کد خبر: ۶۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
علی کشوری با بیان اینکه برخی اتفاقات سبب دلسردی او از کار در حوزه‌ی تئاتر شده است، گفت: با بودجه و کمک هزینه‌های محدود جشنواره‌هایی همچون تئاتر مقاومت نمی‌توان اثر فاخری که با استقبال عموم روبرو شود را اجرا کرد.
این کارگردان جوان که در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود نمایش «کابوس شب نیمه‌ی آذر» را سال گذشته به صحنه برد، د در پاسخ به اینکه آیا نمایش خود را در جشنواره تئاتر مقاومت اجرا می‌کند؟ بیان کرد: به طور کلی خیلی تمایل ندارم که نمایش‌هایی با موضوع دفاع مقدس فقط در جشنواره‌ها اجرا شوند، چون به نظرم باید در طول سال به این نوع آثار توجه شود، اما اینکه چطور این اتفاق بیفتد هم خود نکته مهمی است، چرا که مگر می‌شود با این بودجه‌ها و کمک هزینه‌های اندکی که در جشنواره‌ها داده می‌شود، کار فاخری اجرا کرد؟

فرزند شهید خلبان احمد کشوری ادامه داد: تصورم این است که در جشنواره‌هایی همچون جشنواره‌ی تئاتر دفاع مقدس با کمک هزینه‌های محدودی که داده می‌شود نمی‌توان اثر فاخری را به صحنه برد و باید دید چند درصد از آثار تولید شده در این حوزه، فاخر و قابل اعتنا هستند و چند درصد از آن‌ها توسط مردم با استقبال مواجه می‌شوند.

او افزود: در کشور می‌بینیم هرساله نمایشنامه‌های خارجی مختلفی به صحنه می‌روند که برخی از آن‌ها حتی قابل اعتنا هم نیستند و نمی‌دانم چقدر موضوع آن نمایشنامه‌های خارجی دغدغه‌ی اصلی جامعه است.

کشوری با اشاره به نمایش خود که اسفندماه 1393 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد‌، گفت: اگر قرار نباشد بودجه‌ای دریافت شود،نتیجه مثل نمایش من می‌شود که تمام هزینه‌ها را خودم متقبل شدم، اما نکته اینجاست دوستانی که خودشان در این زمینه سیاست‌گذار و متولی امور فرهنگ‌، ایثار و شهادت هستند چقدر جلو می‌آیند و حمایت می‌کنند؟

وی یادآور شد: من کسی نبودم که از بیرون وارد چنین حوزه‌ای شده باشم و حتی در رشته‌ی نمایش هم تحصیل کرده بودم. البته اصرار داشتم نمایشی که آماده کرده بودم، با وجود شرایط نامطلوب تئاترشهر در هنگام بازسازی، به صحنه رود و از چند ماه قبل هم به دنبال حمایت مالی از سوی ارگان‌های مختلف مثل بنیاد شهید یا دفتر حفظ و نشر آثار دفاع مقدس بودم و اگرچه قول شفاهی و مساعد داده بودند، اما فقط نمایندگان خود را فرستادند تا اجرا را ببینند و در نهایت هم هیچ اتفاقی نیفتاد.

کشوری با بیان اینکه «شاید این دوستان بیشتر ترجیح می‌دهند از آنچه خودشان دوست دارند حمایت کنند»، ادامه داد: نمایش من مستندی از یک زندگی بود که با کمک ایوب آقاخانی بازنویسی شد و البته تاکید می‌کنم این نمایش درباره شهید کشوری نبود.

او با تاکید بر اینکه ترجیح می‌دهد اگر در حوزه‌ی تئاتر بخواهد کارش را ادامه دهد در همین بخش دفاع مقدس نمایش اجرا کند، گفت: من نمایشی را از پدر خودم اجرا کردم و در تئاتر شهر اولین تجربه حرفه‌ای‌ام را به صحنه بردم، اما برخی از ارگان‌ها به خودشان اجازه دادند ممیزی‌هایی را نسبت به شخصیت پدر من وارد کنند و بگویند که من نتوانسته‌ام شخصیت احمد کشوری را درست معرفی کنم. در صورتی که من از ابتدا هم چنین هدفی نداشتم و قرار بود بخشی از حواشی و چالش‌هایی را که در زندگی یک خانواده شهید اتفاق می‌افتد، روایت کنم با این حال نمی‌دانم چطور برخی خود را نزدیک‌تر از خانواده‌ی شهید می‌دانند و به اظهارنظر می‌پردازند.

کشوری ادامه داد: اگر نقدی به کار وارد شود را می‌توانم بپذیرم، اما اینکه نتوانسته‌ام شهید کشوری را درست معرفی کنم را نمی‌پذیرم، چون در این نمایش قرار بود از مسائلی حرف بزنم که کمتر در حوزه‌ی جنگ و دفاع مقدس از آن‌ها حرف زده می‌شود و من به دنبال این بودم که از بازمانده‌های چنین اتفاقاتی و به نوعی از یک درد مشترک سخن بگویم. موضوعی که از سوی کسانی که با چنین اتفاقاتی روبرو شده‌اند استقبال شد ولی آن‌هایی که از دور ماجرا را می‌بینند به دنبال این هستند که با ممیزی‌های خود مسائل را القا کنند.

او تاکید کرد: البته من هم اگر در جایی مطلب نادرستی را بشنوم حتما مخالفت می‌کنم، اما تمام حرفم این است که درچنین موضوعاتی نباید نظر شخصی داده شود؛ به همین دلیل خیلی از اتفاقاتی که رخ داد مرا دلسرد کرد، البته اجرای «کابوس شب نیمه‌ی آذر» با حمایت‌هایی از سوی مدیر کل اسبق هنرهای نمایشی و نیز مدیریت تئاتر شهر روبرو شد، اما ارگان‌هایی که باید حمایت می‌کردند، کاری انجام ندادند.

علی کشوری که این روزها در حال نوشتن طرحی درباره‌ی زندگی قشر خاصی از جانبازان است، همچنین اضافه کرد: از آنجا که نمایش خود را در آخرین روزهای سال گذشته به صحنه بردم، این امکان هست که در جشنواره‌ی فجر امسال هم آن را به صحنه ببرم ولی به طور جدی درباره آن صحبتی صورت نگرفته و تصمیمی هم گرفته نشده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین