|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۶۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
ساختار اقتصادی کشور نیاز به تغییر دارد چرا که بخش عمده ای از اقتصاد در دست دولت می باشد و نمی توان به این زودی حجم اقتصاد در دست دولت را معکوس کنیم اگر این حجم اقتصادی معکوس شود می توانیم بگوییم بخش خصوصی قوی داریم.
یک کارشناس اقتصادی در رابطه با آینده مبادلات اقتصادی ایران گفت : پیشرفت های دیپلماسی ایران در زمینه های سیاسی موقعیت هایی را برای  اقتصاد ما باز کرده است اما اینکه چگونه اقتصاد ما از این ظرفیت  استفاده کند یک مشکل بنیادین است که برمی گردد ساختار اقتصادی کشور. 

محمود جامساز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، گفت : مهمترین عاملی که بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی  مردم  به آن نیازمند است، تولید می باشد؛ و بدیهی است که تولید نیز نیازمند سرمایه گذاری است و این سرمایه  گذاری یا باید از داخل تامین شود و یا از خارج .

وی با بیان اینکه امروز کشور در تنگنای سرمایه قرار دارد تاکید کرد : اگر فساد بانکی و اختلاس ها وجود نداشت  و اگر با فساد مالی مبارزه می شد هیچ واهمه ای از تحریم ها نداشتیم و امروز این مشکلات پیش نمی آمد. وی افزود: اختلاس میلیاردها دلار، اقتصاد ایران را شکننده کرد بنابراین جلوی این فسادها را باید گرفت و ریشه آنها را خشکاند تا بتوان اعتماد را به مردم باز گرداند. 

جامساز در رابطه با نقدینگی نیز بیان کرد : باید در این رابطه مدیریت صحیحی وجود داشته باشد تا این بخش بزرگ از این سرمایه که آمار دقیقی از آن وجود ندارد به سمت تولید جذب شود؛ آن هم تولیدات کوچک و متوسط که بیشترین  بار اشتغال بر دوش آنها ست و نه سرمایه گذاری هنگفت نفت و گاز. 

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری های نفت گاز باید از طریق سرمایه گذاری های مستقیم خارجی صورت گیرد که این سرمایه گذاری ها بیشتر با دولت سر و کار دارند و ایجاد اشتغال هم نمی کنند. 

این استاد دانشگاه  اظهار داشت: با توجه به ساختار کنونی اقتصاد کشور به نظر می رسد، جذب سرمایه های خارجی به منظور تولید،  پروسه ای زمان بر باشد.

وی ادامه داد : ساختار اقتصادی کشور نیاز به تغییر دارد چرا که بخش عمده ای از اقتصاد در دست دولت می باشد و نمی توان به این زودی حجم اقتصاد در دست دولت را معکوس کنیم اگر این حجم اقتصادی معکوس شود می توانیم بگوییم بخش خصوصی قوی داریم. 

محمود جامساز در پاسخ به این سوال که آیا عزمی برای تغییر در ساختار اقتصادی از سوی دولت مشاهده می شود یا خیر گفت: عزمی هم اگر در دولت وجود داشته باشد نمی تواند چندان تاثیر گذار باشد. وی دلیل خود را اینگونه توضیح داد : درست است که دولت نهادی قدرتمند می باشد اما لزوما با روی کار آمدن دولت تمام دیوان سالاری تعییر نخواهد کرد و چنانچه افکار بزرگی هم در درون دولت وجود  داشته باشد که برای تغییر و تحول به صورت دستور العملی تدوین شود از آنجایی که برای اجرا در مرحله اول باید  به وسیله همان دیوان سالاری انجام می گیرد مسلما نمی تواند آن اهداف اولیه را محقق سازد.

وی عامل دیگر عدم تغییر ساختار اقتصادی را وجود اختلاف میان جناح های سیاسی دانست و بیان کرد: عوامل بسیار زیادی در تغییر ساختار اقتصادی موثر هستند ما  درکشور جناح های مختلف و پرقدرتی داریم که هر کدام منافعی دارند که مانع از تحقق این امر می شود و امیدواریم روزی همه جهت گیری ها در مسیر پیشرفت کشور قرار گیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین