|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۶۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
گودرزی نیز با تاکید به دوری جستن از نگاه پاداش‌خواهی صرف در ورزش ادامه داد: رسانه‌ها باید برای حذف نگاه سکه‌ای در این حوزه تلاش کنند و کرامات انسانی و ایجاد غرور و افتخار را در این بین ترویج دهند.
وزیر ورزش و جوانان با ابراز خرسندی از تغییر تدریجی رویکرد رسانه‌ها به سمت نقدهای بی‌طرف و مفید گفت: هرگاه فضای نقد منطقی در جامعه رونق بگیرد وضعیت مناسب‌تری در آن حیطه رشد خواهد یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیرو امید به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، نشست هم‌اندیشی وزیر ورزش و جوانان با مدیران و سردبیران رسانه‌ها برگزار شد. محمود گودرزی در ابتدای این نشست نتایج این قبیل هم‌اندیشی‌ها را باعث توسعه و رونق ورزش کشور عنوان کرد و گفت: هفته تربیت بدنی بهانه خوبی برای دور هم نشستن ورزشی‌هاست. رسانه و اصحاب رسانه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در توسعه کشور هستند که امیدوارم این نشست‌ها نتایج مفید و سازنده در بر داشته باشد.

او با ابراز خرسندی از تغییر تدریجی رویکرد رسانه‌ها به سمت نقدهای بی‌طرف و مفید افزود: هرگاه فضای نقد منطقی در جامعه رونق بگیرد، وضعیت مناسب‌تری در آن حیطه رشد خواهد یافت. جا دارد از رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری به خصوص رادیو ورزش برای اعتلای ورزش کشور تشکر کنم.

گودرزی در ادامه با ارائه گزارش مختصری از مهم‌ترین فعالیت وزارت ورزش و جوانان در 23 ماه گذشته گفت: از زمان حضور این تیم مدیریتی کارهایی انجام شده که از منظر رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده است.

او به بودجه اختصاصی ورزش همگانی برای نخستین بار اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش 10 درصدی اعتبارات در این حوزه شاهد رشد یازده و نیم برابری شرکت‌کنندگان در بخش ورزش همگانی بودیم اما تعداد افرادی که در کشور به امر ورزش می‌پردازند به 15 درصد هم نمی‌رسد.

وزیر ورزش و جوانان با بیان این که آمار به دست آمده نشان از جامعه‌ای ورزش‌گریز دارد، گفت: بخش بزرگی از تغییر این دیدگاه در میان عموم مربوط به برنامه‌ریزان و بخش عمده دیگری نیز مربوط به حوزه رسانه است که با فرهنگ‌سازی می‌توان ورزش کشور را متحول کرد.

گودرزی تشکیل منظم جلسات ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک، رصد فدراسیون‌های مدال‌آور، برگزاری انتخابات فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شدند و بلاتکلیف بودند، توزیع عادلانه اعتبارات و نگاه متوازن به همه بخش‌های ورزش را از جمله اقدامات مهمی دانست که در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

او جذب منابع توسط فدراسیون‌ها، تدوین قانون جامع ورزش یا سند ملی ورزش، تدوین قانون سازمان نظام تخصصی ورزش کشور، ایجاد نظام استعدادیابی فدراسیون‌ها، راه‌اندازی طرح آمایش سرزمین را از دیگر اقدامات وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم عنوان کرد.

گودرزی در ادامه این نشست با تاکید بر بهره‌وری از اقتصاد مقاومتی در ورزش اذعان داشت: به لحاظ اخلاقی موظف هستیم همه علایق ورزشی را در جای جای کشور پاسخ دهیم اما ضرورت ندارد در حوزه قهرمانی این اتفاق بیفتد و آمایش سرزمین راهی برای جلوگیری از اتلاف انرژی و اعتبارات است و این موضوع عین بهره‌وری و اقتصاد مقاومتی است.

وزیر ورزش و جوانان همچنین به ارتقای ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در اینچئون زمینه حضور کیفی بانوان را فراهم کردیم که نتایج حاصل از آن و کسب 25 درصد مدال‌ها توسط آنها نشان می‌دهد که اگر به سهم ورزش بانوان توجه شود نتایج قابل توجهی در بر خواهد داشت.

گودرزی در ادامه به شرح نتایج آسیب‌شناسی رسانه توسط دبیرخانه شورای راهبردی پرداخت و گفت: در بخش رسانه ملی با توجه به انتظارات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور آمار خرداد 93 نشان می‌دهد که ورزش همگانی پنج درصد،‌ ورزش قهرمانی (غیرفوتبال) سی‌وسه درصد، ورزش پایه پانزده درصد، ورزش بانوان نیم‌درصد و ورزش باستانی سه دهم درصد از سهم ورزش در رسانه ملی را به خود اختصاص داده‌اند.

او میزان توجه برنامه‌های ورزشی به خصوص ورزش پایه و دانش‌آموزی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی را بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: مدت زمان پخش برنامه‌های مربوط به ورزش پایه، ورزش زنان و برنامه‌های علمی - آموزشی مرتبط با ورزش در تلویزیون اندک است.

او در ادامه گزارش آسیب‌شناسی رسانه‌ها به سهم ورزش در مطبوعات پرداخت و گفت: این بررسی بین 10 روزنامه ورزشی و 25 روزنامه با صفحات ورزشی در ایران صورت گرفته است و نشان می‌دهد هفتاد و نه درصد مطالب به فوتبال اختصاص دارد و ورزش‌هایی نظیر کشتی با شش درصد و والیبال با دو درصد سهم،‌ فضای این مطبوعات را در اختیار دارند.

محمود گودرزی در ادامه صحبت‌های خود به وضع اعتبارات در بخش ورزش اشاره کرد و افزود: در کشور ما ظرفیت خوبی برای جذب سایر منابع وجود دارد که باید روش‌های استفاده از این منابع تسهیل شود. وزارتخانه نمی‌تواند به صورت مستقیم به بحث اسپانسر ورود کند اما می‌توان با ایجاد تفاهمنامه‌هایی فدراسیون‌ها را از این پتانسیل بهره‌مند ساخت.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به این نکته که 80 درصد سهمیه‌های المپیک را باید امسال کسب کرد، ادامه داد: دولت حمایت خوبی از ورزش دارد و امیدوارم بتوانیم برای المپیک آینده امسال بیشترین سهمیه را به دست آوریم.

گودرزی همچنین با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه ورزش برای بهبود سلامت عموم صورت گرفته، گفت: اگر یک ریال در ورزش هزینه شود صرفه‌جویی 5 برابر در بخش سلامت اتفاق خواهد افتاد.

او در ادامه روی اخلاق‌مداری رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها با ترویج اخلاق‌مداری و درستکاری می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا وضعیت ورزش به خصوص برای جوانان بهتر شود.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های خود از فوتبال به عنوان صنعت، هنر و یک جاذبه عمومی یاد کرد و افزود: فوتبال یک مفهوم کامل در اکثر حوزه‌ها نظیر اقتصادی و سیاسی است. برخی کشورها به واسطه فوتبال وضعیت خود را تغییر می‌دهند.

او فوتبال را مورد سوءاستفاده برخی افراد سودجو دانست و افزود: هزینه‌های حواشی فوتبال باید برای فوتبال هزینه شود تا تیم‌های سراسر کشور از وضعیت نا به‌ سامان اقتصادی خارج شوند.

گودرزی نیز با تاکید به دوری جستن از نگاه پاداش‌خواهی صرف در ورزش ادامه داد: رسانه‌ها باید برای حذف نگاه سکه‌ای در این حوزه تلاش کنند و کرامات انسانی و ایجاد غرور و افتخار را در این بین ترویج دهند.

او همچنین از مسئولان و سردبیران رسانه‌های ورزشی خواست تا به امر خصوصی‌سازی کمک کنند و ضعف‌های سرخابی‌ها را به پای وزارتخانه ننویسند؛ چرا که پرداخت هر هزینه‌ای به این تیم‌ها ممنوع است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین