|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۶۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی گفت: ایران دارای بالاترین ظرفیت میراث مادی و معنوی ملموس و غیرملموس قابل ثبت جهانی است.
سیدرضا صالحی امیری عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: هم اینک جمهوری اسلامی ایران با ثبت 9 اثر در سطح جهانی از طریق سازمان یونسکو، در جایگاه هفتم جهان قرار دارد.

وی گفت: دو اثر بزرک 'مسالک الممالک' تالیف استخری و کلیات سعدی که جزو آثار و مفاخر بزرگ ایران زمین هستند در پی تلاش دو ساله در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیدند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: طی 20 سال گذشته از این ظرفیت و فرصت بین المللی در ثبت آثار تاریخی و میراث ملموس و غیرملموس مادی و معنوی غفلت کرده ایم.
وی ادامه داد: بیشترین ظرفیت فرهنگی در بعد میراث مادی و معنوی در سطح دنیا در ایران زمین است و ما صاجبان سرمایه ای هستیم که به ارث برده ایم اما در شناسایی و ثبت آنها کوتاهی کرده ایم و امروز 90 درصد آثار ما زیر خاک مدفون است.

صالحی امیری گفت: در این میان بررسیها حاکی از آن است که دو میلیون نسخه کتاب خطی عربی و فارسی ایران زمین در کشورهای مختلف دنیا پراکنده است که از این تعداد فقط 320 هزار مورد آن شناسایی شده است.

وی افزود: از این آثار 500 هزار مورد آن در آسیای میانه، یک میلیون نسخه در شبه قاره هند و دو هزار و 700 جلد از این نسخ در پاریس نگهداری می شود که متعلق به ایران زمین هستند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: این سازمان با دو میلیون 800 هزار جلد کتاب، 38 هزار نسخه خطی، 35 هزار نسخه سنگی، پنج میلیون نشریه، 200 هزار پایان نامه و یک میلیون عکس، فیلم، نقشه و میکروفیلم بزرگترین مخزن میراث مکتوب ایران است.

وی گفت: جهتگیری فرهنگی دولت تدبیر و امید بر تعامل با سازمانهای فرهنگی در سطح جهان است و امروز با سه سازمان بین المللی آرشیو جهانی، شورای جهانی کتاب و یونسکو همکاری فعال داریم.

صالحی امیری افزود: ایران بالاترین ظرفیت را در دنیا برای ثبت آثار دارد اما بر اساس محدودیت حقوقی یونسکو سالانه فقط یک اثر را می توان به ثبت جهانی رساند.
وی ادامه داد: هم اینک چهار اثر به ثبت منطقه ای یونسکو رسیده و 42 اثر دیگر ایران به صورت ملی ثبت شده که در نوبت ثبت در یونسکو است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: برای 40 سال آینده ظرفیت ثبت را تکمیل کرده ایم و منتظریم پرونده این آثار در مراجع رسمی یونسکو طرح شود که بطور متوسط دو سال زمان می برد.
وی افزود: در واقع پیش از ثبت جهانی یک اثر ابتدا باید در سطح ملی به ثبت رسیده باشد و در وهله بعد در بخش منطقه ای یونسکو و در نهایت در سطح جهانی توسط یونسکو ثبت جهانی می شود.

صالحی امیری گفت: در کنار آن سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم اکنون با 53 کشور دنیا تبادل فرهنگی و منابع مکتوب دارد.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه ای آموزشی ، پژوهشی ، علمی و خدماتی است که اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و ریاست عالیه آن با رئیس جمهوری است .

شکل گیری رسمی کتابخانه ملی به سال 1316 بازمی گردد. در سال 1358 مرکز خدمات کتابداری ، و در سال 1378 سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی در کتابخانه ملی ادغام شدند و سرانجام در سال 1381 با تصویب شورای عالی اداری ، کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی ادغام شدند و سازمان فعلی شکل گرفت . اکنون این سازمان در دو ساختمان مستقل کتابخانه ملی ایران و گنجینه اسناد ملی ایران فعالیت دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین