کد خبر: ۶۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مردم باید از هوای سالم برخوردار باشند، گفت: دولت یازدهم توجه ویژه ای به این موضوع دارد و گام های موثری در این زمینه برداشته شده است.
معصومه ابتکار روز دوشنبه در دیدار با آیت الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نخستین جلسه هیات دولت یازدهم به احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت و از آن روز مصوبه های مختلفی برای بهبود شرایط محیط زیست کشور به تصویب رسید.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مساله آب،گفت: خشکسالی، تغییر اقلیم و کمی بارندگی و نحوه مصرف در بخش کشاورزی موجب از بین رفتن تالاب ها و منابع آبی می شود که باید در حوزه کشاورزی با اصلاح مصرف و بکارگیری روش های نوین آبیاری از هدررفت آب جلوگیری کنیم.
وی، مساله کشاورزی درقم را مورد توجه قرار داد و افزود: تغییر الگوی کشت باید دراین استان به طور جدی انجام شود و سفره های زیرزمینی و تالاب ها حفظ شود، چراکه خشک شدن تالاب ها زمینه تشکیل کانون گرد و غبار را فراهم می کند.
ابتکار همچنین با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به اصلاح صنایع دارد اظهار داشت: فرایند صنعتی شدن را قبول داریم ولی باید صنایع به صنایع پاک تبدیل شود و ایجاد آلودگی نکند.
وی صنایع قم که به شکل های مجاز و غیر مجاز فعالیت دارند را مورد اشاره قرار داد و گفت: این صنایع نباید باعث آلودگی هوا شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مساله مهم آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و افزود: این مساله در قم با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تردد خودروها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم باید از هوای سالم برخوردار باشند گفت: مردم نیز باید در این حرکت دولت ورود پیدا کنند و در زندگی فردی نکاتی که رعایت آنها منجربه حفاظت از محیط زیست می شود را رعایت کنند.
ابتکار تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش و حوزه هنری اقدامات فرهنگی خوبی در مساله حفاظت از محیط زیست انجام شده است اما نکته قابل توجه این است که در بخش دین و فرهنگ و مساله حفاظت محیط زیست باید اقدام های کاربردی تری را انجام دهیم.
وی به برگزاری همایش های اسلام و محیط زیست در شهرهای قم و تهران در دولت هشتم اشاره کرد و افزود: مراکز پژوهشی محیط زیست درحوزه های علمیه شکل گرفته که این اقدام، بسیار مناسب است.
معاون رئیس جمهوری گفت: باید بتوانیم معارف دینی را با استفاده از دانش روز، کاربردی کنیم که مردم با استفاده از معارف سهم مهمی در حفاظت از محیط زیست داشته باشند.
وی اعلام کرد: برای اواخر سال جاری همایش اسلامی محیط زیست را پیش بینی کرده ایم و همایشی بین المللی با سازمان ملل را نیز دراوایل سال آینده در تهران برگزار می کنیم.
وی گفت: رهبران ادیان الهی دراین همایش که با موضوع محیط زیست است ، دعوت خواهند شد.
ابتکار افزود: در این موضوع حوزه های علمیه می توانند در ایجاد جریان سازی فکری در جهان تشیع، جهان اسلام و بین ادیان الهی گام های بیشتری بردارند تا شاهد ثمرات آن برای جامعه باشیم.
وی در ادامه، بحث بقایای کود و سموم در اراضی کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بحث در سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می شود و چند نوع سم را ممنوع کردیم که به وزیر کشاورزی نیز اعلام شد.
وی گفت: بعضی از این سموم علاوه بر عوارض زیادی که به همراه دارد باعث از بین رفتن حشرات مفید در کشاورزی می شود.
به گفته وی، بحث استفاده از روش های تلفیقی مبارزه با آفات کشاورزی از موضوع های مکاتبه سازمان حفاظت محیط و وزارت جهاد کشاورزی است که باید در نحوه استفاده از کودها به سمت مصرف صحیح گام برداریم.
معاون رئیس جمهوری همچنین تغییر الگوی زندگی، کم شدن تحرک مردم، آلودگی های محیط زیست، افزایش گرد و غبار و دورشدن از طبیعت را از عامل های بیماری زا در زندگی امروز مردم کشور برشمرد و افزود: باید الگوی زندگی تغییر کند و تحرک و ورزش در زندگی روزانه مردم وارد شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اقدام های بسیار مهم سازمان حفاظت محیط زیست را جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری فوق العاده ارزشمند عنوان کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در سفر به شهر مقدس قم در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی و مطالبه گری اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد.
سخنرانی و شرکت در همایش جنبش دانشجویی در دانشگاه صنعتی قم، دیدار با حجت الاسلام اعرافی رئیس جامعه المصطفی، بازدید از مرکز موضوع شناسی فقهی و موزه فقه و زندگی، شرکت در جلسه شورای مدیریت بحران استان قم و دیدار با مسئولان قضایی و قضات استان از دیگر برنامه های سفر یک روزه معصومه ابتکار به قم است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین