|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۳
کد خبر: ۶۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
وي ادامه داد: اعلاميه‌اي بين سه کشور ايران، چين و آمريکا تدوين و منتشر شده که سه کشور اراده خود را براي مدرنيزه کردن اراک در زمان مقرر اعلام کردند.
سازمان انرژي اتمي چين و وزارت انرژي آمريکا با صدور بيانيه مشترکي با سازمان انرژي اتمي ايران اعلام کردند که ايران مطابق برجام نقش مدير پروژه نوسازي رآکتور اراک را خواهد داشت.

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي وزارت انرژي آمريکا، در اين بيانيه آمده است: اداره انرژي اتمي چين به نمايندگي از جمهوري خلق چين، وزارت انرژي آمريکا و سازمان انرژي اتمي ايران به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران، روز 14 سپتامبر (23 شهريور) در وين ديدار کردند و گام‌هاي بعدي براي نوسازي رآکتور اراک را مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک مورخ 14 ژوييه 2015 (23 تير) و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، مورد بحث قرار دادند. اداره انرژي اتمي چين، وزارت انرژي آمريکا و سازمان انرژي اتمي ايران با تاکيد بر اهميت منع اشاعه هسته‌اي، امنيت و ايمني هسته‌اي و لزوم همکاري بين‌المللي براي رسيدن به اين هدف‌ها، يادآوري کردند که مطابق با ضميمه اول برجام، ايران با حمايت ساير طرف‌هاي برجام، نقش رهبري را به عنوان مالک و مدير پروژه نوسازي رآکتور اراک بر عهده خواهد داشت.

اداره انرژي اتمي چين، وزارت انرژي اتمي آمريکا و سازمان انرژي اتمي ايران همچنين يادآور شدند که چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس و آمريکا به همراه نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي و امنيتي، (E3/EU+3) متعهد شدند که پيش از روز اجراي برجام، يک «گروه کاري» براي بر عهده گرفتن نقش‌هاي خود در اين پروژه با هدف تسهيل پروژه مطابق با قوانين ملي اين کشورها، تاسيس کنند.

در ادامه اين بيانيه مشترک آمده است: اداره انرژي اتمي چين و وزارت انرژي آمريکا آمادگي خود را براي رياست مشترک گروه کاري (گروه 1+5 و اتحاديه اروپا) در ارتباط با پروژه ياد شده بر طبق برجام اعلام کردند. امکان دعوت از ساير کشورهاي داراي دانش و تجربه هسته‌اي مرتبط براي پيوستن به اين گروه کاري، با موافقت اجماعي اعضاي گروه کاري و ايران، وجود دارد. اداره انرژي اتمي چين به عنوان يکي از دو رئيس گروه کاري قصد دارد که رابط اصلي از سوي گروه کاري براي ارتباط و هماهنگي با سازمان انرژي اتمي ايران براي اجراي پروژه ياد شده باشد.

اداره انرژي اتمي چين، وزارت انرژي آمريکا و سازمان انرژي اتمي ايران قصد دارند با قيد فوريت سند رسمي را چنانکه در برجام آمده است نهايي کنند. اين سند رسمي مطابق با قوانين ملي اين کشورها مسووليت‌ها و عملکرد گروه کاري و نيز مسووليت و عملکرد مجراي ارتباطي اداره انرژي اتمي چين - سازمان انرژي اتمي ايران را با هدف تسريع تکميل پروژه سر وقت مقرر، مشخص خواهد کرد.

به گزارش ايرنا، سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه گفته بود سندي درباره راکتور اراک در حال نهايي شدن است که پس از امضاي وزيران ايران و 1+5، کار درباره اين راکتور آغاز مي شود. وي پس از پايان نخستين نشست کميسيون مشترک برجام در جمع خبرنگاران در وين، درباره موضوع راکتور تحقيقاتي اراک توضيح داد: در خصوص مدرنيزه کردن راکتور اراک، پيشرفت‌هاي خوبي تا الان انجام شده است و مذاکراتي که طي 3 ماه گذشته در جريان بود تا قبل از شروع روز تصويب، ما مذاکرات را در خصوص اراک آغاز کنيم. وي ادامه داد: اعلاميه‌اي بين سه کشور ايران، چين و آمريکا تدوين و منتشر شده که سه کشور اراده خود را براي مدرنيزه کردن اراک در زمان مقرر اعلام کردند. معاون وزير امور خارجه اظهار داشت: غير از آن، موضوعي که براي ما مهم است، سندي رسمي است که بايد بين ايران و هر 6 کشور عضو گروه 1+5 امضا شود که پيش نويس اين سند توسط کارشناسان ما آماده شده و در حال طي مراحل نهايي آن است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین