|
|
امروز: جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
هر چند تصویب این مصوبه جای بسی امیدواری دارد اما اینکه مجلس اصولگرا آن را مطرح می کند کمی جای سوال است چرا که در طول ادوار گذشته اگر شبهه ای بر دخالت وجود داشته این دخالت ها به نفع کفه اصولگرایان بوده است.
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان حساسیت ها بر روی  شرایط و قوانینی که قرار است انتخابات در چارچوب آن برگزار شود بیشتر می شود. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، یکی از مباحثی که این روزها به شدت در محافل سیاسی مطرح می شود موضوع انتخابات و البته دخالت دستگاه هایی در این زمینه است. این موضوع به چنان بحث داغی مبدل شده که کم کم برای نمایندگان و اهالی سیاست دغدغه هایی را ایجاد کرده است. 

این نگرانی ها موجب شد تا روز سه شنبه نمایندگان مجلس در جریان بررسی ماده 13 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، مصوبه ای را تصویب کنند که دست دیگران را برای دخالت در انتخابات و تاثیر گذاری بر آن کوتاه کنند. بر اساس این مصوبه مجلس، دست‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات اعلام نظر نمایند.

ماده 13 طرح مذکور عبارت است از: اعضای شورای نگهبان، اعضای هیات‌های نظارت شورای نگهبان، رئیس جمهور، وزیر کشور و معاونان و مشاوران آن‌ها، رئیس ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران و معاونان و مشاوران آن‌ها و اعضای هیات‌های اجرایی انتخابات و بازرسان و سایر دست اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمی توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات اعلام نظر نمایند.

همچنین در تبصره این ماده آمده است: در صورت تخلف از حکم این ماده مرتکبان به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/2/1 محکوم می شوند 

چرایی بر سر این طرح 

هر چند تصویب این مصوبه جای بسی امیدواری دارد اما اینکه مجلس اصولگرا آن را مطرح می کند کمی جای سوال است چرا که در طول ادوار گذشته اگر شبهه ای بر دخالت وجود داشته این دخالت ها به نفع کفه اصولگرایان بوده است. 

در این راستا عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید عنوان می کند : نفس این اقدام نفس شایسته ای است.

وی با بیان اینکه به موضوع از یک وجه متعارفی که عموما کنشگران به آن نگاه می کنند، نمی پردازد گفت: این مصوبه نشان می دهد که در طول سالهایی که انتخابات برگزار شده، این دخالت ها وجود داشته است که امروز منجر به دغدغه ای از سوی نمایندگان شده است. 

وی افزود : وجه دیگر طرح چنین مبحثی  ان است که ما دو انتخابات مهم را پیش رو داریم  و از این رو لازم است دقت بیشتری  شود 

عضو عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه الزهرا با تاکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : در رابطه با مجلس شورای اسلامی،  خواسته اکثریت ان است که مجلسی غیر از این مجلس تشکیل شود،  چرا که رفتارهای تندی از سوی عده قلیلی به ویژه در جریان بررسی برجام رخ داد که موجب شد تغییر ترکیب مجلس بیشتر مد نظرقرار گیرد. 

عبدالله ناصری افزود: از انجایی که بیرون از مجلس نهادهایی وجود دارند که در روند شکل گیری مجلس دخالت دارند، لذا این دغدغه پررنگ تر می شود؛ البته ناگفته نماند علی لاریجانی رئیس مجلس با علی لاریجانی دو دهه قبل کاملا متفاوت است و همسویی های زیادی با دولت از طرف رئیس مجلس مشاهده می شود که قابل فهم و قابل درک است .

ناصری همچنین گمانه هایی را برای تصویب چنین مصوبه ای از سوی مجلس اصولگرایان مطرح کرد و گفت : دو دلیل می تواند انگیزه اصولگرایان برای تصویب این مصوبه باشد. وی ادامه داد: یکی آنکه اصولگرایان همواره از حضور اصلاح طلبان در انتخابات نگران بوده اند و با این تصور که شاید دولت بخواهد به حمایت از آنها بر آید و بستری برای پیروزی انها در انتخابات فراهم کند دست به تصویب این مصوبه زده اند.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در توضیح دلیل دوم گفت : این احتمال وجود دارد که شاید اصولگرایان اخباری را در زمینه دخالت دستگاه ها در انتخابات دارند که این دغدغه برای آنها ایجاد شده است.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین