرستان است و دولت عربستان نیز در این رابطه باید پاسخ‌گو باشد.

اوحدی بیان کرد: با ارسال DNA بستگان مفقودان برای کشور عربستان منتظر ارسال نتایج آن تا 10 روز آینده هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: نمی‌گوییم این فاجعه توطئه بوده اما این بحث بر فلسفه حج و سعودی‌ها آسیب زد و آثار بی‌تدبیری آن‌هاست و این سوء تدبیر نیز باید درست شود.

وی تصریح کرد: ارزیابی که امسال دوستان داشتند تعداد نیروهای امنیتی در مسیرها، یک سوم سال‌های گذشته بود که در عین حال بی‌تجربه بودند.

اوحدی بیان کرد: نیروی امنیتی عربستان 35 کاروان ما را به اجبار به مسیر دیگری فرستاد و سبب وقوع این فاجعه شد و برای روشن شدن ابعاد این موضوع باید زبان تند و مطالبه‌گری داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که مراسم اربعین حسینی امسال به نام جان‌باختگان حادثه منا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تشکیل‌ شده و با قوت به کارش ادامه می‌دهد.

وی افزود: جلسات هفتگی با حضور رؤسای کمیته‌های ده‌گانه برگزار می‌شود و تاکنون برای 90 درصد امور مربوط به اربعین برنامه‌ریزی لازم انجام‌شده است.

اوحدی با بیان این‌که در ستاد مرکزی اربعین اقدامات ارزشمندی برای اسکان زائران انجام‌ شده، عنوان کرد: 240 هیئت عزاداری در گذرگاه‌های شلمچه، چزابه و مهران مستقر می‌شوند تا پذیرای زائران باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که بنا به تصمیم کشور عراق، امسال تنها با داشتن گذرنامه معتبر با اعتبار شش‌ماهه و ویزای کشور عراق امکان ورود به مرزها وجود دارد، بیان کرد: ما نمی‌توانیم در این تصمیم کشور عراق دخالت کنیم بنابراین زائران باید ویزای کشور عراق را داشته باشند.

وی ادامه داد: امید است امسال شاهد حضور حماسه‌ای مردم در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی باشیم.

*برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز‌ها

رئیس حج و زیارت کشور همچنین در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حج و زیارت استان گفت: کار برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران در مرزها شروع‌ شده و امسال در هر مرز بیش از ۱۲۰ موکب راه‌اندازی می‌شود تا در خدمت زائران باشند.

وی در رابطه با مراسم اربعین امسال، نیز گفت: ستادی تحت‌عنوان ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تشکیل‌ شده است و از 10 کمیته توسعه زیرساخت‌ها، اسکان و اعزام، تغذیه و تدارکات، فرهنگی، کنسولی و امنیت، بهداشت و درمان و کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل‌شده است.

وی با بیان این‌که مسئول کمیته توسعه زیرساخت‌ها وزارت راه و سازمان حج و زیارت نیز متولی کمیته اسکان، اعزام، تغذیه و تدارکات است، افزود: بعثه مقام معظم رهبری متولی کمیته فرهنگی پیاده‌روی اربعین است و برای این پیاده‌روی می‌توان به انجام کارهای بزرگی از جمله توسعه زیرساخت‌ها و جاده‌های منتهی به مرز اشاره کرد.

اوحدی با بیان این‌که در مسیر مرز مهران، چزابه و شلمچه جاده‌ها دو و سه بانده شده است، بیان کرد: منطقه محروم چزابه امسال شاهد بهره‌برداری از زائرسرای بزرگ طریق‌القدس است که بیش از چهار هزار زائر را اسکان می‌دهد، بنابر این در داخل مشکلی به نام اسکان نداریم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور تصریح کرد: کار برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران در مرزها شروع‌ شده و در هر مرز بیش از 120 موکب امسال راه‌اندازی می‌شود تا در خدمت زائران باشند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین