کد خبر: ۷۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
اين در حالي است که در دولت روحاني، برخي از رسانه هايي که همسو با جريان دولت بودند توقيف شده و يا با تذکرات و جرائم مالي دست و پنجه نرم مي کنند اما از سوي ديگر هيچ کدام از رسانه هاي تاثيرگذار مخالف دولت که برخي از آن ها حتي مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را در انتشار مطالب خود زيرپا مي گذارند نيز با اين محدوديت هاي شديد مواجه نشدند.
بايد توجه داشت هدف از برپايي نمايشگاه مطبوعات آشنايي نزديک مردم با رسانه ها و فعاليت هاي موثرآن ها مي باشد. در حقيقت مواجهه مستقيم «مردم» و «مسئولان رسانه» از نکات مثبت در نمايشگاه براي بيشتر شناساندن اهداف، سياست ها و محصولات رسانه اي است.

آفتاب یزد نوشت:نمايشگاه مطبوعات امسال از امروز با حضور 700 رسانه کشور و 22 نماينده از رسانه هاي دنيا در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود. اما نکته قابل توجه و تامل در اين دوره انصراف برخي رسانه هاي جناح اصولگرا از حضور در نمايشگاه است. رسانه هايي همچون کيهان، وطن امروز، فارس، تسنيم، رجانيوز، صراط و چند رسانه ديگر جزء انصراف دهندگان هستند. اين رسانه ها نحوه نظارت دولت روحاني بر مطبوعات را عامل عدم حضورشان در نمايشگاه مي دانند.

اين در حالي است که در دولت روحاني، برخي از رسانه هايي که همسو با جريان دولت بودند توقيف شده و يا با تذکرات و جرائم مالي دست و پنجه نرم مي کنند اما از سوي ديگر هيچ کدام از رسانه هاي تاثيرگذار مخالف دولت که برخي از آن ها حتي مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را در انتشار مطالب خود زيرپا مي گذارند نيز با اين محدوديت هاي شديد مواجه نشدند. پس به نظر مي رسد دلايل اعلامي توسط اين رسانه ها توجيهي بيش نبوده و در پشت پرده انصراف آن ها قطعاً دلايل ديگري وجود دارد.

در واقع با اندکي تعمق و بررسي بيشتر به اين مهم خواهيم رسيد که وجه مشترک اين رسانه ها تلاش بي وقفه در زمينه مقابله با تصميمات و برنامه هاي دولت از طرق مختلف و درطول دو سال مذاکرات هسته اي براي به ثمر نرسيدن آن و پس از حصول توافق هسته اي، جهت جلوگيري از تصويب برجام در مجلس است.

در واقع مي توان گفت برخي از اين رسانه ها در خط مقدم مقابله با خواست عمومي ملت قرار دارند.از سوي ديگر بايد توجه داشت هدف از برپايي نمايشگاه مطبوعات آشنايي نزديک مردم با رسانه ها و فعاليت هاي موثرآن ها مي باشد. در حقيقت مواجهه مستقيم «مردم» و «مسئولان رسانه» از نکات مثبت در نمايشگاه براي بيشتر شناساندن اهداف، سياست ها و محصولات رسانه اي است.
حال بايد به اين سوال پاسخ داد که چرا رسانه هاي فوق الذکر از اين فرصت مغتنم چشم پوشي کرده در حالي که در سال هاي گذشته حضور قابل توجهي در نمايشگاه به هم رسانيده بودند؟

به نظر مي رسد دو دليل را بتوان براي انصراف آن ها برشمرد.
1- اين رسانه ها که همگي از مخالفان دولت روحاني به شمار مي روند، با انصراف خود و تبليغات بي وقفه بر روي اين موضوع در پي ايجاد جو رواني عليه نحوه نظارت قانوني وزارت ارشاد بر رسانه ها بوده تا از اين طريق با وارد آوردن فشار سياسي مضاعف بر روي اين وزارت، بتوانند در زمينه انتشار محصولات رسانه اي خود که عموماً در جهت سنگ اندازي بر سر راه سياست ها و برنامه هاي دولت است امتياز بگيرند.

2- رسانه هاي انصراف دهنده به دليل مقابله با خواست عمومي ملت در جهت دستيابي به توافق هسته اي و البته ديگر مسائل مبتلابه جامعه، از مواجهه مستقيم با مردم در نمايشگاه مطبوعات هراسانند چرا که قطع به يقين مورد بازخواست عمومي مردم قرار خواهند گرفت.

اما بهتر بود اين رسانه ها از سياسي کاري در زمينه حضور در نمايشگاه مطبوعات خودداري کرده و مواجهه مستقيم با مردم را فرصتي براي بازشناسي خود از مطالبات ملت قرار مي دادند تا شايد در انتشار مطالب خود دقت بيشتري به عمل مي آوردند چرا که چرخش در سياست هاي اين رسانه ها به سوي مردم نه تنها مطالبه اي عمومي است بلکه مورد تاکيد مسئولان ارشد نظام نيز مي باشد. سال گذشته بود که سرلشگر فيروزآبادي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح کشورمان در سخناني با انتقاد از رسانه هاي منتقد دولت حتي رسانه هاي وابسته به برخي نهادها که به گفته او در خط تخريب دولت و جو سازي و تشويش اذهان عمومي قدم بر مي دارند، هشدار داد در صورت عدم اصلاح رويه اين رسانه ها ، با آنها برخورد مي شود.

وي در مراسم اعطاي دانش‌نامه به دانش آموختگان دکتري دانشگاه عالي دفاع ملي در ارديبهشت سال 1393 گفت: «بعضي اخبار بي‌ارزش و تفرقه‌انگيز هستند، بعضي‌ها هم شايعه، تهمت و بي‌مبنا هستند. من خطي و سياسي عرض نمي‌کنم، حتي رسانه‌هايي که به نوعي به نيروهاي مسلح مرتبطند خطا مي‌کنند. برابر مشي و منويات رهبري حرکت نمي‌کنند بايد روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد مي‌کنيم.»

نکته قابل توجه ديگر که بايد به آن اشاره کرد، وجود اتاق فکر مشترک در رسانه هاي مخالف دولت است که با برگزاري جلسات منظم به دنبال جريان سازي در جهت سياست هاي اعمالي خود بوده و به صورت مشترک يک خط رسانه اي را دنبال کرده و تصميمات مشترکي اتخاذ مي کنند. مصاديق اين موضوع هم بسيار زياد بوده از جمله تصميم اخير آن ها براي انصراف از حضور در نمايشگاه مطبوعات. هر چند نفس وجود اتاق فکر مشترک در بين آن ها، نه تنها مذموم نيست بلکه مثبت و کارايي مطلوب مد نظر خودشان را داشته اما با ادعاي اين رسانه ها مبني بر «مستقل بودن» کاملاً در تضاد است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین