|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۶۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷
به گفته وی، تخریب دولت و مجلس، سیاسی نمودن عزاداری تاسوعا وعاشورای حسینی ایرانیان و اردبیلی‌های حسینی و همچنین تبلیغ غیرمتعارف خسران آور پدیده شاندیز ومیزان و حلزون، از دیگر انتقادات وی به سرافراز بوده است.
نشست فراکسیون رهروان ولایت دیروز با حضور محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما تشکیل جلسه داد. اعضای فراکسیون رهروان ولایت در ابتدای این جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص برنامه‌های سازمان صدا و سیما پرداختند.

اعضای این فراکسیون به موضوعاتی از قبیل پخش تک بعدی سند برجام، عدم پوشش صدا و سیما در مناطق محروم و گرایش آنان به شبکه‌های ماهواره‌ای، تشکیل جلسات منظم نمایندگان با صدا و سیما، تمرکز بیشتر بر روی خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ سازی اسلامی، حذف بهانه‌های تکراری و بی‌کیفیت از صدا و سیما و دقت در تبلیغات حوزه سلامت اشاره داشتند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در باره جزئیات این جلسه گفت: اعضای این فراکسیون تاکید دارند که رسانه ملی تصمیمات شایسته و بایسته‌ای درمورد اقتصاد مقاومتی و برجام نداشته است و جلسات بین مجلس و صداوسیما باید به صورت مرتب برگزار شود تا مشکلات حل شود.

کاظم جلالی افزود: رئیس سازمان صداوسیما در این جلسه مسایل مد نظر خود را مطرح کرد و اعضای این فراکسیون نیز دغدغه‌های خود را درباره مسایل کلان رسانه ملی نظیر فرهنگسازی، عملکرد ملی، نحوه رویکرد به اقتصاد مقاومتی و برجام مطرح کردند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اتفاق نظر نمایندگان بر این بود که تصمیمات در خصوص این مسایل به صورت شایسته و بایسته در رسانه ملی انجام نشده و جلسات بین مجلس و صداوسیما باید به صورت مرتب برگزار شود تا مشکلات حل شود چرا که همه ما در چارچوب جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای کلان نظام حرکت می‌کنیم.

* انتقاد نماینده قائمشهر از نحوه پوشش اخبار برجام در صدا و سیما

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی هم درباره این جلسه از انتقاد نمایندگان به نحوه پوشش اخبار مربوط به برجام در صدا و سیما خبر داد و گفت: تمسخر شیوه‌های قانونگذاری و رفتار نمایندگان در برنامه‌های صدا و سیما کار پسندیده‌ای نیست.

سید هادی حسینی افزود: در این جلسه نمایندگان انتقاداتی از قبیل ادغام برخی مسایل حوزه‌های سیاسی مجلس با برنامه‌هایی مانند خندوانه داشتند که به آقای سرافراز اعلام شد.
وی ادامه داد:طرح قالب‌هایی همچون 20 دقیقه آشپزی، 20 دقیقه قانون برجام به تمسخر گرفتن کار قانونی مجلس است که در این جلسه مطرح شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید حدی از احترام را برای همه قایل بشویم؛ صدا و سیما می‌تواند فرهنگسازی کند و فضای اجتماعی را منعطف و مردم را امیدوار کند که متاسفانه این موارد در برنامه‌های صدا و سیما دیده نمی‌شود.
حسینی ایراد از برنامه بیست و سی را از دیگر مواردی خواند که نمایندگان به اتفاق در این جلسه مورد انتقاد و دارای ایرادات بسیاری دانستند.
وی افزود: بسیاری از اخباری که در این برنامه پخش می‌شود، اخبار صحیحی نیست و برخی از مسایل را بزرگنمایی می‌کند.
نماینده قائمشهر ادامه داد: مورد دیگری که در جلسه مورد نقد همه نمایندگان قرار گرفت، موضوع ورود یک طرفه صدا و سیما به مساله برجام بود که همه نمایندگان حاضر در جلسه برآن نقد داشتند.

حسینی اضافه کرد:به اعتقاد اکثر منتقدان، علی‌رغم اینکه مردم علاقه‌مند به اجرای برجام بودند اما صدا و سیما خوب روی این مساله کار نکرد و نظر مخالفان را بزرگ نمایی و مطرح کرده است.
وی یکی دیگر از نقد‌های وارده به این سازمان را عدم انطباق با سخن حضرت امام خمینی (ره) دانست و گفت: امام فرمودند که صدا و سیما باید دانشگاه باشد، اما صدا و سیما اینگونه نیست یعنی جایی که می‌بایست آموزش‌ها و رفتارهای اجتماعی و اصلاح زندگی مردم را مد نظر قرار دهد، این طور نیست.

حسینی از فرهنگ سازی به عنوان یکی از وظایف خاص این سازمان صدا و سیما نام برد که در این جلسه به سرفراز گفته شد و افزود: عدم ایجاد امید در مردم یکی از اشکالاتی است که به بخش‌هایی از صدا و سیما وارد است.

وی ادامه داد: این سازمان بجای ایجاد امید، یاس در مردم و بخصوص نسبت به مسئولان جامعه ایجاد می‌کند. مسئولان به عنوان فرهیختگان و نخبگان جزئی از جامعه هستند که در حال اداره کشورند، چنانچه مردم نسبت به اداره کنندگان جامعه دچار یاس و ناامیدی بشوند به چه کسی پناه ببرند و به چه کسی می‌بایست اعتماد کنند؟

این نماینده مجلس با اشاره به این که این شیوه برخورد، اعتماد عمومی را به عنوان یک سرمایه اجتماعی ازبین می‌برد، افزود: صدا و سیما می‌بایست دراین مساله دقت بیشتری داشته باشد.
حسینی به هزینه‌های جاری صدا و سیما و دریافتی‌های کارکنان آن اشاره کرد و گفت: این مورد هم اعتراض نمایندگان به سرافراز بود که نسبت آن با دیگر کارکنان دولت و دستگاه‌ها متفاوت است.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش رئیس سازمان صدا و سیما نسبت به موارد مطروحه در این جلسه چه بوده است، گفت: آقای سرافراز خیلی جواب قانع‌کننده‌ای نداشت که البته شاید بخاطر وقتی بود که برای پاسخ به این مسایل لازم بود و در اختیار نداشت. قرار بر این شد تا در جلسه دیگری رئیس سازمان صدا و سیما بتواند توضیحات بیشتری ارایه بدهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از پاسخ‌های وی مخصوصا در باره برجام پاسخ قانع‌کننده‌ای نبود.

حسینی گفت به عنوان نمونه سرافراز عددی را ارایه کرده بود که این مقدار وقت به مخالفان و این مقدار نیز به موافقان داده‌اند اما به مساله درصد افراد موافق و یا مخالف توجهی نکرده بود.

* نماینده لاهیجان:صداوسیما باید کارکرد ملی داشته باشد

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت هم درباره جزئیات جلسه با رئیس سازمان صداوسیما گفت: رسانه ملی باید رویکرد ملی بودن خود را حفظ کند.

ابوذر ندیمی گفت: در جلسه گذشته شورای مرکزی فراکسیون در رابطه با مشکلات سازمان صداو سیما و نوع خبر رسانی رسانه ملی مباحثی مطرح شد. بخشی از این صحبت‌ها مربوط به انتقاداتی بود که بعضی از نمایندگان به عملکرد صداوسیما و برنامه سازی‌های این رسانه در زمانی داشتند که موضوع برجام در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس بررسی می‌شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پس از این انتقادات بود که شورای مرکزی فراکسیون از رئیس سازمان صداوسیما دعوت کرد که برای پاسخ گویی به سئوالات و ابهامات نمایندگان در مجلس حاضر شود.

وی در واکنش به اینکه بعضی از نمایندگان معتقدند صداوسیما با رویکردی یک جانبه و تریبون دادن‌های بیش از حد به مخالفان برجام، فضایی را به وجود آورد که منتهی به تخریب رئیس مجلس شد، اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که در جلسه گذشته مطرح و در این جلسه نیز پیگیری خواهد شد همین مسئله بود. ما در این نشست از جهت «طرفیت» یا «ملی بودن» صداو سیما را مورد سئوال قرار می‌دهیم که باید این رسانه به طرفداری از گروه‌ها و احزاب بپردازد یا رسانه‌ای عمومی و ملی بدون رویکرد حزبی باشد؟

ندیمی با بیان اینکه تاکید نمایندگان مجلس این است که رسانه ملی باید کارکرد ملی داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در قضیه برجام رهبر انقلاب فرمودند که این مسئله نباید به جدال گروهی و جریانی بیانجامد، بلکه بیشتر به صورت مباحث طلبگی باشد و موجب انشقاق و تفرقه اجتماعی نشود. از این رو یکی از سئوالات جدی ما از رئیس صداو سیما این است که آیا کارکرد این رسانه همین گونه و مطابق با فرمایشات رهبری بوده یا نبوده است؟!

نماینده لاهیجان تاکید کرد: البته از رسانه ملی انتظارات بسیار بیشتری داریم و این تنها یک مورد است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس دهم در آینده نیز شاید لازم باشد که از جهت اطمینان از بی‌طرفی رسانه ملی در انتخابات جلساتی را با رئیس سازمان صداوسیما داشته باشیم و این تعامل دو طرفه ادامه داشته باشد.

ندیمی اظهارکرد: این جلسه اولین نشست تخصصی رئیس رسانه ملی با فراکسیون رهروان ولایت است که اکثریت نمایندگان مجلس را تشکیل می‌دهند. سرافراز یک بار دیگر نیز برای پیگیری بودجه سازمان به صورت فردی به مجلس آمده بود، اما در این جلسه ضرورت دارد که سر افراز از دیدگاه‌ها، هم اندیشی‌ها و انتقادات نمایندگان مطلع شود.

* نماینده اردبیل: چرا رسانه ملی را «میلی» و تریبون جبهه پایداری شده است؟

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل هم با بیان اینکه عموم نمایندگان حاضردرجلسه نسبت به سیاه نمایی برجام توسط صداوسیما اعتراض کردند، افزود: اینجانب نیز به جد از رئیس صداوسیما به جهت سیاه نمایی ظالمانه برجام علیرغم حمایت ملت از این توافق و عدم پخش اظهارات آقایان ظریف و نهاوندیان درکمسیون ویژه برجام، انتقاد کردم.

به گفته وی، تخریب دولت و مجلس، سیاسی نمودن عزاداری تاسوعا وعاشورای حسینی ایرانیان و اردبیلی‌های حسینی و همچنین تبلیغ غیرمتعارف خسران آور پدیده شاندیز ومیزان و حلزون، از دیگر انتقادات وی به سرافراز بوده است.

پیرموذن ادامه داد: دیگر نمایندگان نیز نسبت به بی‌توجهی به همه سلایق در رسانه ملی، شطرنجی کردن تصویر دکتر آخوندی، سانسورکرن تصویرحسین فریدون برادررئیس جمهوردر گزارش سیل ایلام، «میلی» شدن رسانه «ملی» و تبدیل آن به رسانه جبهه پایداری و رسانه خاص چهره‌هایی چون علیرضا زاکانی، نقوی حسینی و حمید رسایی اعتراض کردند.

نماینده اردبیل با اشاره به اینکه بی‌مهری به محیط زیست نیز از دیگر انتقادات نمایندگان به صداوسیما بوده است، خاطرنشان کرد: البته ایشان در جواب نمایندگان، توجیه پیشه کرده وبه اقتصاد مقاومتی و ضرورت حسن اجرای برجام و.....اشاراتی داشت.

* حقیقت‌پور:صداوسیما روی روال درست نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم درباره جلسه روز گذشته اعضای فراکسیون رهروان ولایت گفت: بعضی از نهاد‌ها را چون وزارتخانه نیستند٬ نمی‌شود استیضاح کرد و تنها امکان تحقیق‌وتفحص وجود دارد اما باید اعمال نظرهایی در مدیریت صداوسیما صورت بگیرد تا این رسانه روی روال درست قرار بگیرد٬ چرا که متاسفانه اکنون برروی روال نیست.

منصور حقیقت‌پور اظهار داشت: فرصت برای توضیحات آقای سرافراز کافی نبود٬ اما حجم انتقادها، سوال‌ها و انتظارهای نمایندگان به‌قدری سنگین بود که فکر می‌کنم زمان مضاعفی برای بررسی این مسئله نیاز باشد تا ایشان با حضور در جلسه فراکسیون رهروان توضیحات کامل‌تری ارائه کنند٬ چراکه نهایتاً در جلسه امروز هیچکدام از کسانی که سوال‌‌ها را مطرح کرده بودند٬ قانع نشدند.

وی یادآور شد: قصد داشتم موضوعات و مطالب فراوانی را که در نظر داشتم مطرح کنم که به دلیل حجم بالای سوال‌ها فرصت نشد.

حقیقت‌پور با اشاره به اینکه محور انتقاد‌ها تنها منحصر به عملکرد صداوسیما در بحث برجام نبوده است٬ یادآور شد: انتقادها درباره عملکرد صداوسیما در خصوص برجام هم به جای خود مطرح است٬ اما مسئله این است که مجلس حدود 10 الی 15 خودروی مجهز به LED دارد که برای جلسات اضطراری و عبور از خط ویژه استفاده می‌شود. شما ببینید چقدر صداوسیما دراین‌باره علیه مجلس سیاه‌نمایی و ایجاد شبهه کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس اضافه کرد: یک شخص حقیقی مدعی می‌شود که زمین مجلس غصبی است و صداوسیما براساس همین یک جمله غیرمستند، گزارش‌هایی پخش می‌کند و می‌گوید زمین مجلس غصبی است. به هرحال هر روز هزاران مسلمان در همین مکان نماز می‌خوانند یا مثلاً انتقاد می‌کنند که چرا مجلس برای حفاظت خود اقدام به دیوارکشی کرده است. مگر باید با یک ماشین انتحاری آن را خراب کنیم؟ صداوسیما موظف است عدالت رسانه‌ای را برقرار کند٬ نه اینکه هر روز سیاه‌نمایی کند.

وی با اشاره به لزوم برگزاری جلسه مجدد فراکسیون رهروان با حضور سرافراز در پاسخ به این سوال که نشست بعدی در چه زمانی برگزار می‌شود٬ اعلام کرد: البته این موضوع بستگی به تصمیم هیات رئیسه فراکسیون رهروان دارد٬ اما با توجه به اینکه هفته آینده مجلس تعطیل است٬ احتمالاً از آنجاکه نمایندگان از توضیحات قانع نشده و سوال‌های بسیاری هم مطرح نشد، فراکسیون٬ روز یکشنبه دو هفته بعد در این خصوص تشکیل جلسه خواهد داد.

حقیقت‌پور در توضیح احتمال طرح این مسئله در صحن علنی تصریح کرد: فعلاً سوال از آقای سرافراز در فراکسیون رهروان مطرح است. متاسفانه ما نمی‌توانیم بعضی از نهاد‌ها را به این دلیل که وزارتخانه نیستند٬ استیضاح کنیم و تنها امکان تحقیق‌وتفحص از این نهاد‌ها داریم. به هر ترتیب باید اعمال نظرهایی در مدیریت صداوسیما صورت بگیرد تا این رسانه روی روال درست قرار بگیرد چرا که متاسفانه اکنون برروی روال نیست.

* سرافراز انتقادها را رد کرد

رئیس سازمان صدا و سیما هم در این جلسه در پاسخ به انتقادها نسبت به عملکرد صدا و سیما درمورد برجام گفت: صدا و سیما، دولت و مجلس، مسوولیت سنگینی در قبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب برعهده دارند.

محمد سرافراز افزود: همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا برجام به درستی اجرا شود.
وی ادامه داد: اکنون وظیفه تمام دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، دولت و مجلس، مسوولیت سنگین در قبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که آنچه را ایشان مد نظر داشته‌اند را اجرا کنند.

وی در ادامه توضیح مسوولیت سنگین همه در قبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: روند امور به گونه‌ای نشود که ایران تعهدات خود را نسبت به برجام انجام دهد اما در مقابل آمریکا و سایر قدرت‌ها، تحریم‌ها را برطرف نکرده یا صرفا با برطرف کردن بخشی از آن، برجام را به درستی اجرا نکنند.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین با رد انتقادهای برخی افراد نسبت به رویکرد رسانه ملی در جریان بررسی برجام گفت: طبق گزارشی که به مجلس هم داده شد، سازمان صدا و سیما در خصوص برجام رویکرد مناسبی اتخاذ کرده بود.

سرافراز گفت: حدود 3 هزار و 800 دقیقه زمان به تیم مذاکره‌کننده و موافقان برجام و حدود 2 هزار دقیقه زمان به منتقدان برجام داده شده است که این امر نشان دهنده رویکرد مناسب رسانه ملی در این امر است.

منبع: جمهوری اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین