|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
دبیر کل حزب اتحاد ملت با اشاره به مشکلاتی که در زمینه گفت و گو وجود دارد حسن روحانی را به عنوان فردی مناسب برای میانجی گری معرفی می کند. او می گوید:«ما مشکلات اساسی در مقدمه شکل‌گیری گفت‌وگو برای تفاهم و توافق ملی داریم که در ابتدا این مشکلات باید برطرف شود.
اختلافات سیاسی میان دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب یا همان جناح چپ و راست همواره وجود داشته و تنها در دوره های مختلف با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، همانطور که در بسیاری از کشورها احزاب و جریان های مختلف بازیگران اصلی صحنه سیاست هستند؛ در ایران نیز دو جناح چپ سنتی و راست سنتی همواره با یکدیگر به رقابت پرداخته اند البته گاهی این رقابت آنچنان تند می شود که دیگر نه معنای رقیب بلکه معنای دشمنی به خود می گیرد و طبیعی است که چنین اختلافی به جای ایجاد نشاط سیاسی به سمت فضای غبارآلود پیش خواهد رفت که موجبات سیاست زدگی را در جامعه فراهم می کند. 

به جرات می توان گفت بعد از سال 88 و حرف و حدیث ها و وقایعی که در آن سال رخ داد آتش اختلاف میان دو جناح را بیشتر کرد به گونه ای که برای چند سال سکوتی آزار دهنده فضای سیاسی کشور را فرا گرفت که با گذشت زمان و به ویژه بعد از انتخابات سال 92 و ریاست جمهوری حسن روحانی این یخ کم کم  رو به ذوب شدن رفت. 

گفت و گوی ملی 

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات مجلس خبرگان به نظر می رسد لزوم  ایجاد نشاط سیاسی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و یا به عبارت دیگر فاصله گرفتن از فضایی مسموم که تنها بر پایه اتهام زنی و برچسب زدن به پیش می رود، اهمیت بسزایی دارد. 

یکی از طرح هایی که در کشور های مختلف در چنین شرایطی مطرح می شود طرح گفت و گوی ملی  یا آشتی ملی است. به گونه ای که  طرفین برای کمک به کشور وارد گفت و گو می شوند و آنچه را موجب اختلاف و سو تفاهم شده است برطرف می کنند. 

طبیعی است این امر موجب خواهد شد تا فضای دشمنی به فضای رقابت سالم تغییر پیدا کند. 

پیشنهاد استفاده از این مدل سالهاست که در ایران از سوی برخی کنشگران سیاسی مطرح می شود و شاید بتوان اولین زمزمه های آن را در اواخر دهه 70 دانست، که به هر صورت این اتفاق رخ نداد  و تا به امروز اما و اگر بر سر اجرای این طرح باقی مانده است. 

روحانی میانجی شود

علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت، که در جرگه اصلاح طلبان قرار دارد در مصاحبه ای به لزوم اجرای این طرح اشاره می کند. او به مهرنامه از گفت و گو در شرایط برابر سخن به میان می آورد.  شکوری راد در این مصاحبه عنوان می کند : من یکی از نطق‌های ده دقیقه‌ای پیش از دستور خودم در صحن علنی مجلس ششم را به‌این موضوع که «برابر بنشینیم و گفت‌وگو کنیم» اختصاص دادم. 


او عنوان می کند : «در آن زمان حس کردم که ما در داخل کشور نیاز داریم که بنشینیم و به‌طور برابر با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، ولی تقریبا تابه‌امروز هیچ‌وقت گفت‌وگوی برابری درداخل کشور بین صاحبان قدرت و منتقدان امکان‌پذیر نشده است.»

به نظر علی شکوری راد آنچه تا به امروز موجب شده است این طرح اجرا نشود آن است که «یک طرف اساسا پایه فکری‌اش مبتنی بر فیصله‌یافتن موضوع از طریق گفت‌وگو نیست. »

دبیر کل حزب اتحاد ملت  با اشاره به مشکلاتی که در زمینه گفت و گو وجود دارد حسن روحانی را به عنوان فردی مناسب برای میانجی گری معرفی می کند. او می گوید:«ما مشکلات اساسی در مقدمه شکل‌گیری گفت‌وگو برای تفاهم و توافق ملی داریم که در ابتدا این مشکلات باید برطرف شود. من فکر می‌کنم که آقای روحانی به‌عنوان رئیس دولت یازدهم باید به‌این موضوع توجه بیشتری کند. ممکن است برخی از مسائل حاد کشور به وسیله روش‌هایی فیصله پیدا کند یا مسکوت بماند یا حتی وجه چالشی آن از بین برود، اما این اتفاقات پایدار نیست. بلکه برای رسیدن به یک توافق ملی پایدار نیاز به مبانی مشترک فیصله‌بخش داریم.» 

چرا روحانی؟


این مسئله که اجرای چنین طرحی نیاز به یک میانجی دارد موضوعی واضح و بدیهی است اما فردی که قرار است نقش میانجی را بازی کند باید اولا مورد قبول هر دو طرف باشد و ثانیا از چنین قدرتی نیز برخواردار باشد. 

بر این اساس از آنجایی که حسن روحانی شخصیتی معتدل دارد که نه اصولگرای محض است و نه اصلاح طلب ، بر این اساس می تواند نقش داوری و میانجیگری را به عهده بگیرد، مضاف بر آنکه او امروز رئیس جمهور است و گروه ها و جریان ها برای وی احترام خاصی قائل هستند. بنابراین روحانی می تواند از موقعیت خود به عنوان یک عنصر فیصله بخش  بهره گیرد و اجرای طرح گفت و گوی ملی را به نام خود ثبت کند. 

البته در این راستا گام هایی هم برداشته شد که نمونه بارز آن ضیافت افطاری بود که توسط رئیس جمهور برپا شد و در ان هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان حضور داشتند ؛ هر چند مصباحی مقدم به دلیل صلوات کرباسچی برای سلامتی دبیرکل حزب اعتماد ملت و نخست وزیر سابق، با دلخوری جلسه را ترک کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین