|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۶۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
هر چند محمد باقر نوبخت در قالب اظهاراتی متقن شبهه های ایجاد شده را پاسخ گفت اما باز تکذیب مسائل مطرح شده تنها به سخنگوی دولت ختم نشد و در این راستا اکبر ترکان نیز وارد میدان شد و در مصاحبه ای اظهار کرد صحبت هایش تحریف شده و منظور او به هیچ عنوان وزرای دولت نبوده است.
حدود یک ماه پیش بود که نامه چهار وزیر به رئیس دولت، در رابطه با مسائل اقتصادی، وارد فضای رسانه ای شد و هر کسی از ظن خود تعبیری بر آن افزود. در این میان برخی  بر طبل شادانه کوبیدند که میان اعضای دولت یازدهم اختلاف رخ داده است و سعی در دامن زدن به این موضوع داشتند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، هر چند  مدتی است از نامه وزرا به رئیس دولت که البته امری طبیعی و بدیهی است می گذرد اما همچنان پرداختن به این موضوع و ایجاد فضا سازی بر سر این مسئله ادامه دارد و هر اظهار نظری با چرخشی در آن به نامه وزرا برای اثبات ادعایی بی اساس، یعنی وجود اختلاف ربط داده می شود. یکی از این موارد مصاحبه ای بود که چندی پیش اکبر ترکان مشاور اقتصادی رئیس جمهور انجام داده بود. 

اکبر ترکان در این مصاحبه در کنار بحث نامه وزرا به حسن روحانی  به مسئله "رانت خواری " اشاره می کند. موضوعی که در اثر یک کلاغ، چهل کلاغ کردن هدفدار برخی رسانه ها تبدیل  می شود به اینکه فردی همچون ترکان که سالها  در عرصه اجرایی و سیاسی مویی سپید کرده ، اعضای کابینه تدبیر و امید را به رانت خواری متم کرده است.


واکنش دولت به موج اخیر

طبیعی است در شرایطی که برخی تلاش دارند فضا را غبارآلود کنند،  دولت نسبت به اتهامات مطرح شده واکنش نشان دهد در این راستا سخنگوی دولت در نشست خبری خود به این موضوع اشاره می کند و می گوید : همکاران من در ارتباط با بازار سرمایه و بورس نظراتی داشتند و از نوساناتی که در بازار بورس به وجود آمده بود، نگران بودند.به خصوص از دی ماه سال 92 که شاهد افتی در این رابطه همزمان با نرخ گذاری مجلس برای خوراک پالایشگاه‌ها در حد 13 سنت بودیم.

محمد باقر نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به انگیزه  چهار وزیر اشاره می کند و می گوید " حضور وزیر دفاع در جمع امضاء کنندگان برای شرکت سرمایه‌گذاری الغدیر است که در مورد بازنشستگان این وزارتخانه است"  همچنین امضای وزیر صنعت و تعاون نیز به خاطر مسائلی از این جهت بوده است".

وی در ادامه با اشاره به اظهارات ترکان مطرح می کند : مهندس ترکان جزو کسانی هستند که معتقدند نرخ 13 سنتی که مشخص شده است نباید تغییر یابد. و سهامداران نیز از این عدد خرسند نیستند. بنابراین مهندس ترکان نظرشان را این طور عنوان کردند که اگر این عدد پایین‌تر آید سود بیشتری به این گروه تعلق می‌گیرد و ازآن با عنوان رانت یاد کردند.

نوبخت تاکید کرد: همه تلاش 4 وزیر برای پایین آمدن نرخ 13 سنت باعث می‌شود که سود بیشتری به این گروه تعلق گیرد و این درخواست آثاری در بازار بورس خواهد داشت که آقای ترکان به آن اشاره داشتند

صحبت هایم تحریف شد 

هر چند محمد باقر نوبخت در قالب اظهاراتی متقن شبهه های ایجاد شده را پاسخ گفت اما باز تکذیب مسائل مطرح شده تنها به سخنگوی دولت ختم نشد و  در این راستا اکبر ترکان نیز وارد میدان شد و در مصاحبه ای اظهار کرد صحبت هایش تحریف شده و منظور او به هیچ عنوان وزرای دولت نبوده است. 

 مشاور اقتصادی رئیس جمهور در گفت و گویی با خبر آنلاین مطرح می کند : در نقل و قول هایی که به نقل از بنده منتشر شده، متاسفانه رعایت امانت نشده است. من هیچ گاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت خور یا رانت خوار بوده اند. متاسفانه برخی از رسانه ها به صورت مغرضانه ای نقل قولی را از من منتشر کردند که هیچ گاه درست نبود و من از این تعابیر استفاده نکردم».

 ترکان تاکید کرد: نقل قول هایی که با عنوان مفت خوری و رانت خواری 4 وزیر منتشر شده است را قویا تکذیب می کنم. 

وی افزود: متاسفانه رسانه ها از روز گذشته تا به امروز در انتشار خبر رعایت امانت نکرده و به صورت مغرضانه و بدون رعایت اخلاق حرفه ای اقدام به جعل تیتر و عنوان کردند. من هیچ گاه این کلمات و تعابیر را در مورد هیچ کس به کار نبرده ام،بلکه در مورد نامه 4 وزیر به رییس جمهور هم توضیحات دیگری دادم .در نتیجه آنچه در رسانه ها تا امروز منتشر شده است، را درست نمی دانم.

مشاور رئیس جمهور یادآورشد: در دولت یازدهم و در هیات دولت هیچ اختلافی وجود ندارد.اما برخی تلاش می کنند این گونه القاء کنند که میان وزرا و در دولت اختلاف هست. 

ترکان همچنین در مورد مصاحبه منتشر شده روز گذشته گفت: بحث ما در مورد عملکرد پتروشیمی ها و تاثیر گذاری آنها بر تصمیمات وزرا بود. واقعیت این است که خوراک پتروشیمی ها ارزان است. من در مصاحبه ام به تاثیر پذیری برخی وزرا از تلاش برای کاهش قیمت خوراک اشاره کردم اما حرف های من به طور نادرستی و البته به صورت مغرضانه تا کنون منتشر شده است. امیدوارم رسانه ها روند دیگری در پیش بگیرند. مفت خور خواندن وزرا در ادبیات سیاسی من نیست.

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد:برخی فکر می کنند با انتشار اخبار نادرست می توانند بر تصمیم گیری دولت تاثیر بگذارند.

وی ادامه داد: منظور من صنعت ایران بود که عادت کرده است گاز ارزان دریافت کند. ما با ارزان فروشی گاز مخالف هستیم. همین الان داریم گاز را با قیمت 13 سنت ارزان می فروشیم، چون قیمت جهانی گاز، سه برابر این مقدار است.

اصرار بعد از تکذیب

پس از آنکه مطالب منتشر شده از سوی نوبخت در قامت سخنگوی دولت و همینطور اکبر ترکان تکذیب شد، باز سناریویی دیگر در دستور کار قرار گرفت و آن اینکه سخنان نوبخت و ترکان با هم متفاوت بوده است و این امر خود دلیلی است برای وجود اختلاف.

 این تحلیل ها در حالی مطرح می شود که آنچه تفاوت داشته  تنها عبارات و کلمات بوده است و نه اصل ماجرا؛مضاف بر آنکه حتی  اگر قائل به بیان تفاوت باشیم، این خود دلیل دیگری است برای صحت آنچه اهالی دولت یازدهم مطرح می کنند؛ چرا که یکی  در جایگاه سخنگو است و آنچه را در کلیت وجود داشته مطرح کرده و دیگری به عنوان نقل کننده اعلام موضع کرده است. 

به نظر می رسد آنچه منتقدین فراموش کرده اند آن است که مسئله اداره یک کشور است؛ لذا طبیعی است وقتی ایرادی در کار وجود داشته باشد باید وزرا مراتب را به اطلاع رئیس جمهور برسانند و اگر غیر از این باشد باید گفت دولتی نا هماهنگ بر سرکار آمده؛ مسئله ای که در سالهای گذشته بسیار به چشم آمد. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین