|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
در چند سالی که فرش ایرانی حضور فعالی در بازار آمریکا نداشته است، رقبای ما جایگزین شده اند و توانسته اند سهم مناسبی را از بازار فرش ایالات متحده از آن خود کنند به نحوی که آمارهای گمرک آمریکا نشان می‌دهد در این چند ساله بیش از همه کشورها، هندوستان توانسته است در بازار آمریکا حضور یابد و رتبه یک واردکنندگان فرش به ایالات متحده را از آن خود کند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران از آغاز صادرات رسمی و مستقیم فرش دستباف ایران به آمریکا از اوایل سال آینده خبر داد و گفت: در سال‌های تحریم، هند به اولین صادرکننده فرش دستباف به آمریکا تبدیل شد.

حمید کارگر در گفتگویی با اشاره به اینکه صدور مجوز صادرات فرش از ایران به آمریکا در بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است، گفت: این مهم برای فعالان فرش ایران، خبری نویدبخش است؛ به این معنا که در بندی از این برنامه آمده است براساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، امکان صدور برخی اقلام شامل فرش، پسته و خاویار از ایران به آمریکا فراهم خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا براساس مصوبه کنگره آمریکا که در سال ۲۰۱۰ به امضای رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا رسید، اجرایی شد و از آن سال تاکنون، امکان صدور فرش ایرانی به آمریکا میسر نبوده است، ضمن اینکه این تحریم در شرایطی صورت پذیرفت که مردم آمریکا از خریداران اصلی فرش دستباف ایران بوده و پیش از وقوع این ممنوعیت در سال ۱۳۸۸، رتبه نخست واردکنندگان فرش ایران با سهمی بیش از ۱۶.۵ درصد و به ارزش نزدیک به ۸۲ میلیون دلار داشته است.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی در چند سالی که فرش ایرانی حضور فعالی در بازار آمریکا نداشته است، رقبای ما جایگزین شده اند و توانسته اند سهم مناسبی را از بازار فرش ایالات متحده از آن خود کنند به نحوی که آمارهای گمرک آمریکا نشان می‌دهد در این چند ساله بیش از همه کشورها، هندوستان توانسته است در بازار آمریکا حضور یابد و رتبه یک واردکنندگان فرش به ایالات متحده را از آن خود کند.

به گفته کارگر، در کنار ورود پرقدرت رقبا به بازار آمریکا نباید از یاد برد که در این مدت سلایق و نیاز بازار ثابت نمانده است و برای ورود مجدد به این بازار باید نیاز خریداران رصد شود، ضمن اینکه یادآوری برند پرشین کارپت به شهروندان آمریکایی و انجام تبلیغات هوشمندانه در بازار آمریکا در کنار رصد سلیقه مشتریان و نوع فعالیت رقبا می تواند بازاری بزرگ و بلندمدت را برای فرش ایران به ارمغان بیاورد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن لغو تحریم‌ها از حدود ۲ ماه دیگر، بازار آمریکا به روی فرش‌های دستباف ایرانی باز شود و همچنان امیدواریم در این فرصت دو ماهه بازرگانان فرش ایران با به کارگیری شم تجاری خود مطالعه بازار ایالات متحده را به انجام رسانند و مرکز ملی فرش ایران هم در این مسیر همراهی کامل دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: برای برقراری پیوند هرچه بیشتر فعالان فرش آمریکا با فرش ایران، در تدارک برنامه ریزی و دعوت از بازرگانان، پژوهشگران و اصحاب رسانه فعال در آمریکا هستیم تا با حضور در مراکز تولید فرش ایران به گسترش تجارت و صادرات فرش کمک کنند. این دعوت پس از اجرا شدن لغو تحریم‌ها و احتمالا اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

منبع: برنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین