|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۶۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
آغاز محرم فصل داغی است برای برگزاری مراسم های مذهبی و مداحی هایی که در کشور از طرفداران زیادی برخوردار است؛ اما چند سالی است این مراسم ها تنها به خواندن ذکر مصیبت ختم نمی شود و به تریبونی برای بیان انگیزه های جناحی تبدیل شده است.
آغاز محرم فصل داغی است برای برگزاری مراسم های مذهبی و مداحی هایی که در کشور از طرفداران زیادی برخوردار است؛ اما چند سالی است این مراسم ها تنها به خواندن ذکر مصیبت ختم نمی شود و به تریبونی برای بیان انگیزه های جناحی تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، مراسم های مذهبی به ویژه مراسم های سوگواری امام حسین (ع) به دلیل فلسفه ای که در پس آن وجود دارد همواره مبحثی است سیاسی و مسلم است صحبت کردن در این رابطه خواه ناخواه، رنگ و بوی سیاست به خود می گیرد؛ اما آنچه ناپسند است توهین هایی است که به افراد در قالب انتقاد مطرح می شود و گاه آنچنان در این مسیر تند می روند که فراموش می کنند از چه کلامی باید استفاده کنند.

 در این راستا در سیبل قرار گرفتن مقام های سیاسی در مداحی های افرادی مانند حدادیان، ارضی و ساز بیش از همه مشاهده می شود. 

مداحی با چاشنی توهین

شب اول محرم  منبر در اختیار حسین سازور، مداح تهران قرار می گیرد اما او ان را به تریبونی برای توهین به ظریف تبدیل می کند. سازور می گوید :" حضرت مسلم (ع) پس از اسارت وقتی وارد مجلس عبیدالله شد به او سلام نکرد،‌ بعد وزیر امور خارجه ما «غلط» کرد که با اوباما دست داد."  ادبیاتی که مشابه آن از سوی برخی دیگر در مجلس شنیده شد. 

البته ظریف تنها مسئولی نیست که در تیررس مداحان قرار گرفته بلکه پیش از این نخبگان کشور از جمله رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور محور توهین این قشر قرار گرفته اند.

«ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟» این جمله نه صدای خارج نشینان و صاحبان رسانه های ضد حکومتی، که صدای سعید حدادیان در داخل و آن هم در یک مراسم مذهبی است که خطاب به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی بیان می کند؛ افرادی که یکی رئیس جمهور است و دیگری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام . 

حدادیان در سخنرانی خود خطاب به رفسنجانی می گوید : همین یک سوال من را پاسخ بده که شما کدام دفعه یک سر به مناطق جنگی زدی؟ وقتی این همه آدم رفتند شلمچه و دوکوهه و فکه تو که فرمانده جنگ بودی، بلند شدی و رفتی کیش!؟ بعد می‌گویند تشییع جنازه را مصادره کردند. بله بنده هم موافق نیستم که یک نفر با زرنگ‌بازی و رندی برود آن بالا و بنشیند در جایی که جایش نبوده است. آنجا جای نوحه‌خوان‌ها بوده است. 

 این مداح که در انتقاد تند و تیز به مقامات گوی سبقت از دیگران ربوده خطاب به رئیس جمهور نیز عنوان می کند: آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعا برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلی خراب کرد شما دوباره ساختید. می‌گویند رئیس جمهور باید گلف بازی کند و به استخر برود. شما بروید شنایتان را بکنید و جت اسکی‌تان را بروید. این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید از شما خنده‌دار است. 

 البته در این وانفسا رئیس دولت قبل که این رفتارها در دوران سکان داری او رواج یافت مصون نمایند.

در میان مداحانی که پیکان انتقاد خود را به سمت مقامات و مسئولین نشانه رفته اند شاید نام سعید حدادیان بیش از همه به گوش رسیده است اما به هر حال او در مقابل "منصور ارضی" تنها یک شاگرد ممتاز است. منصور ارضی یا همان حاج منصور محفل های خصوصی مداحان از مشعل داران این طریقت می باشد و در انتقاد، بسیار تند تر از دیگران حرکت می کند، به گونه ای که حتی در میان انتتقاداتش آرزوی مرگ برای برخی مسئولان به زبان می آورد. 

اتاق فرمان کجاست؟!



در حالی که هر روز بر دامنه حضور مداحان با کلام های تند و تیز در خطاب به مسئولین افزوده می شود زمزمه های خیز این قشر برای انتخابات مجلس دهم نیز به گوش می رسد. چندی پیش حدادیان با بیان اینكه یكی از اشتباهات ما این است كه در انتخابات سراغ آدم های غیر روحانی می رویم ،گفت: خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان به گوش می رسد، اما در نهایت اگر آقایان به وحدت نرسند مداحان لیست جداگانه ای خواهند داد.

 بر این اساس می توان گفت میان انتقادات به مسئولین  و مداحی در مراسم هایی که مستقیما با اعتقادات مردم سر کار دارد، رابطه مستقیمی هست که می تواند سکویی باشد برای رسیدن به کرسی های بهارستان.

 البته اینکه اخیرا حامیان اصلی این قشر در بهارستان که ادبیاتی مشابه نیز دارند با افول قابل توجهی مواجه شده اند با حضور پررنگ مداحان چندان بی ارتباط نیست. 

بنابراین  شاید گروهی که این روزها حال خوبی در بهارستان ندارند برای حفظ جایگاه به فکر یک نیرویی تازه افتاده اند تا جای خالی خود را با آنها پر کنند و در فرصتی دیگر وارد عمل شوند. 

حال می توان گفت اینکه به یکباره مداحان در اقداماتی یکپارچه علیه دولت و حامیان دولت و در راستای اهداف عده ای، بلندگو به دست می گیرند تا انتقادات همراه با توهین خود را متوجه اعتدالیون کنند، نمی تواند بی حساب و کتاب باشد.

حال باید دید چه کسانی در اتاق فرمان مداحان قرار دارند؟! 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
امير علي آشوري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
0
0
كدوم جناحي مداحان به احمدي نژاد هم انتقاد مي كردند
براشون راست و چپ فرقي ندارد
غلط كرده توهين نيست
كار ظريف توهين به خون شهدا بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
0
0
این ......... رو نباید جدی گرفت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین