|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۶۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای جبران عقب ماندگی های گذشته به حداقل 400 فروند هواپیمای برد دور و متوسط و 100 فروند هواپیمای با برد کم برای فرودگاه های کوچک نیاز داریم که اگر ارزش هر فروند هواپیما بطور متوسط 100 میلیون دلار باشد، باید 50 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کنیم.
از روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی افزود: اگرچه متوسط سن ناوگان هوایی کشور با ورود هواپیماهای جدید از 22 سال به کمی بیشتر از 20 سال تنزل یافته ولی چنانچه برای نوسازی ناوگان اقدامی نکنیم، ظرف 10 سال آینده دوباره با یک ناوگان پیر و فرتوت 30 ساله روبرو خواهیم بود که فاقد کارایی لازم است، بنابراین برای جایگزین سازی هواپیماهای جدید با ناوگان قدیمی اقدامات مورد نیاز ضروری است.

وی گفت: این مشکل در حوزه حمل و نقل ریلی هم وجود دارد زیرا برای نوسازی ناوگانی که واگن های آن بیش از 40 سال قدمت دارد به 2 هزار واگن جدید نیاز داریم که اگر ارزش هر کدام از آنها با سهم کشنده 4 میلیارد تومان فرض کنیم، فقط برای نوسازی ناوگان مسافری به 8 تا 9 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته وی، این رقم در بخش ناوگان باری و همچنین برای توسعه خطوط ریلی کشور از 10 هزار کیلومتر فعلی به 25 هزار کیلومتر در افق 1404 بسیار هنگفت خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: معتقدم هرگونه تصمیم گیری در اقتصاد کشور نیاز به یک جسارت دارد و نظام مالی ما باید تحت جراحی اقتصادی قرار گیرد. این اصلاح و بازسازی با صدور دستورالعمل و بخشنامه صورت نمی پذیرد و نیازمند اقدامات عملی و جدی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط سخت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در سالهای اخیر، گفت: در چنین شرایطی هرگونه تصمیم گیری به نوعی جسارت نیاز دارد که اتفاقاً مدیریت فعلی کشور هم به همین جسارت نیازمند است.

وی با اشاره به نحوه آغاز فعالیت دولت یازدهم، گفت: در ابتدا دغدغه اصلی فقط این مساله بود که انتخابات یازدهم چگونه باید برگزار شود که خوشبختانه با تدبیر مقام معظم رهبری و تأکید ایشان که رأی ملت، حق الناس است و با اقدام به موقع تمام گروه های سیاسی از این پیچ دشوار عبور کردیم.

وی افزود: براثر این اتحاد موفق شدیم برای یافتن جایگاه واقعی خود در صحنه بین المللی نخستین گام را برداریم، البته مردم ایران به دلیل میراث فرهنگی و تاریخی که دارند، به موقعیت خود در دنیا اهمیت می دهند زیرا این ملت را نمی توان با پول و جلوه های ظاهری عمرانی قانع کرد. این ملت همواره علاقمند است که جایگاه واقعی و مثبت خود را (نه به صورت سلبی و ایجابی) در دنیا داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به همین دلیل ما ناگزیر بودیم تا پس از اجرای برجام، موقعیت ویژه منطقه ای خود را نه فقط به عنوان یک قدرت محض بلکه به عنوان یک قدرت دارای مسئولیت تثبیت کنیم تا به توسعه منطقه ای بپردازیم، ما ناگزیریم که به توسعه افغانستان، عراق، یمن، سوریه و تمام کشورهایی که در حوزه تمدنی ما واقع هستند بیاندیشیم، زیرا نسبت به آنها مسئولیت تاریخی داریم بنابراین در گام دوم پس از برجام باید در منطقه تنش زدایی کنیم.

وی گفت: این تنش زدایی حتی در مدیریت روابط حمل و نقل منطقه هم باید اعمال شود و ضرورت دارد تا تمام روابط حمل و نقلی و ترانزیتی بین کشورهای منطقه را مجدداً تعریف و تنظیم کنیم.
وی گفت: به عبارت دیگر تمام برنامه های توسعه حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی باید منافع کل منطقه را در برگیرد، همچنین اگر ادعا می کنیم که قدرت دریایی منطقه هستیم باید مسئولیت منطقه ای آن را هم تقبل کنیم.

این عضو کابینه دولت گفت: نگرانم که توطئه های صهیونیستی ما را سرگرم جنجال های منطقه ای کند و ما را از اهداف خود که نقش مثبت منطقه ای است، باز دارد.
آخوندی افزود: منطقه ما همانند انبار باروت است و گروه های تروریستی اعم از طالبان، القاعده و داعش با انواع سیستم های مخرب و تروریستی در منطقه فعالیت دارند. به همین دلیل ادامه راه برجام باید یک نوع برنامه تنش زدایی در منطقه و تسهیل ارتباطات بین کشورهای اطراف باشد، صهیونیست ها می خواهند ما در دام آتش آنها گیر افتاده و مشغول باشیم ولی باید به این مسائل با هوش و فراست بنگریم.

به گفته وی، مشکلی که در سالهای اخیر کشور ما با آن روبرو بوده، بی توجهی به میراث معنوی جامعه است و این مساله باعث شده تا هم به ملت وهم به انقلاب بی مهری شود. این بی توجهی موجب پیدایش یک شکاف عمیق اجتماعی شده که زمینه ساز بروز مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

آخوندی گفت: ترمیم این شکاف اجتماعی از یک سو دارای جنبه های هیجانی و توسعه ای است که با حضور حداکثری مردم در انتخابات تأمین می شود، البته بایدمراقب باشیم دو باره در دام توسعه شکاف اجتماعی نیفتیم. از سوی دیگر باید با رفع مشکلات خرد و کلان اقتصادی، شکاف اجتماعی به وجود آمده را ترمیم کنیم.

وی گفت: این روزها اغلب از تریبون های مختلف می شنویم که برای رفع مشکلات اقتصادی کشور دچار تنگنای مالی هستیم، این عبارت اگرچه ساده به نظر می رسد ولی از درون دارای پیچیدگی ها و دشواری های عجیبی است که به این سادگی ها قابل ترمیم نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت تا این لحظه براساس گزارش های وزارت امور اقتصادی و دارایی حدود 300 هزار میلیارد تومان یا به عبارت دیگر معادل یک سوم ارزش تولید ناخالص داخلی کشور به عرضه کنندگان کالا و خدمات بدهی دارد، این رقم صرفاً یک عدد بزرگ ریاضی نیست، مشکل عظیمی است که نشان می دهد تمام کسانی که با دولت در ارتباط بوده اند بطور زنجیره ای دچار ناکارآمدی شده اند، زیرا بدهی های دولت قابل معامله نیست و هیچ معامله ای روی آن صورت نمی گیرد و در واقع نظام بنگاه داری ایران به مشکل زنجیره ای دچار شده که برون رفت از آن بسیار دشوار است.

وی یادآور شد: در اقتصاد کلان کشور حجم مطالبات معوق بانک ها به شدت افزایش یافته است و هم اینک نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات بانکی به بیش از 15 درصد رسیده و کل نظام اعتباردهی بانک ها را مختل کرده است و این نسبت در سایر کشورها کسری از یک هزارم تسهیلات بانکی است ولی در کشور ما دامنه آن به درصد رسیده است.

به گفته وی، کل قدرت وام دهی بانک ها به 100 تا 110 هزار میلیارد تومان یا به عبارت دیگر 12 درصد ارزش تولید ناخالص داخلی رسیده است، درحالی که باید این نسبت حداقل 80 درصد تولید ناخالص داخلی باشد، به همین دلیل در شرایط بسیار دشواری قرار داریم و برای خروج از بحران موجود نیازمند روغن کاری سیستم بانکی هستیم. باید پول هایی که در بیرون از سیستم بانکی قرار دارند با یک روش مناسب برای حمایت از طرح های اقتصادی جذب شده و سیستم بانکی هم بازسازی شود.

آخوندی ادامه داد: به همین دلیل معتقدم هرگونه تصمیم گیری در اقتصاد کشور نیاز به یک جسارت دارد و نظام مالی ما باید تحت جراحی عمیق قرار گیرد. این اصلاح و بازسازی با صدور دستورالعمل و بخشنامه صورت نمی پذیرد و نیازمند اقدامات عملی و جدی است. همچنین راه برون رفت از رکود حاکم بر نظام حمل و نقل و مسکن کشور هم خارج از این قاعده نیست.

وی بااشاره به روند ناقص خصوصی سازی در دولت قبل، گفت: سرمایه گذاری برای نوسازی حوزه های حمل و نقل دریایی، ریلی ، هوایی و جاده ای ظرف 15 سال گذشته بسیار اندک بوده که هرگز جبران استهلاک اصل سرمایه اولیه را هم نمی کند، بنابر این در این بخش به شدت شکاف عرضه منابع جدید داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین