کد خبر: ۶۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷
عدم تمايل به ادامه‌ کار، کاهش دقت در کار و غيبت بيش از اندازه از جمله نشانه‌هاي فرسودگي شغلي است. بي‌تفاوتي نسبت به کار و احساس سستي نيز از ديگر نشانه‌هاي فرسودگي شغلي است.
فرسودگي شغلي با استرس ارتباط مستقيم دارد و با کاهش انگيزه به دليل استرس، فرد دچار فرسودگي شغلي مي‌شود.

فرسودگي شغلي عبارت است از خستگي جسمي، رواني و هيجاني که فرد به دنبال قرار گرفتن طولاني مدت در شرايط کاري آن را تجربه مي‌کند. در فرسودگي شغلي ميل و تمايل فرد براي انجام فعاليت خود به نحو احسن، کاهش مي‌يابد.

عدم تمايل به ادامه‌ کار، کاهش دقت در کار و غيبت بيش از اندازه از جمله نشانه‌هاي فرسودگي شغلي است. بي‌تفاوتي نسبت به کار و احساس سستي نيز از ديگر نشانه‌هاي فرسودگي شغلي است.

فرسودگي شغلي با استرس نيز ارتباط مستقيم دارد و وقتي انگيزه فرد به دليل استرس کاري کم مي‌شود، فرد دچار فرسودگي شغلي مي‌شود.

فرسودگي شغلي به دو دليل بيروني و دروني ايجاد مي‌شود. احساس ناتواني، بار سنگين کار و وظايف تکراري از علل بيروني و انتظارات غيرواقعي از علل دروني فرسودگي شغلي است. فرسودگي شغلي به عنوان يک استرس مزمن عمل مي‌کند و جسم و روح شخص را تحت تاثير قرار مي‌دهد. از نظر جسمي، فرسودگي شغلي منجر به بيماري‌هاي روان تني از جمله زخم معده، سردردهاي ميگرني، فشار خون، جوش صورت و اختلالات دستگاه گوارشي مي‌شود.

از نظر روحي فرسودگي شغلي باعث افسردگي و اختلالات شبه جسمي و عصبانيت مي‌شود. اختلالات شبه جسمي، اختلالاتي با زيربناي مسائل روحي است که در آن فرد از درون درد دارد، اما اين درد جسمي نيست، بلکه روحي است.

فرسودگي شغلي بر روابط خانواده بويژه روابط با همسر تاثيرگذار است. از جمله راهکارهايي که منجر به رفع فرسودگي شغلي مي‌شود اين است که فضاي کاري هر شخصي بايد واضح و روشن باشد و در ارتقاها، توبيخ‌ها، تنبيه‌ها و تشويق‌ها عدالت رعايت شود. در شرايط محيط کار تا حدي آزادي حاکم باشد، جو بسته و محدود نباشد و بايد شرايطي براي کارمندان فراهم شود که بتوانند در سازمان پيشرفت کنند.

احترام گذاشتن متقابل و روابط صميمانه در هر سازمان و ارگاني در کاهش فرسودگي شغلي موثر است. سازمان بايد در حد توان از کارمندانش توقع داشته باشد و چند نقش را به يک شخص واگذار نکند، سلسه مراتب رعايت شود و سازمان بايد به نيازهاي روحي و معنوي پرسنل توجه کند. هر چقدر شغل‌ها اورژانسي‌تر باشند، فرسودگي نيز در آن‌ها بيشتر است؛ مانند کار در اورژانس بيمارستان‌ها، خلبان‌ها و مهندسين پرواز، همچنين در شغل‌هايي که راکد است و شخص امکان پيشرفت ندارد و فرد مداوم کاري را تکرار مي‌کند، فرسودگي بيشتر مشاهده مي‌شود.

روش‌هاي درماني فرسودگي شغلي شامل درمان دارويي، روان درماني و گروه درماني است که توسط روانپزشک و روان‌شناس باليني انجام مي‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین