|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
نهاوندیان گفت: نظام بانکی ما باید خود را به تراز ارائه خدمات اقتصادهای دنیا برساند و بخش خصوصی ما نیز اگر می خواهد از اعتبارات بین المللی استفاد ه کند، باید حساب های خود را به نظارت های قابل قبول و اعتماد بین المللی ارتقا دهد.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: هر کسی که تحولات اقتصاد ایران را دنبال می کرده است در این عقیده شریک است که با حصول توافق برجام فصل جدیدی برای اقتصاد ایران رقم خورده است.

محمد نهاوندیان پیش از ظهر یکشنبه در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پسا تحریم که در سالن همایش دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: فرصت گسترش مناسبات اقتصادی میان ایران با برداشته شدن دیوار تحریم های ظالمانه به شکل عزتمندانه که حاصل مذاکرات و پیگیری های عالمانه و مستدل هیات مذاکره کننده ایرانی با کشورهای 1+5 بود ما را به صحنه جدیدی با مشخصه های تازه ای در بررسی پتانسیل های اقتصادی ایران منتقل می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به این که استفاده از فرصت جدید، خود چالش های جدیدی را به همراه دارد، ادامه داد: صرف اینکه موانع برداشته شده و راه ها دو سویه شده است، کافی نیست.

نهاوندیان تاکید کرد که ایران برای آینده خودش برنامه و اهداف روشنی دارد.

وی افزود: هدف رسیدن به رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور اگرچه در سند چشم انداز بیست ساله اعلام شده بود اما متاسفانه به دلایل مختلف در این 10 سالی که گذشته است به هدف خودش دست نیافته است.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: این بار عزم جدی داریم که با برنامه ریزی عالمانه به این هدف رشد، دست پیدا کنیم.

نهاوندیان یادآور شد: کاهش نرخ تورم 40 به 13 درصدی ایران به گواهی صندوق بین المللی پول، حرکتی اعجاب آور بود که می تواند مورد اتکا در بررسی بازارها و محاسبات اقتصاد ایران باشد.
وی ادامه داد: ما همچنین از التهابات سوزنده بازار ارز گذر کرده و سیاست های ایجاد آ رامش در بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: البته این آرامش، تحمیلی و این ثبات، دستوری نخواهد بود بلکه با اتکا به قواعد بازار و مکانیزم های تعادل بخشی رقابتی ادامه پیدا خواهد کرد.
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: رویکرد سیاست گذاری اقتصادی دولت در آینده رقابتی کردن اقتصاد خواهد بود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: شکل تعیین نرخ به صورت شبه تبانی باعث می شد، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده ناگزیر از استفاده خدماتی می شد که در مقایسه با خدمات خارجی گرانتر بود، اما با رقابتی کردن بازار به این داستان پایان داده می شود.

وی گفت : با پایین آمدن نرخ تورم در اقتصاد ایران واقعاً نرخ بازده سیستم بانکی برای سپرده گذار قابل قیاس با بازارهای جهانی نیست و اگر اقتصاد ما به بازارهای بین المللی متصل شود، باید در این موضوع تعادل ایجاد شود تا هم شاهد رشد اقتصادی باشیم و هم منافع تولیدکننده و سپرده گذار تامین شود.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: می توانیم با اتصال مدیریت شده به اقتصاد بین المللی به بهره وری خیلی بالاتر برسیم.

نهاوندیان گفت: نظام بانکی ما باید خود را به تراز ارائه خدمات اقتصادهای دنیا برساند و بخش خصوصی ما نیز اگر می خواهد از اعتبارات بین المللی استفاد ه کند، باید حساب های خود را به نظارت های قابل قبول و اعتماد بین المللی ارتقا دهد.

وی با بیان این که موسسات حسابرسی داخلی باید با شرکت های مشابه خارجی همکاری های لازم را داشته باشند، گفت: بنگاه های اقتصادی ما نیز می بایست توان مذاکراتی خود در بخش بین المللی را بالا ببرند.

وی افزود: باید بنگاه های مشاوره ای حقوقی و سرمایه گذاری تخصصی در ایران تقویت شود و با بنگاه های مشابه بین المللی همکاری کنند.

نهاوندیان تصریح کرد که تصور نادرستی است که هر شرکت صنعتی در درون خود توان مذاکره، مشاوره و حسابرسی داشته باشد.

وی ادامه داد: بانک های سرمایه گذاری دنیا نیز باید اقتصاد ایران را بشناسند و از ظرفیت های اطمینان بخش آن استفاده کنند.

نهاوندیان تصریح کرد: اقتصاد ایران امیدانگیزترین و پربازده ترین اقتصاد نوظهور جهان در چند دهه پیش رو خواهد بود، اما آگاهی از این واقعیت در همه دنیا وجود ندارد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین گفت : مشکل انباشتگی مقررات در اقتصاد ایران داریم و دولت عزم کرده است که حرکت پالایش و پیرایش قوانین و مقررات اقتصادی را با قوت ادامه دهد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین