|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۶۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
این اقتصاددان تصریح کرد: کسری بودجه منجر به استقراض از بانک مرکزی و استقراض منجر به چاپ اسکناس می شود، درواقع چاپ اسکناس یکی از تبعات بی انظباطی مالی است.
4سال قبل کشور باوجود 118 میلیارد دلار درآمد نفتی دچار بحران اقتصادی بود، اما امروز شاهد اداره کشور با 18 میلیارد دلار هستیم که به گفته برخی از اقتصاددانان دلیل ناتوانی دولت نهم و دهم در اداره کشور سیاست بازتوزیعی و بی انضباطی بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی د دلیل توانمندی دولت یازدهم در اداره کشور با درآمد نفتی کمتر را انظباط مالی و علت ناتوانی دولت گذشته را باوجود افزایش بی سابقه قیمت نفت و درآمد چشمگیر، بی انظباطی و تقریض خواند.

به گفته وی، روحانی منظبط است، حل مشکلات اقتصادی از سال آینده  آغاز می شود و شاهد رشد اقتصادی به میزان سه تا پنج درصد خواهیم بود؛ همچنین کشور از بعد اقتصادی در سال 1396 به وضعیت عادی می رسد.

 این اقتصاددان تاکید دارد که بازسازی شرایط اقتصادی ناشی از وضعیت 10 سال قبل، نیاز به حداقل پنج تا شش سال زمان دارد.

لیلاز با تاکید بر سیاست بازتوزیعی دولت نهم و دهم خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال 1390، 97 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات صورت گرفت و پرداخت یارانه نیز ناشی از سیاست بازتوزیعی بود. به طور کلی سیاست های ریخت و پاش در دولت قبل باعث شد که ارزش واردات کشور تقریبا به اندازه درآمد نفتی باشد به گونه ای که تقریبا تمام درآمد نفتی در سال های گذشته هزینه شد.

وی ادامه داد: دولت دهم با کسری بودجه مواجه شد درحالی که هر گونه کسری بودجه به طور کلی نشانه بی انظباطی است و این مساله بحران می آفریند؛ همچنین بی انظباطی مالی ناشی از ریخت و پاش و بی توجهی به درآمدها در هزینه کرد منابع است.

این اقتصاددان تصریح کرد: کسری بودجه منجر به استقراض از بانک مرکزی و استقراض منجر به چاپ اسکناس می شود، درواقع چاپ اسکناس یکی از تبعات بی انظباطی مالی است.

لیلاز با اشاره به این که چاپ اسکناس منجر به افزایش پایه پولی می شود، ادامه داد: افزایش پایه پولی، بالارفتن تورم را رقم می زند. در دولت یازدهم، انظباط مالی و پولی وجود دارد درحالی که در دولت احمدی نژاد این گونه نبود و همین مساله دلیل رشد تورم با وجود آن همه درآمد نفتی بود.  از سوی دیگر می توان گفت که ناچیز بودن میزان  ذخیره صندوق توسعه ملی هنگام تحویل به دولت یازدهم نیز  ناشی از بی انظباطی مالی است.

این کارشناس مسایل اقتصادی در گفت و گو با جماران از سوی دیگر درمورد چرایی بی بهره ماندن تولید از درآمدهای نفتی دولت گذشته گفت: سیاست احمدی نژاد سیاست حمایت از تولید نبود بلکه دولت نهم و دهم سیاست بازتوزیعی داشت و می خواست منابع را توزیع کند نه این که منابعی را خلق کرده یا بیافریند؛ در دولت قبل سیاست تولید محور  پیگیری نمی شد و سیاست توزیع محور مطرح و پرداخت یارانه نقدی نیز از همین باب بود.

 به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور درآمدهای نفتی در سال 1390، 118 میلیارد دلار بود درحالی که امسال کشور با 18 میلیارد دلار بدون برهم خوردن ثبات و آرامش اقتصادی و باوجود کاهش درآمد، اداره می شود.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین