کد خبر: ۶۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
سفیر سفارت روسیه در صربستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه امسال بین المللی کتاب بلگراد در مراسم پایانی این نمایشگاه کتابی را به نام «کتاب باز» به کاردار سفارت کشورمان که میهمان ویژه نمایشگاه کتاب بلگراد برای سال آینده است، تحویل داد.
«آلکساندر چپورین» سفیر سفارت فدراسیون روسیه در بلگراد ضمن تحویل 'کتاب باز' به «ناصر احسانی فرید» کاردار موقت سفارت کشورمان گفت که ایران با تمدن و فرهنگ غنی دارای یکی از بزرگترین ادبیات در جهان است که همه با شاعران بزرگ این کشور از جمله فردوسی، حافظ و سعدی آشنا هستند.
چپورین افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد برای سال 2016 میلادی موفق خواهد شد که روابط و همکاری های فرهنگی خود را با صربستان تقویت کند.
کتاب باز که هر ساله توسط میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد به میهمان ویژه سال آینده این نمایشگاه تحویل داده می شود، ضمن توضیحاتی در مورد مقررات نمایشگاه، نماینده کشور میهمان ویژه نظرات خود را در آن می نویسد.
در این مراسم علاوه بر نماینده جمهوری اسلامی ایران و سفیر فدراسیون روسیه، «ولادان ووکوساولیویچ» معاون فرهنگی شهرداری بلگراد و «زوران آوراموویچ» رییس کمیته بین المللی نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حضور داشتند.
ولادان ووکوساولیویچ معاون فرهنگی شهرداری بلگراد در این مراسم طی سخنانی گفت: از اینکه ایران مهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد را برای سال آینده میلادی پذیرفته، بسیار خوشحال است.
وی ایران را کشور و ملتی بزرگ با فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله دانست و با اشاره به اینکه شاعران این کشور از جمله مولانا، حافظ و سعدی در سراسر جهان شناخته شده هستند، ابراز امیدواری کرد که خوانندگان صربستان در سال آینده فرصت آشنایی با ادبیات معاصر ایران را داشته باشند.
ووکوساولیویچ همچنین در آخرین کنفرانس خبری در آستانه برگزاری شصتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد( 30 ابان ماه) که بزرگترین رویداد فرهنگی در این منطقه از اروپا به شمار می رود، جمهوری اسلامی ایران را برای میهمان ویژه شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال 2016 میلادی اعلام کرده بود.
احسانی فرید در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، ایران را کشوری با تمدن و فرهنگی غنی دانست و گفت: بزرگترین ساخته ای که ملت ها دارند فرهنگ آن ملت هاست و هیچ دستاوردی فراتر از فرهنگ ملت ها نیست.
وی با اشاره به روابط خوب بین ایران و صربستان به ویژه در حوزه فرهنگی، عزم دو ملت ایران و صربستان را در کنار گسترش ارتباطات سیاسی و اقتصادی، ارتقای فرهنگ دو کشور خواند و گفت که حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب در سال آینده فرصتی برای افزایش همکاری های فرهنگی و آشنایی بیشتر مردم صربستان با فرهنگ و هنر ایران است که این خود باعث افزایش ارتباطات فرهنگی دو کشور می شود.
احسانی فرید همچنین ایران را سرزمین نشر، کتاب، هنر، نگارگری، صنایع دستی، خوشنویسی، موسیقی، سینما، دانش، عقلانیت، عرفان، علم و معنویت خواند و به علاقه مندی ایرانی ها به کتاب و هنر اشاره کرد.
وی همچنین گفت: پس از انقلاب اسلامی حدود یک میلیون کتاب در ایران چاپ شده است و سال گذشته حدود 73 هزار عنوان کتاب در ایران به چاپ رسیده که 14 هزار و 500 عنوان کتاب در حوزه علوم طبیعی، ریاضی و 16 هزار عنوان در حوزه علوم انسانی منتشر شده است.
نماینده سفارت کشورمان در بلگراد کتاب را محصول مناسبی برای انتقال فرهنگ در میان جوامع و ملت ها دانست و برگزاری نمایشگاه های کتاب را برای آشنایی مردم با چاپ کتب جدید و فرهنگ و دستاوردهای دیگر کشورها در یک محل در حوزه های مختلف امری بسیار مهم توصیف کرد.
احسانی فرید همچنین اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال آینده قرار است که در کنار واحدهای انتشاراتی تصاویری از جاذبه های تاریخی و گردشگری و همچنین فیلم هایی در این زمینه را به نمایش بگذارد.
وی افزود که همچنین گروه های هنری مختلفی در نمایشگاه بین المللی کتاب در سال 2016 از جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند داشت و در همین رابطه نشست های متعددی با حضور نویسندگان برجسته ایرانی و صربی برنامه ریزی خواهد شد و در ضمن ناشران دولتی و بخش خصوصی نیز از ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد در سال آینده میلادی حضور خواهند داشت.
شصتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که در روز یکشنبه سوم آبان شروع و امروز (یکشنبه 9 آبان ماه، پایان یافت، 483 ناشر به طور مستقیم و 401 ناشر از طرف چاپخانه و دیگر مراکز ادبی و فرهنگی و با 158 هزار و 128عنوان کتاب که در طی سال های 2014 . 2015میلادی چاپ شده است، آثار خود را در معرض دید علاقه مندان قرار گذاشتند.
بنا به آماری که از طرف مسئولین نمایشگاه کتاب بلگراد اعلام شده این دوره از نمایشگاه حدود 180 هزار بازدید کننده داشته است که 20 هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و هزار خبرنگار برای کسب خبر و گزارش نیز در نمایشگاه حضور داشتند.
در شصتمین نمایشگاه بین المللی بلگراد ناشران کشورهای روسیه، آنگولا، استرالیا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، انگلیس، ایتالیا، یونان، کرواسی، هند، ایران، فرانسه، هلند، مقدونیه، آلمان، اتریش، اسپانیا، ژاپن، چین، برزیل، بلغارستان، رومانی، اسلوونی، مونته نگرو و لهستان حضور دارشتند.
غرفه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در شصتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که با همکاری موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران وابسته به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده مانند سال های گذشته، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را با کتاب، صنایع دستی، بروشور های فرهنگی، نقشه و فیلم به نمایش گذاشته است.
رایزنی فرهنگی کشورمان تنها نهاد فرهنگی خارجی در صربستان محسوب می شود که فعالیت های انتشاراتی به زبان صربی دارد و فصلنامه نور که از سال 1991 منتشر می شود، از جمله این انتشارات است.
این رایزنی در طول 23 سال گذشته بیش از 100 عنوان کتاب از زبان فارسی به صربی ترجمه کرده و هم اکنون چند عنوان کتاب مرجع در حال ترجمه و چاپ دارد.
کتاب های نفیس نهج البلاغه، مثنوی معنوی، صحیفه سجادیه، بوستان سعدی، منطق الطیر عطار، دیوان پروین اعتصامی، دیوان خیام، داستان راستان از استاد مطهری، افسانه های فارسی از مهدی آذری یزدی از جمله انتشارات رایزنی فرهنگی ایران در صربستان به شمار می روند که به زبان فارسی ترجمه شده اند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه برای شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد برای سال آینده میلادی انتخاب شده است که این برنامه در سال آینده با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه های فرهنگی کشورمان برگزار خواهد شد.
از سال 2002 میلادی در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد هر ساله یک کشور به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب می شود و امسال روسیه انتخاب شده که برنامه های ویژه ای را در این نمایشگاه و دیگر مراکز فرهنگی و ادبی بلگراد و شهرهای صربستان برگزار کرد.
کشورهای چین، نروژ، کانادا، فرانسه، انگلیس، آمریکا، ایتالیا، ژاپن، یونان، سوئد، زبان های پرتغالی ( آنگولا، برزیل، گینه بیسائو، جزیره گیپ ورد، تیمور شرق، موزامبیک، پرتغال، سائوتومه و پرنسیپ)، مجارستان و لهستان مهمانان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال های گذشته بودند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین