کد خبر: ۶۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
هرچند در طول سالهای گذشته تحریم، اجازه تجارت و تعامل اقتصادی با دیگر کشورها را به ایران نمی داد اما در این میان کشورها و دولت هایی هم بودند که همواره با ایران دارای مراودات اقتصادی بودند.
نمی توان به بهبود وضعیت کشور و ارتقا سطح آن فکر کرد و به مسئله اقتصاد نیندیشید. طبیعی است که اقتصاد در پیشرفت هر کشور و دولتی حرف اول را می زند و اگر ایران به دنبال تغییر است ابتدا باید اقتصاد خود را تبدیل به اقتصادی پیشرو نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، آسیبی که طی سالهای اخیر بر بدنه اقتصاد کشور وارد آمده، مسئله ای نیست که انتظار داشت به سرعت برطرف شود و همه چیز در حد کمال خود ظاهر گردد. شاید بتوان وضعیت اقتصاد کشور را مانند پایی دانست که مدتها به دلیل شکستگی و محصور بودن درون گچ قادر به حرکت نبوده و امروز با رفع تحریم ها و ایجاد بستری مناسب، گچ باز شده، اما هنوز توان حرکت باز نگشته است.

بر این اساس باید گفت نیاز به عصایی وجود دارد تا قدرت و توانایی به طور کامل باز گردد و اقتصاد ایران قادر باشد بدون کمک به هیچ وسیله ای بر روی پای خود بایستد و حتی گاهی به عنوان لیدر در راس قرار گیرد.

خروج از رکود در نتیجه سرمایه گذاری

مسئله ای که همواره به عنوان یک راه حل مطرح شده است حضور سرمایه گذاران خارجی و باز کردن درهای اقتصاد است. طبیعی است وقتی سرمایه ای وجود نداشته باشد ادامه راه برای تولیدکنندگان بسیار دشوار خواهد بود و از این رو تعطیلی کارخانجات و بنگاه های اقتصادی موجب خواهد شد نرخ بیکاری از یک سو و نرخ تورم از سوی دیگر افزایش پیدا کند.

مضاف بر آنکه وقتی رقابتی وجود نداشته باشد تولید کنندگان انگیزه ای برای بهبود تولیدات خود ندارند از این رو این امر هم میزان اعتماد به تولیدات داخل را کاهش خواهد داد وهم اقتصاد را از حالت باز و پویا به اقتصادی بسته وایستا، تغییر می دهد.

بنابراین آنچه امروز به نظر می رسد حکم نوشدارو برای اقتصاد کشور داشته باشد ،حضور سرمایه گذاران خارجی و ایجاد بستری مناسب برای تقویت تولیدات داخلی است.

برجام و رفع تحریم

یکی از عللی که در سالهای اخیر مانعی بسیار جدی بر سر راه اقتصاد محسوب می شده ،موضوع تحریم ها و مسئله صادرات و واردات کشور بوده است. موضوعی که بعد از دست یابی کشورهای مذاکره کننده به «طرح اقدام جامع مشترک» یخ هایش ذوب شد و امروز عملا این مانع از سر راه برداشته شده است.

 هرچند تا اجرایی شدن لغو تحریم ها زمان کوتاهی باقی مانده است، اما همین اطمینان که تحریمی وجود نخواهد داشت امید را به میان تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برگردانده؛ به گونه ای که بعد از دستیابی به سند تاریخی برجام، سیل سرمایه گذاران خارجی که تاکنون از وجود بازاری مطمئن در خاورمیانه مانند بازار ایران محروم بوده اند به این کشور سرازیر شد.

طبیعی است که این امر اتفاقی مثبت در عرصه اقتصاد به حساب می آید.

فصل تازه روابط با برزیل

هرچند در طول سالهای گذشته تحریم، اجازه تجارت و تعامل اقتصادی با دیگر کشورها را به ایران نمی داد اما در این میان کشورها و دولت هایی هم بودند که همواره با ایران دارای مراودات اقتصادی بودند. برزیل ازجمله ان کشورهایی است که حتی در شرایط سخت تحریم رابطه خود با ایران را حفظ نمود.

مسلم است وقتی موانع از پیش پا برداشته شود در کنار ایجاد روابط های جدید، مراودات گذشته محکم تر خواهد شد. لذا رابطه تجاری ایران و برزیل می تواند فراتر از گذشته برود؛ بنابراین می توان حضور هیئت بلند پایه برزیلی در ایران را نیز در راستای تحقق این هدف ارزیابی نمود.

از آنجایی که در سفر هیات بلند پایه اقتصادی برزیل به ایران و دیدار و مذاکرات بین مقامات اقتصادی دو کشور، قرار است برای تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های تجارت خارجی، انرژی، امور بانکی،کشاورزی و سرمایه‌گذاری مذاکره شود؛ و همچنین قرار است همایش فرصت‌های همکاری ایران و برزیل با حضور وزیران صنایع دو کشور و تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، مواد غذایی، نانو فن‌آوری، هوا فضا، مخابرات و ماشین آلات برگزار شود می توان این انتظار داشت نهایتا سندهای همکاری موثری میان دو کشور به امضا در بیاید.

اجاره زمین کشاورزی از برزیل

"وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل از اجرایی شدن پیشنهاد کشت فراسرزمینی ایران در برزیل تا چند ماه دیگر خبر داد.

آرماندو منتیرونتو درباره طرح کشت فراسرزمینی ایران در برزیل گفت: طرح کشت فراسرزمینی پیشنهادی است که هیات اقتصادی برزیل در اتاق بازرگانی ایران از آن مطلع شدند و قرار است با بازگشت ما به برزیل تحت بررسی مقامات مسئول در حوزه کشاورزی قرار گیرد و پیش بینی می شود تا چند ماه دیگر این طرح عملی شود."

این طرح از آنجایی که ایران به لحاظ منابع آبی دارای محدودیت هایی است، هم می تواند منجر به تامین نیازهای داخل باشد و هم به معنای واردات محض از کشور دیگر نیست؛ مضاف بر آنکه در حفظ منابع طبیعی نیز گامی موثر برداشته شده است

نا گفته نماند پیش از این محمود حجتی- وزیر جهاد کشاورزی ایران - در دیدار سال گذشته خود با همتای برزیلی اش از تصمیم ایران برای اجاره بلند مدت اراضی کشور برزیل توسط شهروندان ایرانی برای تولید و تامین محصولات مورد نیاز کشورمان خبر داده بود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
محمد سواری ا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
0
درصورت امکان وانجام طرح بسیارمفیدواشتغالزا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین