|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: به منظور پیگیری فاجعه منا باید یک گروه حقیقت یاب با حضور برخی مراکز بین المللی هرچه سریع تر تشکیل و مقصران این حادثه دردناک مجازات شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وی روز پنجشنبه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، برلزوم همبستگی و همدردی همه مسلمانان با خانواده های داغدیده قربانیان فاجعه منا تاکید کرد و افزود: خسارهای وارده به جانباختگان و آسیب دیدگان باید جبران و از تکرار چنین حوادثی حتی در مقیاس کوچک نیز جلوگیری شود.

وی با ابراز تاسف از فاجعه غمبار منا، اظهارکرد: این حادثه، حادثه بسیار مهمی بود و در تاریخ اسلام سابقه نداشت و تکان دهنده بود.
این مرجع تقلید گفت: علل وقوع این حادثه باید پیگیری و مشخص شود.

وی با تقدیر از پیگیری نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت، رئیس سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران حج، تاکید کرد: در شرایط همکاری نکردن طرف سعودی، شما زحمت کشیدید و هرآنچه را در توان داشتید بکار گرفتید و پیکرهای بسیاری از جانباختگان به کشور منتقل و در داخل نیز تشییع باشکوه شد.

وی گفت: این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به شهروندانش اهمیت می دهد و این مهم آبرویی برای ایران و شیعه بود و مردم خشم و نفرت خود را از آل سعود نشان دادند؛ در حالی که در دیگر کشورها چنین خبرهایی نبود.

وی افزود: در پی این رخداد، بعضی از مخالفان اسلام و مخالفانی که در لباس اسلام خود را ظاهر می کنند، زبانشان بازشده و می گویند چه ضرورتی است که حج بروید؟ عوارض دیگری نیز این فاجعه داشت که نباید از آنها غفلت کرد.

این مرجع تقلید خواستار وقایع نگاری فاجعه منا با ذکر تمام مستندات، اخبار و تصاویر شد و گفت: این مجموعه باید هر چه سریع تر تهیه و در دسترس عموم مردم قرار گیرد تا آنها بدانند چه اتفاقاتی رخ داده است، این مساله کمک می کند فاجعه منا فراموش نشود.

وی ادامه داد: افراد و نهادهایی نیز باید از طریق مجامع بین المللی این موضوع را پیگیری کنند، ما نیز به عنوان مرجعیت می توانیم از ظرفیت ها و ارتباطاتی که با علما و بزرگان جهان اسلام داریم برای پیگیری موضوع استفاده کنیم تا نگرانی هایی که برای امت اسلام ایجاد شده به نحوی رفع شود.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که فارغ از مسائل سیاسی و با ادبیات واقع بینانه باید از علمای اسلام خواسته شود که این مساله را دنبال کنند، تصریح کرد: باید با ادبیات مناسب و شایسته که ناشی از خیرخواهی باشد این مساله با جدیت تمام پیگیری شود.

وی خطاب به سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: شما جدای از آنها فکری برای زائران ایرانی کنید، چه آنها برنامه ریزی کنند چه نکنند، از حالا بنشیند و فکر کنید که در محدوده آنها چه آموزش هایی باید داده و چه پیش بینی ها و چه کارهایی باید شود.

دوم مهرماه مصادف با عید قربان، چندین هزار نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا شده بودند، به علت انسداد مسیر و تجمع بیش از حد، دچار حادثه شدند و براثر گرما و تشنگی جان خود را از دست دادند.

465 نفر از این جانباختگان، زائران ایرانی بودند که هنوز از سرنوشت 36 نفر آن ها اطلاعی در دست نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین