|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
می‌گویند ماه محرم حتی امید به زندگی در جوانان را بیشتر می‌کند چرا که آنها در این ایام سرگرم فعالیت‌هایی هستند که هم از صمیم قلب آن را دوست دارند و هم معتقدند اجری عظیم دارد و نیز سرگرم بودن همراه با علاقه‌مندی باعث می‌شود که احساس خلأ کمتری کنند.
ماه محرم و شور حسینی دوباره پیدا شدند؛ این دو که یکی، نام ماهی از ماه‌های قمری است و دیگری مفهومی که در یک تاریخ دراز مدام گسترده و گسترده‌تر شده، با یکدیگر گره در گره دارند. و حالا محرم ‌سال ٩٤ شمسی رسیده است. بیراه نیست اگر بگوییم محرم برای ایرانیان، نام ماهی قمری نیست، بلکه شمسی است و چه بسا شمسی‌تر از ماه‌های دیگر، چرا که خون حسین(ع) برای ایرانیان و خاصه جوانان ایرانی، هنوز جوششی عجیب دارد و آنها را ترغیب می‌کند که هر آنچه در توان دارند را در عزای این سومین امام شیعیان به کار گیرند تا عزاداری‌های محرم به نیک‌ترین وجه ممکن برگزار شود.

در ایران سالانه مراسم دولتی و غیردولتی زیادی اعم از ملی و مذهبی برگزار می‌شوند اما هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که در کشور ما مراسمی هست که با شکوه‌تر از نوروز و محرم برگزار شود و جالب آن است که این هر دو مراسم -که یکی عزا و دیگری جشن است - با همت عجیب و غریب جوانان ایرانی رنگ و بویی خاص به خود می‌گیرند.

عزای امام حسین(ع)، تجلی‌گاه فعالیت سراسر داوطلبانه جوانان ایرانی است که از هرچه دارند و ندارند برایش مایه می‌گذارند تا این مراسم را با شکوهمند‌ترین وجه ممکن برگزار کنند. نوجوانی در آستانه ماه محرم در وبلاگش نوشته بود: «این روزها، میان بچه‌های کوچه ما، جنب و جوش زیادی دیده می‌شود. قیافه کوچه، شهر و مسجد محله ما هم کلی تغییر کرده. همه جا سیاه‌پوش شده، چون ماه محرم آمده و همه خودشان را برای شرکت در مراسم امام حسین علیه‌السلام آماده می‌کنند. هر کسی سعی می‌کند به اندازه‌ای که می‌تواند، در بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها کمک کند. یکی وسایل شربت را آماده می‌کند، دیگری سنج‌ها و طبل‌ها را خاک‌روبی می‌کند، یکی هم به نظافت مسجد و حسینیه می‌پردازد و بالاخره، هر کدام از بچه‌ها، خودشان را در این کار بزرگ شریک می‌کنند. یکی از کارهای مهمی که ما هرساله در روزهای محرم انجام می‌دهیم، عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام و یاران ایشان است. ما با این کار، خاطره امام حسین علیه‌السلام و مبارزه ایشان و نیز درس‌هایی که آن امام بزرگ به مسلمانان برای پیروزی و سربلند زندگی کردن داده است، زنده می‌کنیم.اکنون بسیاری از مردم دنیا، از همین کار امام حسین علیه‌السلام راه مبارزه با دشمنان را یاد گرفته‌اند... بله بچه‌ها! ما با زنده نگه‌داشتن نام و یاد امام حسین علیه‌السلام در مراسم عزاداری ایشان، هم خدا را از خود راضی می‌کنیم و هم به امام حسین علیه‌السلام و راه زندگی‌اش نزدیک‌تر می‌شویم.»

جالب آن است که عزاداری در ماه محرم یکی از تنها مراسم و آیین‌هایی در ایران است که هیچ دستور و بخشنامه‌ای برایش در کار نیست و هر که به آن می‌پیوندد، یک داوطلب است؛ محرم بی‌شک داوطلبانه‌ترین فرهنگ و داوطلب‌ترین آدم‌ها را در خودش می‌بیند.

کارشناسان اخلاقی و تربیتی و فرهنگی هم معتقدند ماه محرم اثرات جالب‌توجهی در جوان‌ها دارد. می‌گویند در ایام سوگواری ماه محرم، حضور جوانان در مساجد و هیأت‌های مذهبی باعث می‌شود این قشر از مسائل حاشیه‌ای که منجر به روی آوردن آنان به اعمال خلاف می‌شود، دوری کنند به‌طوری که تحقیقات در نیروی انتظامی نشان می‌دهد هر ساله آمار و ارقام جرایم در ماه محرم تا حدود ٤٠درصد کاهش می‌یابد که این امر ناشی از اثرگذاری این ماه بر رفتار و درون انسان‌ها است.

البته می‌گویند بعضی از جرایم کاهش چشمگیرتری دارند. مثلا آمار جرایم مفاسد اجتماعی بیش از ۵۰‌درصد کاهش می‌یابد یا سرقت بسیار کمتر می‌شود. مسلما تقویت باورهای مذهبی نوجوانان و جوانان و بهره‌گیری از ماه‌ محرم می‌تواند در شکل‌گیری رفتار افراد و داشتن محیط اجتماعی سالم‌تر و گسترش فضایی سالم در جامعه موثر باشد.

یک کارشناس مذهبی هم معتقد است که همراهی و مشارکت نوجوانان و جوانان در ایام عزاداری امام حسین(ع) در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا نوعی وفاق اجتماعی است که در کمتر نقطه‌ای از جهان نظیر آن دیده می‌شود. وفاقی که به کاهش افسردگی و بیماری‌های روانی و روحی و حتی سرعت درمان بیماری‌های جسمی در این افراد می‌انجامد.

می‌گویند ماه محرم حتی امید به زندگی در جوانان را بیشتر می‌کند چرا که آنها در این ایام سرگرم فعالیت‌هایی هستند که هم از صمیم قلب آن را دوست دارند و هم معتقدند اجری عظیم دارد و نیز سرگرم بودن همراه با علاقه‌مندی باعث می‌شود که احساس خلأ کمتری کنند.

کارشناس‌های تربیتی معتقدند شاید یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود جوانان در اماکن مذهبی مانند مسجد و هیأت‌های مذهبی و تکایا حضور پرشور و نشاط داشته باشند، برخوردها و رعایت احترام اجتماعی است که باید در این اماکن حاکم باشد.

محرم برای ایرانی‌ها یک درس بزرگ علاوه بر همه درس‌های مذهبی و عقیدتی‌اش دارد؛ جوانان ایرانی داوطلب می‌شوند، اما برای آنچه از صمیم قلب باورش کنند...

منبع: شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین