|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۶۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
قصه‌گویان و مربیان کانون استان چهارمحال و بختیاری سنت تاریخی عزاداری مردم شهر طاقانک را پاس داشتند و زیر خیمه‌های عزاداری امام حسین(ع) به روایت قصه‌های عاشورایی پرداختند.
برپایی خیمه‌گاه‌های عزاداری امام حسین و حضرت عباس (علیهما‌السلام) در طاقانک(شهری در دامنه کوه تقه و در دوازده کیلومتری شهرکرد) سنتی دیرینه است که قدمت آن به بیش از 80 سال پیش بازمی‌گردد.

مردم این شهر طی بیش از سه ربع قرن گذشته و در دهه نخست محرم با برپایی سیاه چادر‌هایی به عنوان نماد خیمه‌گاه‌های حسینی و عزاداری و تعزیه خوانی و برنامه‌های نمایشی به بازسازی وقایع عاشورا می‌پردازند و در نهایت در روز عاشورا این خیمه‌ها را به یاد خیمه‌های سوخته‌ی کربلا به آتش می‌کشند.

عزاداری‌های مردم طاقانک مردمی که به زبان ترکی قشقایی تکلم و از راه زراعت و گله‌داری امرار معاش می‌کنند شهرتی فراتر از منطقه و استان چهارمحال و بختیاری یافته است و همه ساله جمع زیادی از عزاداران حسینی از این استان و سراسر کشور با برپایی دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی از مسجدجامع و امامزاده دو معصوم (ع) این شهر به سمت خیمه‌هایی حرکت می‌کنند که حدود 80 سال پیش با برافراشته شدن پایه‌های یک خیمه شکل گرفت اما تعداد آن اکنون به حدود 700 خیمه می‌رسد.

مردم در آن سال‌ها مقداری خارو خاشاک و هیزم زیر خیمه روشن می‌کردند و پس از آن خاکسترهای موجود حاصل از سوختن هیزم‌ها را تا آخرین ذره برای تبرک برمی‌داشتند و در صورت برآورده شدن حاجت‌شان تا سال بعد نذر می‌کردند تا خیمه‌های بیشتری را در این مکان برپا کنند.

امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با برپایی غرفه نقاشی و قصه‌گویی در خیمه‌گاه حضرت اباالفضل(ع) طاقانک گامی برای تبیین فرهنگ عاشورایی در بین کودکان و نوجوانان این خطه برداشت.

در همین حال قصه‌گویان کانون، مربیان هنری و سیار روستایی آن با روایت داستان‌ها و معرفی کتاب‌های عاشورایی به کودکان و نوجوانان در این حوزه به بررسی اهداف بلند قیام پرشور امام حسین (ع)پرداختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین