|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
صاحبنظران و اصحاب فکر باید تلاش کنند فرهنگ عمومی خود را که جزو میراث‌های عمومی آن کشور محسوب می‌شوند؛ حفظ کنند. آنچه از نکات مثبت فرهنگ‌های دیگر است را بگیرند و از برخی رفتارهای نامناسب جلوگیری کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین اجلاس ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی کشور که امروز 17 آبان‌ماه در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد، گفت: شما به عنوان خادمان فرهنگ و هنر مستحضرید فرهنگ هر کشور به مثابه هویت‌ مردم و جامعه آن کشور محسوب می‌شود. تفاوتی که بین کشورها و جوامع مختلف می‌بینید به خاطر تفاوت‌ فرهنگ‌هاست که هویت آنها را تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: اگر به کشوری وارد شوید با گذشت چند روز آداب و رسوم و آیین‌ها را مشاهده می‌کنید که به آن فرهنگ عمومی می‌گویید که همان شاخص هویت یک جامعه است.

جنتی با اشاره به اینکه تعریف فرهنگ عمومی برخلاف اصل فرهنگی که ده‌ها تعریف دارد دشوار نیست، بیان کرد: طبیعی است در هر جامعه‌ای که در حال تحول است به خصوص در دنیای امروز که انفجار اطلاعات است و جوامع در حال تغییر هستند و فرهنگ‌ها بر هم تاثیر می‌گذارند؛ صاحبنظران و اصحاب فکر باید تلاش کنند فرهنگ عمومی خود را که جزو میراث‌های عمومی آن کشور محسوب می‌شوند؛ حفظ کنند. آنچه از نکات مثبت فرهنگ‌های دیگر است را بگیرند و از برخی رفتارهای نامناسب جلوگیری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مبنای تشکیل شوراهای فرهنگ عمومی همین است. اگر ملاحظه کنید وظایف ذیل آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی قید شده است. آنجا می‌بینید که شخصیت‌های حقوقی که هرکدام به نحوی در فرهنگ عمومی تاثیرگذارند؛ در این شورا عضو هستند و تعدادی اشخاص حقیقی تاثیرگذار نیز در این شورا عضویت دارند. ما با مجموعه تحولات و تغییرات روبرویم و در مرحله اول نیاز به شناخت آن تغییر و تحولات داریم. باید چیستی و چرایی این تحولات را بشناسیم و بعد چگونگی مداخله و تاثیرگذاری بر آنها را بررسی کنیم.

او افزود: با مثالی ساده می‌توان این موضوع را بیان کرد. یکی از مسائلی که ما از آغاز انقلاب تا امروز با آن درگیر هستیم و جزو فرهنگ عمومی ما بوده است؛ بحث حجاب و عفاف است که البته این دو را باید از همدیگر تفکیک کنیم. حجاب وعفاف باهم متفاوند اول باید این پدیده را بشناسیم و بدانیم وضعیت حجاب در کشور ما چگونه است؟ آیا فاجعه‌ای رخ داده یا وضعیت در حدی است که قابل علاج باشد؟

جنتی با اشاره به اینکه ما آمار درستی از وضعیت حجاب در کشور نداریم، بیان کرد: مجموعا می‌توان گفت که 70 درصد زنان جامعه ما با حجاب هستند. پس اگر خواستید تغییرات جامعه را بشناسید باید وضعیت موجود جامعه را بررسی کنید. اگر بتوانید به یک اطلاعات و آمار درست دست پیدا کنید؛ صورت مسئله را شناخته‌اید. بعد از این مرحله آمار مقایسه‌ای داریم که نشان می‌دهد وضعیت بدحجابی در کشور بدتر شده است. علت این تغییرات چیست؟ ممکن است چندین علت بشمریم که همه این‌ها می‌توانند در رشد بدحجابی تاثیرگذار باشد. همچنین باید وزن هر کدام از این‌ها را بدانیم. این مسائل باید ریشه‌یابی شود.

وی ادامه داد: در نهایت می‌رسیم به راه‌حل و راهکارها باید شیوه‌های گذشته را بررسی کنیم و ببینیم کدامیک از آنها تاکنون نتیجه‌بخش بوده است و کدام بی‌نتیجه. راه‌حل‌های نتیجه‌بخش را به کار بگیریم و راه‌هایی که تاثیرگذار نیستند را کنار بگذاریم و بجای آنها راه‌حل‌های مناسب‌تر بیابیم.

 او ادامه داد: ما مجموعه مسائلی که در شوراهای فرهنگ عمومی قرار دارد را باید مطرح کنیم و ببنیم چیستی مسائل کدام است؟ تجزیه و تحلیل مداوم نسبت به مسائل اطراف داشته باشیم. حتی در محیط‌های استانی شرایط ما متفاوت است. هر کدام از ما در هر استانی که هستیم باید شرایط آن استان را ببنیم. بایستی در هر استان و منطقه‌ای شرایط خاص و ویژه‌ آنجا را مد نظر قرار داد.

وزیر ارشاد با اشاره به نرخ بیکاری گفت: ما در مناطقی شاهد بیکاری شدید در حد 40 درصد هستیم و در بعضی از استان‌ها این میزان 16 درصد است حتی در خود استان ممکن است در شهرستانی نرخ بیکاری 30 درصد وجود داشته باشد و در شهرستانی دیگر 10 درصد باشد بنابراین اگر ما قبول داشته باشیم که بیکاری یکی از عوامل آسیب‌زاست باید جایی که مشکل‌ حادتر است نسخه‌ جدیدی بنویسیم. اینطور نیست که برای تمام مناطق یک نسخه بنویسیم. این نیاز به تحقیق و پژوهش‌های میدانی دارد و برای این کار باید از نیروهای کاردان استفاده کرد.

وی افزود: ما سعی می‌کنیم جلسات شورای فرهنگ عمومی را به طور منظم برگزار کنیم. تلاشی که ما باید به عنوان دبیران شورای فرهنگ عمومی انجام دهیم هماهنگی ایجاد کردن بین نهادها، سازمان‌ها و حتی برخی شخصیت‌های تاثیرگذار است تا به آن هدفی که شورا در جهت ارتقای فرهنگ عمومی دارد؛ دست پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اولویت‌بندی‌ها بیان کرد: اولویت باید به طرح‌های اساسی در هر استان داده شود. اگر بخواهیم آسیب‌ها و نابسامانی‌ها را بشناسیم دست‌کم ده مورد را می‌توان نامبرد. طلاق، نفوذ فرهنگی بیگانه،‌ بیکاری، اعتیاد و ... ما باید براساس وظایفی که برعهده‌مان است آن چیزی که اولویت دارد را در یک زمانبندی مشخص حل و فصل کنیم. پرداختن به مسائل متعدد و دچار روزمرگی شدن ما را به جایی نمی‌رساند.

جنتی با بیان اینکه یکی از اهم مسائلی که ریشه در باقی مسائل دارد وضعیت حاشیه‌نشینی است؛ اظهار داشت: بین 10 تا 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم. کسانی که در حاشیه شهر زمینی را غصب کردند برق و آب غیر قانونی گرفتند و محله‌هایی درست کردند و کوچه و پس‌کوچه‌های کثیف که نمی‌شود زباله‌اش را جمع کرد. این محیط مرکز و کانون نابسامانی‌های اجتماعی است. مرکز ساخت و ساز مواد مخدر، فروش مواد مخدر  و مرکز فساد اخلاقی بخش عمده‌اش در این حاشیه‌نشینی‌هاست.

وی ادامه داد: وزارت کشور و شورای فرهنگ اجتماعی مدت‌هاست روی این زمینه وقت گذاشته و فیلم‌هایی تهیه شده که با دیدن آنها متاثر می‌شوید. بیشترین حاشیه‌نشینی در اطراف مشهد است که حتی میزان آن از تهران نیز بالاتر است. دولت در سفر استانی خود به استان خراسان یکی از بحث‌های اساسی‌اش همین حاشیه‌نشینی بود.

جنتی با اشاره به مسئله جوانان و تاثیر‌پذیری آنان از شبکه‌های مجازی بیان کرد: این مسئله از جمله مسائلی است که قابل طرح در شورای فرهنگ عمومی است. بحث فروپاشی و جدایی که در چند سال اول ازدواج صورت می‌گیرد نیز باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود. در بعضی قسمت‌ها کارهای خوبی صورت گرفته. مثلا در شهر مشهد و در استان یزد اگر بتوانیم ده درصد این جدایی‌ها را کاهش دهیم اتفاق خوبی افتاده است.

او ادامه داد: مشکلات فساد اخلاقی را که در جامعه می‌بینیم باید در شورای فرهنگ عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. شناخت منکر جایش در شورای فرهنگ عمومی است. امروزه تا می‌گوییم منکر ذهن همگان به سمت بدحجابی و بی‌حجابی می‌رود در حالی که بسیاری از مسائلی که از آنها غافل مانده‌ایم جزو منکرات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه ما دچار انحطاط اخلاقی شده، بیان کرد: در جامعه ما دروغگویی، شایعه‌سازی،‌ جریان‌های ناصحیح رسانه‌ای علیه افراد شکل می‌گیرد حتی استفاده ابزاری و جناحی از بیانات مقام معظم رهبری نیز صورت می‌گیرد تمام اینها جزو منکرات است. چرا در جامعه ما بدگویی پشت یکدیگر گسترش پیدا کرده؟ ما اهل فرهنگ هستیم و مسئولیت بیشتری در این زمینه داریم. در جلسه شورای فرهنگ عمومی مدام بحث این است که مثلا کنسرت پاپ نباید برگزار شود. فکر می‌کنیم فقط این مسائل منکر است غیبت کردن گناهش بیشتر است یا شنیدن یک موسیقی غنایی.

وی با اشاره به اینکه فضائل اخلاقی جزو معروف‌های جامعه است، ادامه داد: روی این گونه مباحث باید بحث بیشتری کرد. گستره این مسائل بسیار وسیع است باید اولویت‌بندی کنیم. آسیب‌های اجتماعی بسیار گسترده است و می‌شود اینها را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به بحث سبک زندگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: باید یک جایی این مسئله را عملی کنیم تکیه برفرهنگ دینی وسنتی خودمان که رهبر انقلاب اسلامی سال گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد. روی بازی‌های سنتی هم تکیه داشتند باید توجه داشته‌باشیم که همه میراث ما میراثی ملموس مثل تخت‌جمشید نیست. بخش عمده‌ای از میراث ما ناملموس است مجموعه آیین‌ها، سنت‌ها و رسوم گذشته که بسیار هم مثبت بودند. در شرایطی که هجوم فرهنگی از بیرون صورت می‌گیرد باید سعی کنیم فرهنگ سنتی و ملی خود را حفظ کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین