|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۶۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
'مسعود اسلامی' مدیر کل آمریکای شمالی و مرکزی وزارت امور خارجه ایران با مقامات ارشد وزارت خارجه و حزب کمونیست کوبا دیدار و گفتگو کرد. معاون وزیر خارجه کوبا در این دیدار گفت که موفقیت ایران در دستیابی به توافق هسته ای با1+5 حاصل مذاکره هوشمند و مدبرانه ایران با حفظ اصول بوده است.
مسعود اسلامی که در پایان سفر منطقه ای خود، وارد هاوانا شد، روز چهارشنبه با 'روخلیو سیررا دیاز' معاون امور دوجانبه وزیر خارجه کوبا دیدار و در خصوص روابط میان دو کشور در زمینه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

سیررا در این دیدار، روابط کوبا و جمهوری اسلامی ایران را برادرانه و توأم با اعتماد متقابل توصیف کرد و آن را یک اولویت برای کوبا خواند. وی همچنین موفقیت ایران در دستیابی به توافق هسته ای با 1+5 و برقراری مجدد روابط کوبا و آمریکا را حاصل مذاکره هوشمندانه و مدبرانه، با حفظ اصول توصیف کرد.

این مقام کوبایی از حمایت مستحکم و دائمی جمهوری اسلامی ایران از لزوم لغو تحریم های آمریکا علیه کوبا، قدردانی و موضع ایران را فوق العاده دانست.

اسلامی در این دیدار، سلام 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه کشورمان و دکتر 'تخت روانچی'، معاون ایشان را به همتایان کوبایی ابلاغ کرد و ضمن قدردانی از میهمان نوازی مقامات کوبایی، از نتایج ملاقاتهای به عمل آمده، ابراز خرسندی نمود.

وی همچنین اهمیت کشور کوبا را در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، فوق العاده توصیف و بر ضرورت تبادل هیاتهای مختلف میان دو کشور، تاکید نمود. در این راستا، دعوت رئیس جمهور کشورمان از 'رائول کاسترو' همتای کوبا را مجدداً یادآوری کرده و آن را عامل موثری برای تحکیم روابط دوستانه خواند.

دیپلمات ارشد ایرانی، با تمجید از شخصیت 'فیدل کاسترو' رهبر تاریخی انقلاب کوبا، گفت: ' فیدل کاسترو در میان مردم ایران، بعنوان یک رهبر انقلابی و شکست ناپذیر شناخته می شود'.

وی افزود: 'نقاط مشترک زیادی داریم و بسیاری از اهداف و روش های انقلابی ما مشترک بوده و هردو از تحریمهای ظالمانه، رنج برده ایم. همزمانی توافق جمهوری اسلامی ایران و قدرتهای 1+5 در مورد برنامه هسته ای و برقراری مجدد روابط کوبا و آمریکا نیز یکبار دیگر ایران و کوبا را در مسیر رفع تحریم ها در شرایط مشابه قرار داده است'.

مقام ایرانی ، درخصوص تحول روابط کوبا و همسایه شمالی آن، گفت: 'تردیدی نداریم که کوبا بر ارزش های انقلابی خود باقی خواهد ماند. بهمین خاطر بلافاصله پس از اعلام تصمیم به برقراری مجدد روابط کوبا و آمریکا، جمهوری اسلامی ایران رسماً از آن استقبال و اعلام حمایت کرده است. کمااینکه رئیس جمهور رائول کاسترو هم از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور دیگر، اعلام حمایت کرده و ما رسماً از این موضع، قدردانی می کنیم'.

گفتنی است ملاقات با 'خوسه رامون بالاگر کابررا' مسوول دپارتمان بین الملل حزب کمونیست کوبا ، همچنین ملاقات های متعدد با همتایان در وزارت امور خارجه کوبا و نیز بازدید از موسسه عالی روابط بین الملل این وزارتخانه (ISRI)، از دیگر برنامه های دکتر اسلامی طی سفر به هاوانا بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین