|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۶۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
دلواپسان که این روزها کینه ای عمیق نسبت به دولت و سیاست های بین المللی او به ویژه بعد از تصویب برجام پیدا کرده اند در برابر هتل عباسی تجمع کردند تا اعتراض خود را از حضور یک مقام انگلیسی در این شهر نشان دهند.
سیاست خارجی بسته و عدم رفت و آمدها به کشور در طول سالهای گذشته موجب شده است تا حضور اشخاص بین المللی برای عده ای نامانوس باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیرو امید،  وزیر خارجه سابق انگلستان برای بار دوم به ایران آمد. البته این سفر نه یک سفر سیاسی بلکه کاملا توریستی بوده است. جک استراو که به همراه همسرش به ایران سفر کرده است روز گذشته بعد از یزد و شیراز وارد اصفهان شد تا از نزدیک شاهد زیبایی های این شهر باشد؛ اما گروهی که تنها انگیزه های سیاسی را مهم می دانند به گونه ای دیگر به استقبال این نماینده پارلمان انگلستان رفتند.




دلواپسان که این روزها کینه ای عمیق نسبت به دولت و  سیاست های بین المللی او به ویژه بعد از تصویب برجام پیدا کرده اند در برابر هتل عباسی تجمع کردند تا اعتراض خود را از حضور یک مقام انگلیسی در این شهر نشان دهند.

نفتی که به جای آب پاشیده شد

متاسفانه در شرایطی که درهای باز، به روی تعامل بین الملل می تواند وضعیت کشور را نسبت به گذشته تغییر دهد، به جای آنکه نمایندگان در پی قلیان احساسات گروهی، به دنبال برقراری آرامش باشند، گاه خود در این میدان به شعله ور شدن اتش کمک می کنند.

در این رابطه می توان به اظهارات احمد سالک نماینده مردم اصفهان اشاره کرد او گفت : جک استراو عامل بسیار از جنایات در کشورهای اسلامی است که امروز بر اساس برنامه‌ای وارد استان‌های کشور شده است. وی افزود: پیش‌بینی ما این است که این برنامه دقیقاً بر اساس اهدافی است و آن اهداف در جریان به‌دنبال نفوذ در لایه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درست است که سفر جک استراو در قالب یک هیئت گردشگری است اما این سفر بدون هدف نمی‌تواند باشد، تصریح کرد: انگلستان استعمار پیر است و سابقه بسیار بدی در ارتباط با جمهوری اسلامی دارد، هیچ زمان قطعاً قابل اعتماد نیست.

شایعه سازی در شیراز

البته ماجرای سفر توریستی وزیر سابق امور خارجه بریتانیا داستانهای دیگری نیز به دنبال داشته است و تنها ختم به اعتراض برخی گروه ها در اصفهان نبوده ؛ درواقع سفر او به شیراز نیز با حرف و حدیث هایی همراه بوده است.

عده ای که منتظرند تا اتفاقی رخ دهد و از آن سناریویی به نفع خود بسازند، با سفر جک استراو به شیراز سعی در انتشار شایعه ای داشتند که از همان ابتدا نقض آن مشهود بود.  در واقع از آنجایی که این روزها رقیبان سعی در گرفتار کردن یکدیگر دارند تا بتوانند در فرصتی مناسب از آن بهره برداری کنند، در پی سفر نماینده پارلمان انگلستان به شیراز شایعه دیدار او با اصلاح طلبان منتشر کرند. موضوعی که به شدت از سوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس رد شد.

مسعود رهبری در این راستا اظهار داشت: مسائلی مثل سفر جک استروا به ایران و مطالبی که در برخی سایت‌های اصولگرا به اصلاح‌طلبان نسبت داده می‌شود، اهمیت خاصی برای ما نداشته و ندارد.

دبیر سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس با اشاره به اینکه مخالفان دولت از هر بهانه‌ای برای حمله به دولت استفاده می‌کنند و ورود وزیر سابق خارجه انگلیس را بهانه‌ای برای حمله به دولت روحانی قرار داددند، افزود: در عاشورا و تاسوعا نیز اصولگرایان شیراز در سایت‌های استانی مدعی شدند استراو وارد شیراز شده است و قرار است در دانشگاه شیراز سخنرانی کند و بعد خودشان شروع به بیانیه‌ دادن و جنجال کردند.

عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان فارس افزود: نکته مضحک این است که گفته بودند استراو با جمعی از اصلاح‌طلبان دیدار خواهد داشت. در استان فارس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک برند شناخته شده است که افراد و احزاب زیادی را پوشش می‌دهد و غیر از آن هیچ تشکیلات رسمی تا الان وجود نداشته و این شورا نیز برنامه‌ای برای چنین دیداری نداشته و ندارد.

رهبری افزود: وقتی ادعا می‌کنند دیدار با اصلاح‌طلبان انجام شده این مسئله تداعی می‌شود با شورای هماهنگی دیدار کرده و لازم است اصولگرایان از این قبیل اتهام‌زنی‌ها دست بردارند. اصلاح‌طلبان به نهادهای امنیتی اعتماد کامل دارد و معتقدیم اگر چنین شخصیتی وارد کشور شده باشد، قطعا همه مقدمات و جوانب بررسی شده است و او هم بدون هماهنگی نهادهای امنیتی و دیپلماتیک رفتاری انجام نخواهد داد و با اطمینان نگرانی نداریم و از سیاست خارجی دولت روحانی دفاع می‌کنیم.

یادداشتی برای یادگاری

هرچند سفر جک استراو و همسرش به شیراز و اصفهان همراه با حواشی بود  اما در مقابل سفر به یزد بدون حاشیه انجام شد و تنها بحثی که در این شهر مطرح گردید مربوط به دانشگاه یزد بود.

 درواقع گفته می شد که  سفر استراو به یزد به درخواست دانشگاه یزد برای ایراد سخنرانی در آنجا صورت گرفته؛ که این مسئله با تکذیب رئیس دانشگاه یزد مواجه شد.

نماینده پارلمان بریتانیا  طی مدتی که در یزد حضور داشت یادداشتی را در دفتر یادبود هتل مشیر یزد و باغ نمیر تفت نوشت.

ناگفته نماند این مقام بریتانیایی در سالهای اخیر رویکردی مثبت نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته است. او حتی در جریان مذاکرات ایران و 1+5 تمام قد از مذاکرات حمایت کرد و رسیدن به توافق را تنها راه حل معرفی می کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین