|
|
امروز: جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۶۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
مصطفی السعید نویسنده مصری با بیان این که« آمریکا می ترسد جاپاهای خود در عراق را از دست بدهد و روسیه آنها را پرکند»، تاکید کرد:حامیان گروه های تروریستی تکفیری در سوریه بین چکش حمله های سنگین به مواضع این گروه ها و سندان راه حل سیاسی گرفتار شده اند.
السعید در مقاله ای که در روزنامه مصری الاهرام منتشر شده است، نوشت:جوزف دنفورد رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا سراسیمه خود را به بغداد و اربیل رساند تا مانع درخواست عراق از روسیه برای مشارکت در حمله علیه داعش در خاک این کشور شود.

ادامه مقاله این نویسنده مصری به شرح زیر است:
آمریکا اعلام تشکیل اتاق عملیات مشترک در بغداد با مشارکت افسرانی از اارتش های روسیه ، ایران ، سوریه و عراق را مقدمه این درخواست بغداد می داند.

واشنگتن می ترسد که جاپاهای خود را در بغداد از دست بدهد و روسیه آن را پرکند.
آمریکا حتی نگران است که امکان تاثیر گذاری بر رخدادهای منطقه در دوره جدید را از دست بدهد و همه برنامه های آن نقش بر آب شود.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای تحت فشار قرار دادن رییس ستاد ارتش آمریکا از جایگاه قدرت با او سخن گفت و در مقابلش شروطی را در ازای عدم درخواست از روسیه برای مشارکت در جنگ علیه داعش در عراق قرار داد.

سه شرط مهم البعادی برای آمریکا عبارت از« شتاب در تسلیم سلاح های فروخته شده به عراق در سال های گذشته که تاکنون واشنگتن از تسلیم آنها به ارتش عراق خودداری کرده است»، «توقف تلاش های آمریکا برای آموزش و مسلح کردن بخش اهل سنت ارتش عراق که هدف آن جداسازی شمال و غرب عراق است» و « توقف اعتراض به مشارکت الحشد الشعبی در نبردهای علیه داعش در استان های الانبار و نینوی که تاکنون با ادعای سنی بودن این استان ها و شیعه بودن اکثریت نیروهای الحشد الشعبی صورت می گرفت»، است.

پژواک سفرغافلگیرکننده بشار اسد رییس جمهوری سوریه به روسیه همچنان طنین انداز است و به همین دلیل جان کری وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا همپیمانان ترک و سعودی واشنگتن را در وین دلداری بدهد و آنها را برای ملاقات با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه جمع وجور کند.
آمریکا درصدد است تا برای کنترل مشارکت روسیه در جنگ علیه داعش در سوریه با همپیمانان خود هماهنگی کند و به همین دلیل به آنها هشدار داده است تا از بیان تهدیدهای خیالی و توخالی مانند درگیری نظامی با روسیه دور شوند که تنها فرصتی برای روسیه و همپیمنانش برای ترسیم نقشه و سرنوشت آینده منطقه خواهد بود.

واشتنگتن از همپیمانان خود به ویژه ترکیه و سعودی ها خواسته است تا اقدامات دیپلماتیک را برای اعمال فشار بر روسیه افزایش دهند و در مقابل اقدامات نظامی آن با حمایت از گروه های تروریستی با سلاح های بسیار پیشرفته به ویژه موشک های تاو آمریکایی ضد زره مانع تراشی کنند با این هدف که روسیه و همپیمانانش به پیروزی دست نیابند.
ولادیمیر پوتین با پادشاهان سعودی و اردن و رییسان جمهور مصر و ترکیه تماس تلفنی گرفت و آنها را در جریان نتایج ملاقاتش با بشار اسد رییس جمهوری سوریه قرار داد و آنها را در خصوص شروع روند سیاسی در آینده نزدیک مطمئن ساخت.

پوتین از این کشورها که مدعی می باشند ضد گروه های تروریستی هستند، خواسته است تا از تلاش های منطقه ای و جهانی برای رهایی از شر این گروه ها همکاری کنند.
پوتین، دشمنان خود را در انزوا قرار داده و آنها اکنون بین چکش حملات نظامی علیه گروه های تروریستی در سوریه و سندان راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه قرار گرفته اند.
آنها در این صورت تنها می توانند تهدید کنند و صدای این تهدیدها را از قطر و ریاض برای کمک به گروه های مسلح تروریستی با سلاح های پیشرفته می شنویم.

مقامات روس در مقابل تهدیدهای سعودی ها که اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده اند، به این پاسخ اکتفا کردند که امکان تجهیز نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن و حوثی ها به سلاح های پیشرفته وجود دارد.
اما پاسخ دندان شکن به دوحه به فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه واگذار شد.
وزیر خارجه قطر ادعا کرده بود که گروه مسلح احرار الشام متشکل از عناصر اخوان المسلمین و عناصر تحت حمایت ترکیه یک گروه تروریستی نیست و بنابراین می توان به آن کمک های تسلیحاتی ارائه کرد.

این ادعای وزیر خارجه قطر با تعریف روسیه از تروریسم که همه گروه های مسلح را که با ارتش سوریه درگیر هستند ، تروریستی می داند، مطابقت ندارد.
روس ها می گویند هر گروه مسلح ضد نظام سوریه تروریستی است و نمی توان آن را معتدل خواند.
برنامه پوتین برای صلح بر توافق رهایی از شر گروه های تروریستی در مقابل تشکیل مجلسی متشکل از طیف های مختلف سیاسی ، نژادی و دینی در سوریه و همچنین تشکیل دولت وحدت ملی انتقالی با اختیارات گسترده به شرط ابقای بشار اسد رییس جمهوری سوریه متمرکز است.
بر طبق برنامه پوتین، قانون اساسی جدید سوریه تدوین و دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با مشارکت وحضور بشار اسد تحت نظارت بین المللی به منظور تضمین بی طرفی و پاک بودن این دو انتخابات برگزار می شود.

روسیه معتقد است، بسیار سخت است که طرفی پیشنهادی با این درجه از سطح مشارکت و گشایش را رد کند به ویژه این که قانون اساسی جدید مشتمل بر حقوقی خواهد بود که درهیچ یک از کشورهای عربی نمونه ندارد و سازمان ملل هم بر روند انتخابات نظارت می کند.
اما آمریکا ، ترکیه ، قطر و سعودی ها با این پیشنهاد مخالفت کرده و گفته اند که رهایی از گروه های تروریستی با حمله های ارتش سوریه ، بشار اسد ر ا به یک قهرمان ملی و شخصیتی قوی تر از گذشته تبدیل می کند و به تضعیف مخالفان منجر می شود.

رسانه های رژیم صهیونیستی از حضور این رژیم در میدان های نبرد در سوریه پرده برداشته اند و گفته اند که برنامه ای برای مشارکت آشکار و علنی به منظور ضربه زدن به نیروهای حزب الله و ایران دارد و روند اداره نبردهای نظامی گروه های تروریستی در ترکیه ر ا رصد و پیگیری می کند.
با این حال هنوز بین سرکردگان نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در باره حجم نقش نظامی این رژیم در جنگ علیه سوریه و حمایت از گروه های مسلح اختلاف وجود دارد.
ترکیه و برخی کشورهای عرب از اسراییل خواسته اند تا در جنگ علیه سوریه مشارکتی فعال و علنی داشته باشند.

پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بزرگترین رزمایش نظامی خود را در مقابل سواحل سوریه در دریای مدیترانه انجام داد ، همزمان ایران رزمایشی را با مشارکت نیروهای واکنش سریع برگزار کرد ، پوتین به توسعه ائتلاف بین المللی ضد تروریسم اشاره کرد و سازمان شانگهای و اژدهای چینی هم تاکید کردند که از نزدیک مراقب اوضاع هستند.
خطر تقسیم سوریه و عراق بسیار کاهش یافته و رویاهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا کاهش یافته تا جای که درخواست کرده است در راه حل سیاسی بحران سوریه بشار اسد در زمان مناسب از قدرت کنار برود.

در هر صورت حل مسالمت آمیز بحران سوریه به نتایج نبردهای سخت در شمال سوریه بستگی دارد.
ائتلاف تحت رهبری آمریکا مقدار زیادی سلاح های پیشرفته در اختیار دارد و همپیمانان آمریکا آماده هستند پول لازم را هزینه کنند تا گروه های مسلح ماموریت خود را تکمیل کنند و حتی یک سامانه قوی رسانه ای در اختیار دارد.
در مقابل، طرف دیگر بر برتری نیروهای زمینی اطمینان و اعتماد دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین