|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۷۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
دولت چین بر اساس برنامه ای که آن را «عملیات شکار روباه» نام نهاده، افرادی را که تحت تعقیب قرار گرفته و برای فرار از مجازات این کشور را ترک کرده اند، در سرتاسر جهان برای بازگشت به چین تحت فشار قرار می دهد.
تازه ترین آمارها نشان می دهد که پلیس چین تاکنون موفق به استرداد و دستگیری نزدیک به 627 نفر از بزرگترین سارقان و مفسدان اقتصادی فراری کشور شده است.

این افراد در چارچوب اجرای عملیات بزرگ «شکار روباه» در سال 2015 میلادی که از شش ماه پیش در چین آغاز شده، در مناطقی خارج از مرزهای چین و در کشورهای دیگر دستگیر و به چین بازگردانده شده اند.

دولت چین بر اساس برنامه ای که آن را «عملیات شکار روباه» نام نهاده، افرادی را که تحت تعقیب قرار گرفته و برای فرار از مجازات این کشور را ترک کرده اند، در سرتاسر جهان برای بازگشت به چین تحت فشار قرار می دهد.

وزارت امنیت عمومی چین در بیانیه ای اعلام کرد که شکار روباه عملیات سازماندهی شده و بزرگی است که تا بازگرداندن بسیاری از کسانی که اموال کشور را به یغما برده و به مناطق دیگر گریخته اند، ادامه خواهد یافت.

بر این اساس نزدیک به 162 نفر از کسانی که تاکنون بازگردانده و دستگیر شده اند بیش از یک میلیون و 600 هزار دلار از اموال کشور را به سرقت برده بودند.
نزدیک به 30 نفر دیگر هم دستگیر شده اند که فساد و دزدی آنها بالاتر از این رقم بوده است و بازجویی از آنها هم اکنون در جریان است.

بیشتر این افراد را پلیس شهرهای «شانگهای» و «گوانگجو» در شرق و جنوب و استان «جیانگسو» در جنوب شرق چین شناسایی و دستگیر کرده اند.

روزنامه چاینا دیلی می نویسد که بسیاری از این افراد پس از دزدیدن اموال عمومی به کشورهای آمریکا، یونان، اسپانیا، بلغارستان و ایتالیا متواری شده بودند.

وزارت امنیت عمومی چین گزارش کرده است که نزدیک به 260 نفر نیز داوطلبانه بازگشته و خود را تسلیم ماموران چینی کرده اند.

نزدیک به 210 نفر هم در کشورهای آسیای جنوب شرقی دستگیر و مسترد شده اند که بسیاری از آنها از زمره مقام های مسوول در سطوح مختلف در چین هستند.

انجام این عملیات در راستای اجرای فرمان «شی جین پینگ» رییس جمهور چین جهت مبارزه با فساد صورت می گیرد که در سال 2012 میلادی صادر کرد.

او در آن زمان اعلام کرد که مبارزه با این پدیده را به منظور خشکاندن کامل ریشه های فساد ادامه می دهد و از آن زمان بود که نوک تیز نظارت های دستگاه های ضد فساد متوجه افرادی در دستگاه های دولتی، نظامی و امنیتی دارای پست و مقام شد.

از زمان صدور این فرمان تا به امروز، مبارزه با فساد در کشور چین به شکلی جدی در جال اجرا است و بر اساس آمارهای اعلام شده تا به امروز نزدیک به 140 هزار مقام چینی در سطوح مختلف در این رابطه دستگیر و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

بازگرداندن مفسدان اقتصادی فراری به خارج از کشور و نقش برخی افراد بانفوذ چینی در فساد مالی، دولت چین را مجبور کرد که سال گذشته راهبرد همکاری های گسترده قضایی با کشورهای اروپایی و آمریکایی را در دستور کار قرار دهد.

«شو هونگ» یکی از مسوولان حقوقی وزارت امور خارجه چین نیز پیشتر از آمریکا و کانادا خواستار همکاری در این زمینه شده بود.

او گفته بود که اکنون آمریکا، کانادا و استرالیا به بهشت خلافکاران بین المللی تبدیل شده است و زمان همکاری و مبارزه با فساد چند ملیتی فرا رسیده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین