|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۶۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
یکی از دلایل اساسی تلاش آلمانی ها برای حضور آلمان ها در ایران، نقش استراتژیک این کشور در منطقه، بازار گسترده و منابع نفت و گاز این کشور است. حدود 11 درصد منابع نفتی شناخته شده در ایران قرار دارد. ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای منابع گاز طبیعی در جهان است. برخی معادن فلز در ایران نیز توجه صنایع آلمانی را به خود جلب کرده است.
دور جدید مذاکرات آب و برقی ایران و آلمان با هدف احداث واحدهای جدید نیروگاهی، انتقال تکنولوژي صنایع آب و برق و احداث پروژه‌هاي تصفيه‌خانه‌ در تهران در حالی دیروز  بین حميد چيت‌چيان وزیر نیرو ایران و ايزه آيگنر وزير اقتصاد، رسانه و نيروی ايالت بايرن آلمان در تهران برگزار شد که برجام مراحل اجرایی شدن خود را پشت سر می گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،به گفته وزیر نیرو در این دیدار پروژه‌هاي متعدد نيروگاهي و انتقال تکنولوژي و پروژه‌هاي تصفيه‌خانه‌هاي آب مورد گفتگو قرار گرفته است. ا وگفته است:« پیش بینی می شود با رفع موانع بانکي اين قراردادها اجرايي شود».

خانم «ايزه آيگنر» نیز با بيان اين که بازار ايران فرصت خوبي براي عرضه خدمات آلمان است، گفته: «هيات آلماني در حوزه‌هاي مختلف آب، برق، فاضلاب، شبکه‌هاي هوشمند با وزير نيرو مذاکراتي داشتند و در نهايت به نتيجه مطلوبي رسيديم که اين همکاري‌ها مي‌تواند به‌صورت گسترده ادامه يابد».

او  با اعلام این که تعداد زیادی از هیات همراهش را شرکت های بزرگ و کوچک آلمانی که در عرصه های بین المللی فعال هستند تشکیل می دهد، گفته: شرکت‌هاي آلماني جديد بسيار تمايل دارند تا هرچه زودتر همکاري‌هاي خود را با شرکت‌هاي ايراني آغاز کنند.
با وجود این که آلمان از شرکای اقتصادی سنتی ایران به ویژه در میان کشورهای اروپایی به شمار می رود اما در سال های اخیر در اثر تحریم های اقتصادی حجم روابط اقتصادی این دو کشور با افت شدیدی رو برو شد ، تا جایی به گفته محمد خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی  "حجم مبادلات اقتصادی ایران و آلمان در دوران تحریم از سالانه 12 میلیارد دلار به 2 میلیارد دلار تقلیل یافت".

حالا اما به نظر می رسد این روابط رو به بهبود گذاشته و در مسیری پر تحرک در حال پیشرفت است.

می توان گفت آلمان اولین کشوری بود که تلاش برای همکاری با ایران را در زمینه های مختلف صنعت، تجارت و نیرو را پس برداشته شدن تحریم ها آغاز کرد. تا جایی که بلافاصله پس از تفاهم لوزان یک سخنگوی اتحادیه بازرگانی خارجی آلمان در برلین گفت: «برای اقتصاد و تجارت آلمان، به ویژه در عرصه‌های خودروسازی، ماشین‌سازی و تولید انرژی، ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است».

گرچه به نظر می رسد آلمانی ها پیش تر از این ها، حتی پیش از پایان یافتن رسمی عمر دولت دهم برای بهبود روابط خود با ایران برنامه ریزی کرده بودند. آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور در نامه تبریک خود به حسن روحانی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به این موضوع اشاره کرده بود.

او در این نامه با اشاره به این که روحانی " در روزگاری دشوار مسئولیت بزرگی را بعهده می گیرد"؛ گفته بود:« باعث کمال مسرت اینجانب خواهد شد چنانچه دوره مسئولیت جنابعالی فرصتی مناسب فراهم آورد که بتوانیم با استفاده از آن، روابط خوب موجود بین دو ملت را عمیق تر نمائیم».

همچنین اردیبهشت ماه امسال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به آلمان سفر کرد. او در این سفر علاوه بر ملاقات با زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان،  با شماری از بلندپایگان صنعتی این کشور از جمله مدیرعامل شرکت خودروسازی «فولکس واگن» دیدار و گفت وگو کرد.

 به گزارش اشپیگل، وزیر نفت ایران در این دیدارها اهمیت سرمایه گذاری در ایران را گوشزد کرده و گفته بود، ورود به ایران می تواند سکوی پرشی به سمت بازارهای تازه در منطقه از جمله عراق و کشورهای آسیای مرکزی باشد.

تیرماه امسال نیز، تنها چند روز بعد از توافق وین نیز یک هیأت یکصد نفره سیاسی - اقتصادی از آلمان به منظور گفت‌وگو با مقامات ایران و ارزیابی بازارهای اقتصادی کشورمان، به ریاست «زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان وارد تهران شد. سفری که به قول رسانه ها ایران را رسما از انزوا بیرون آورد.

پس از آن نیز تا به امروز شاهد حضور مداوم آلمانی ها در ایران و بررسی بازارهای مختلف سرمایه گذاری از جانب آن ها بوده ایم.

یکی از دلایل اساسی تلاش آلمانی ها برای حضور آلمان ها در ایران،  نقش استراتژیک این کشور در منطقه، بازار گسترده و منابع نفت و گاز این کشور است. حدود 11 درصد منابع نفتی شناخته شده در ایران قرار دارد. ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای منابع گاز طبیعی در جهان است. برخی معادن فلز در ایران نیز توجه صنایع آلمانی را به خود جلب کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان و مسئولان سیاسی و اقتصادی آلمان کاملا واقف هستند که خروج شرکت های آلمانی از بازار ایران به دلیل برقراری تحریم ها سبب ورود کشورهایی نظیر چین، روسیه و ترکیه به ایران شده است و تا حدی بازار سنتی آن ها را از چنگشان در آورده است.

آلمان نه تنها یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران در گذشته بوده بلکه سهمی اساسی در عرضه محصولات ایرانی در بازارهای اروپایی داشته است. تا پیش از افزایش فشار تحریم ها بر ایران  بسیاری از کالاهای سنتی مانند فرش، خشکبار، زعفران و غیره با مرکزیت آلمان به اروپا به راحتی صادر می شدند و در صورت لغو این تحریم ها این برنامه می تواند مجددا احیا شود.

گرچه روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و آلمان گاهی دستخوش بالا و پایین هایین هایی بوده است اما می توان گفت این دو کشور پس از انقلاب اسلامی همیشه روابط اقتصادی خوبی داشته اند و حالا همه شواهد از تلاش دو طرف برای احیای این روابط حکایت می کند.  تلاشی که به گفته میشاییل توکوس عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آلمان و ایران ، می تواند در صورت لغو تحریم ها حجم صادرات آلمان به ایران  را به سرعت تا هفت میلیارد یورو افزایش دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین