|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۶۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاثیرات اجرای برجام در رشد علمی کشور خاطرنشان کرد: در دوران پسا تحریم با لغو برخی از محدودیت های علمی، زمینه رشد و جهش هرچه بیشتر علمی کشور فراهم می شود.
دکتر مجتبی صدیقی که برای معرفی رایزن جدید علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره به دهلی نو سفر کرده است، درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با رفع تحریم های ظالمانه، ارتباط استادان و محققان با دانشگاههای خارج از کشور که به بهانه های مختلف با مشکل مواجه شده بود، رفع می شود.

وی افزود: با فعال شدن سوئیست و ارتباط سیستم بانکی کشور با خارج، مشکل انتقال ارز دانشجویان بورسیه نیز مرتفع خواهد شد.
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به محدودیت تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی از رشته ها در دانشگاههای خارج از کشور خاطرنشان کرد: محرومیت یک کشور از تحصیل در رشته ای خاص کار اشتباه و نوعی نژاد پرستی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای برجام و عملی شدن تواقق ها شاهد افزایش ارتباط و مبادله مراکز تحقیقاتی داخل با خارج از کشور و آزادی عمل دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف باشیم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد تولیدات علمی کشور در دوران تحریم گفت: در این دوران به رغم تحریم ها و مشکلات برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی، مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به موفقیت های چشمگیری دست یافتند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری 10 تا 15 سال کشور در زمینه تحصیلات تکمیلی زمینه رشد تولیدات علمی کشور را فراهم کرده است.
صدیقی افزود: به رغم مشکلات، کشور رتبه نخست از نظر شتاب و رشد علمی در منطقه و رتبه دوم منطقه از نظر تولیدات علمی در منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ارزشیابی مدارک دانشجویان دانش آموخته در هندوستان خاطر نشان کرد: رتبه بندی و ارزشیابی مدارک دانشجویان دانش آموخته در هندوستان نیز مانند سایر کشورها انجام می شود.
صدیقی از افراد علاقمند به تحصیل در خارج از کشور خواست تا قبل از شروع به تحصیل از اعتبار و ارزشیابی مدارک آن دانشگاه در وزارت علوم مطلع شوند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که هنوز هم تعداد زیادی از مدارکی که برای ارزشیابی به وزارت علوم داده می شود مربوط به هندوستان است.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص ارزشیابی مدارک دانشجویان پزشکی هندوستان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت اعتبار سنجی مدارک این افراد را به عهده دارد.

صدیقی اظهار امیدواری کرد: با توجه به مشکلات دانشجویان پزشکی در هندوستان ، راهکاری برای حل این مشکلات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شود.
حدود هفت هزار دانشجوی ایرانی در 64 گرایش در دانشگاههای هندوستان تحصیل می کنند که حدود نیمی از این افراد در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل می کنند.
هم اکنون تعدادی از دانشجویان پزشکی در دانشگاههایی تحصیل می کنند که وضعیت آنها در خصوص تایید مدارک آنها مشخص نیست.

رایزن علمی ایران در شبه قاره و مسوولان ایرانی بارها خواستار حضور هیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تعیین تکلیف وضعیت این دانشجویان شده اند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مزیت های علمی و فناوری هندوستان خاطر نشان کرد که این کشور با رشد اقتصادی و علمی در برخی از رشته ها در دنیا مطرح است و می توانیم از این مزیت به عنوان یک نقطه هدف برای ارتباطات بین المللی دانشگاهها و اعزام کوتاه مدت دانشجویان دوره دکترا به عنوان نقطه هدف مورد توجه قرار گیرد.
مراسم معارفه رایزن جدید علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره روز گذشته با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مسوولان نهادهای ایرانی در دهلی نو برگزار شد.

در این مراسم از خدمات دکتر علی اعظم خسروی رایزن پیشین علمی تقدیر و دکتر محمد رضا خلیلی به عنوان رایزن جدید علمی جمهوری اسلامی ایرانی در شبه قاره معرفی شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین