|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
شهریاری می گوید:اصلا معنی ندارد که شورای رقابت در قیمت گذاری وارد شود،قیمت گذاری اولا یک منطقی دارد که در واقع یک مهندسی مالی است و باید از طریق این مهندسی مالی انجام بپذیرد و دوم اینکه این موضوع برمیگردد به حوزه رقابت
زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌‌گذاری خودرو حدود یک ماه پیش در بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از شرکت‌ ایران خودرو مطرح شد. بازدیدی که به‌منظور حل مشکلات خودروسازان به دنبال کمپین نخریدن خودرو در کشور صورت گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،پس از طرح تغییر مکانیزم و مرجع قیمت‌‌گذاری خودرو برخی از کارشناسان هشدارهای جدی نسبت به وضعیت انحصاری در بازار خودرو دادند و تاکید داشتند که تغییر مرجع قیمت‌‌گذاری اشکالات قانونی دارد زیرا شورای رقابت یک نهاد قانونی است که در شرایط انحصاری به قیمت‌‌گذاری خودرو می‌پردازد.

یک عضو انجمن قطعه سازان معتقد است که تولید خودرو در کشور انحصاری نیست و می گوید:انحصار زمانی است که خودرو چینی و کره ای و اروپایی وارد کشور نشده باشد اکنون می بینیم که انواع این خودروهای خارجی در بازار داخلی بیشتر رقابت می کنند؛ بنابراین بگوییم انحصار در تولید است ولی انحصار در فروش نیست.

بهرام شهریاری میگوید با وجود تعرفه هایی که وجود دارد باز هم این خودرو های خارجی هستند که در بازار داخلی در حال رقابت با تولیدات داخلی هستند .

وی در زمینه نظارت و قیمت گذاری شورای رقابت عنوان می کند:راهکارهایی اینچنینی پلیسی و نظارتی است در حالی که دیگر این راهکارها جواب نمی دهد و باید از جنس اقتصادی باشد.

شهریاری با بیان اینکه همجه ای که به عنوان تحریم خرید خودرو ایجاد شد در تصمیم احتمالی شورای رقابت برای خروج از قیمت گذاری خودرو بی اثر نبود،می افزاید:شورای رقابت با نظراتی که می داد به گونه ای انتظارات ارزانی تزریق می کرد که باعث رکود بازار می شد و در خرید وقفه ایجاد می کرد بنابراین یکی از عوامل اصلی این رکود همین انتظارات بود که شورای رقابت ایجاد می کرد.

شهریاری می گوید:اصلا معنی ندارد که شورای رقابت در قیمت گذاری وارد شود،قیمت گذاری یک منطقی دارد که در واقع یک مهندسی مالی است و باید از طریق این مهندسی مالی انجام بپذیرد و دوم اینکه این موضوع برمیگردد به حوزه رقابت،یعنی زمانی خودرو ما وارد حوزه رقابت شود دیگر شورای رقابت لازم نیست در اینجا وارد شود ،خودرو برای اینکه پایدار بماند خودش مجبور است قیمت ها و روش های تولید اش را طوری جلو ببرد که بتواند در حوزه بازار باقی بماند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه خودرو مهندسی مالی یعنی مدیریت قیمت تمام شده:مهندسی مالی مفهمومی دارد که متشکل است از مواد اولیه ،میزان دستمزدها ،هزینه های سربار و مالیات که عوامل موثر در قیمت تمام شده هستند.اینها باید همیشه ارزیابی شوند به گونه ای که بتوان به روش هایی دست یافت که این هزینه ها را فشرده تر کنند تا در نهایت قیمت تمام شده پایین بیاید.مثلا ما در زمینه دستمزد گرچه در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا پایین تر است ولی ما با کثرت کارکنان مواجه ایم بدین معنی که چون تاکنون نگاه دولتی حاکم بوده است خودروسازی ما به جای اینکه بنگاه داری کنند تلاش بر این بوده مشکلات دیگری را پوشش دهند ،به همین دلیل تا جایی که جا داشته نیروهای انسانی ناکارآمد جمع کرده اند که کاربری آنها پایین است از طرف دیگر باید به سمت اتوماسیون حرکت نمایند واز این طریق نیرویی انسانی را متعادل کنند.

او توضیح می دهد:در کنار اینها موضوع دیگر این است که برای اینکه تولیدکنندگان بتوانند در حوزه رقابت بمانند مجبور هستند این پارامترها را آنقدر دستکاری کنند مثلا اتوماسیون را گسترش دهند ،ضایعات را کم کنند و...که بتوانند در حوزه رقابت باقی بمانند.

شهریاری می گوید:شورای رقابت در تعیین قیمت ها تنها نگاهی کلی دارد که به صورت چانه زنی است ، یعنی یک مکانیزم تحقیقی و کارشناسی برای تعیین قیمت ندارد بنابراین این منطق مهندسی مالی را به هیچ وجه لحاظ نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با خروج شورای رقابت بازار متلاطم می شود گفت : خیر ،همین الان خودروسازهای ما با مشکل فروش مواجه هستند و در کنار این رقبای خارجی نیز وارد شده و در حال گرفتن بازار آنها هستند ،به خاطر همین باید خودروسازهای ما تحرک خود را بیشتر کنند البته این را هم بگویم تا زمانی که مدیران دولتی هستند خیلی خود را نیازمند به این تغییرات نمی بینند اما زمانی که اینها به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند و سرنوشت خود را به تصمیماتی که میگیرند گره بزنند حتما ملزم به این تغییرات خواهند شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین