|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
دلیل مخالفت ها و مانع تراشی ها کاملا مشخص است. چنانچه اگر اصلاح طلبان،اعتدالگرایان و اصولگرایان میدان دار انتخابات شوند جایی برای تندروهایی که تنها نگاهشان به منافع شخصی و جناحی است نمی ماند و این حضور موجب خواهد شد تا با کرسی های بهارستان خداحافظی کنند.
از لحظه ای که اصلاح طلبان عزم بر حضور در انتخابات گرفته اند، جناح مقابل هجمه های خود را آغاز کردند؛ به گونه ای که عقلای اصولگرا نیز به دفاع برخاستند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، مشکلاتی که مجلس یکدست، پدید آورد موجب شد تا هر دو جناح را به سمتی ترغیب شوند که از مجلسی پویاتر حمایت کنند، چرا که مسلم است حضور همه افکار بهتر می تواند امور را مدیریت کند و برای مسائل مهم و حساس با قدرت بیشتری پیش رود. 

هرچند برخلاف دوره قبل اصلاح طلبان قصد بر حضوری چشمگیر دارند اما گویا این حضور چندان به مذاق برخی تندروهای جناح مقابل که سال 90 تنها با خود رقابت کردند، خوش نیامد و از این رو تمام تلاش را به کار بستند تا مانع فعالیت اصلاح طلبان شوند. 

دلیل مخالفت ها و مانع تراشی ها کاملا مشخص است. چنانچه اگر اصلاح طلبان،اعتدالگرایان و اصولگرایان میدان دار انتخابات شوند جایی برای تندروهایی که تنها نگاهشان به منافع شخصی و جناحی است نمی ماند و این حضور موجب خواهد شد تا با کرسی های بهارستان خداحافظی کنند. 

رد صلاحیت، آخرین امید

بعد از انتخابات 92 استارت مقابله با حضور اصلاح طلبان زده شد. انواع برچسب ها و اتهام ها را روانه اردوگاه اصلاح طبی کردند تا جوی علیه آنها ایجاد شود و از این طریق، شورای نگهبان را به سمتی هدایت کنند تا مانع حضور آنها شود. به عبارت دیگر از آنجایی که تنها راه مقابله با حضور اصحاب اصلاحات را، رد صلاحیت انها دیدند، تلاش کردند تا فقهای شورای نگهبان را متقاعد به این امر کنند. 

در این راستا مهمترین کلید واژه ای که مورد استفاده قرار گرفت " فتنه " بود. به گونه ای که تا مدتها در هر محفل و سخنرانی این کلام از سوی طرف مقابل شنیده می شد.

نمونه آن نامه رسایی بود که نوشت "مراقب باشید تا مثل سال 88 فتنه گران زیر عبایی پنهان نشوند " 

از این دست سخنان آنچنان در عرصه سیاسی نمود پیدا کرد که این ابهام پیش آمد که گویا قرار است شورای نگهبان بر اساس حرف و نظر این گروه حرکت کنند و تنها منتظر اشاره ای هستند که راه را برایشان مشخص کنند. در واقع انها با سخنان تند خود این القا را پدید آوردند که گویی برای انتخابات اسفند ماه 94 قرار است عده کثیری از اصلاح طلبان به تیغ رد صلاحیت گرفتار آیند. 

شورای نگهبان بی طرف باشد

از آنجایی که تندروها تصور می کردند با این نوع رفتار می توانند مانع حضور اصلاح طلبان شوند؛ اما به نظر می رسد در تیم اصولگرایان به غضنفری تبدیل شده اند که تنها گل به خودی زدن را یاد گرفته اند چرا که این نوع سخنان موجب شد تا بی طرفی شورای نگهبان زیر سوال برود. 

بنابراین عقلای اصولگرا وارد میدان شدند تا انچه را دیگران خراب کردند انها درست کنند. 

در این راستا مصباحی مقدم از جمله نمایندگانی است که از حضور اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه حمایت می کند و می گوید: هیچ نگرانی نداریم که اصلاح‌طلبان با تمام توانشان برای رقابت به میدان بیآیند و در همه حوزه‌های انتخابیه کاندیدا داشته باشند و همچنین سعی کنند کرسی‌های بیشتری را در مجلس به دست بگیرند.

مصباحی مفدم در رابطه با شورای نگهبان عنوان می کند : اسلام، قانون اساسی،‌ امام(ره)، ولایت فقیه این‌ها اصول غیرقابل گذشت است و محور و مبنا قرار دارد بنابراین، اگر چنین باشد یقیناً شورای نگهبان هم در جایگاه جناحی و حزبی ننشسته است که بگوید از فلان جناح است پس قبول، ‌از فلان جناح نیست پس مردود.

وی یادآور شد: حتی در این زمینه سخنگوی شورای نگهبان اخیراً مصاحبه کرده بود و بیان داشته که برای ما اشخاص مبنا است نه عناوین. اینکه عنوان اصلاح‌طلب می‌خورد یا اصولگرا مسأله نیست، عملکرد مورد توجه است.

او عنوان می کند : توصیه من این است که این شورا کاملاً بی‌طرفی خودش را در احراز صلاحیت داوطلبان در چارچوب قوانین و عرفی که در نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است رعایت کند گرچه معتقدم که رعایت می‌کنند و از این چارچوب‌ها خارج نمی‌شود.

مصباحی مقدم تاکید کرد: معتقدم که اعضای این شورا آخرت خود را به دنیای دیگران نمی‌فروشند و از این جهت اگر موضع‌گیری می‌کنند مبنای‌شان رعایت قوانین و چارچوب‌های شرع و قانون است که باید بدانند چه کسی صالح است و چه کسی ناصالح، ناصالح را کنار بگذارند و صالح را مورد حمایت قرار دهند. 

توصیه حجاریان به اصلاح طلبان 

هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم شورای نگهبان و اظهارات انتخاباتی نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. همانطور که برخی اصولگرایان دائما در مورد حضور اصلاح طلبان به شورای نگهبان اخطار می دهند،برخی اصلاح طلبان نیز با سخنانی تند شورای نگهبان را مورد خطاب قرار می دهند؛ از این جهت سعید حجاریان  به اصلاح طلبان توصیه می کند سر به سر آیت الله جنتی نگذارند.

وی می گوید: اعتقاد دارم خیلی سر به سر شورای نگهبان و آقای جنتی نگذاریم. آنهایی که می دانیم رد هستند کاندیدا نشوند. انگشت کردن در چشم شورای نگهبان خوب نیست.

حجاریان اظهار داشت: معلوم است که یک عده نباید داوطلب شوند.حالا این مجلس چنان آش دهان سوزی هم نیست. اصلاح طلبان قوایشان را برای ریاست جمهوری آینده بگذارند بهتر است.

وی ادامه داد: درباره انتخابات خبرگان هم معتقدم باید رای بالا باشد. یعنی تایید صلاحیت‌ها جوری باشد که رقابت وجود داشته باشد و مردم زیادی در این انتخابات شرکت کنند.نباید میزان شرکت کنندگان خبرگان از بقیه انتخاباتها کمتر باشد. پایگاه رای این نهاد باید بالا باشد.من میترسم آقای جنتی خیلی ها را رد کند. آرا پایین بیاید. و رقابت نباشد و مشارکت پایین بیاید.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین