|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۶۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
یک هفته پس از اجرایی شدن برجام، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و بورس کره جنوبی تفاهم نامه همکاری جهت گسترش فعالیت های مشترک از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی امضا کردند.
در عصر حاضر پدیده جهانی‌شدن در تمام حوزه‌ها تاثیر گذاشته و بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنا نیست. جهاني‌شدن واقعيتي است كه پيش روي همه جهانيان قرار دارد و برنامه‌هاي اقتصادي هر كشوري بايد هماهنگ و همسو با پديده جهاني‌شدن اقتصاد باشد تا امكان استفاده از فرصت‌هاي فراوان جهاني‌شدن نصيب آن‌ها شود.

 يکی از اصلی‌ترين فرصت‌های جهانی‌شدن بازارهای مالی کشورها، ورود سرمايه و منابع مالی عظيم جهت سرمايه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی است. لذا حفظ بقا ودستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار و رقابت در سطح بین‌المللی، نیازمند تغییر شرایط موجود و همسوشدن با پدیده جهانی‌شدن به‌منظور جذب منابع مالی در سطح بین‌الملل است و اين امر از اهمیت خاص و استراتژیک برخوردار است.

یک اقتصاددان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید می گوید: رونق و رشد اقتصادی ایران در گرو ارتباط با کشورهایی است که 80 درصد تولید ناخالص جهان را تولید می کنند.

مهدی پازوکی با بیان اینکه این کشورها شامل آمریکا ،کانادا ،اروپا و برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ژاپن و چین و کره جنوبی است ،اضافه می کند:تنها در صورت همکاری تجاری و اقتصادی ایران با این کشورها است که می تواند رشد اقتصادی خود را به سرعت پیش ببرد.

در حالی که در دوران ریاست جمهوری سابق تمام تلاش ها در مسیر تشنج و مقابله با این کشورهای قدرتمند بود که علاوه بر تحریم ثمره ای جز انزوای اقتصادی و تجاری ایران نداشت همچنین بالطبع سعی می شد با کشورهای به اصطلاح مخالف سرمایه داری و منزوی مانند کره شمالی و ...ارتباط بگیرد اما خوشبختانه در چند سال اخیر تلاش شده با رنامه ریزی های معقول و هدفمند آب رفته ، بازگردانده شود و با سیاست هایی مدبرانه به بازسازی این روابط تخریب شده بپردازد که البته این ثمره و هدفی جز رفاه و بالا رفتن سطح زندگی مردم را دنبال نمی کند.

در راستای این مهم ،بعد از مذاکراتی که در فاصله زمانی بعد از امضای برجام و تاکنون با سرمایه گذاران کشورهای اروپایی در زمینه های تجاری و اقتصادی شده حالا تفاهمنامه همکاری با دهمین بورس دنیا امضاء شد.

یک هفته پس از اجرایی شدن برجام، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و بورس کره جنوبی تفاهم نامه همکاری جهت گسترش فعالیت های مشترک از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی امضا کردند.

به گزارش بازار سرمایه، این تفاهم نامه دربرگیرنده طرح های ابتکاری بسیاری بین بورس ایران و کره جنوبی برای افزایش فعالیت های دو جانبه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان این جلسه به تنوع جمعیتی و پتانسیل های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: رابطه خوب و دوستانه ای از گذشته بین دو کشور حاکم بوده است و این تفاهم نامه ی بین بورسی امکان مناسبی برای عمق بخشی به این رابطه همیشگی است.

محمد فطانت درباره شیوه های همکاری با کره جنوبی اظهار داشت: بر اساس توافق اولیه کارگروهی با موضوعات مختلف از جمله بررسی ساختار قوانین و مقررات، صکوک، آی تی و عملیات بازار تشکیل می شود، همچنین در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی در دو کشور تفاهم شده است که اولین دوره آموزشی در سئول در آبان ماه برگزار می شود.

چوی رییس بورس کره جنوبی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و آشنایی نزدیک با بورس کشور گفت: کره جنوبی تمایل دارد تمام تجربیات 60 ساله ای که منجر به پیشرفت و توسعه یافتگی بورس کره جنوبی شده است را با ایران به اشتراک بگذارد.

وی در این خصوص به سه گزینه فعالیت مشترک با ایران اشاره کرد و گفت: تشریح سیاست های پیشرفت اقتصادی کره، مشارکت در ساختار های فنی، مهندسی و آی تی مرتبط با بازارهای سرمایه و همچنین برگزاری دوره های آموزشی مشترک از جمله برنامه هایی است که در این تفاهم نامه دنبال می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با اشاره به اهمیت رابطه ایران با سئوال گفت: بین المللی کردن بورس ایران از اولویت های کشور است بنابراین هدف از امضاء این تفاهم نامه بایگانی یک سند نیست بلکه به دنبال عملیاتی کردن محورهای همکاری سند هستیم.

لازم به ذکر است در بازار سرمايه کره جنوبي 1900 شرکت پذيرش شدند که از اين وجه هشتمين کشور جهان است. به اين ترتيب ارزش بازار بورس کره جنوبي 1004 ميليارد دلار است که اين کشور را در رتبه سيزدهم جهان قرار داده است. گردش روزانه معاملات کره جنوبي نيز به 10ميليارد دلار مي رسد که در رديف نهم جهان قرار مي گيرد و ارزش معاملات روزانه بازار مشتقه اين کشور 50 ميليارد دلار است که مقام دوازدهم جهان را براي اين کشور آسيايي به ارمغان آورده است. به اين ترتيب کره جنوبي جزو 10 بازار برتر دنيا است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین