|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۶۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کلنگ نخستین مدرسه محیط زیستی استان با اهدای پنج هکتار زمین توسط یک خیر در مشهد بر زمین خورد.
 مدیر کل اموزش و پرورش روز پنجشنبه در همایش مدرسه سبز، نماد توسعه پایدار و آیین آغاز احداث نخستین هنرستان محیط زیستی ‌(جم) در محل دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اهدای پنج هکتار زمین در محروم ترین نقطه مشهد به آموزش و پرورش خراسان رضوی توسط خانم برزگر به منظور احداث اولین هنرستان زیست محیطی  گفت: به هر میزان که سازمان محیط زیست آموزش و پرورش استان را در ساخت این مدرسه یاری کند ساخت آن به پیش خواهد رفت.

سید جواد حسینی با بیان اینکه مابقی هزینه های ساخت این مدرسه را اداره کل آموزش و پرورش استان به عهده خواهد گرفت افزود: این مدرسه تا یک سال و نیم آینده ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به طرحی با عنوان «صد دبیرخانه صد مدرسه» با رویکرد تمرکز زدایی و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش، گفت: به عنوان دومین فعالیت محیط زیستی در استان ۹۴ مدرسه در استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه فعالیت های مشترک سازمان محیط زیست کلید خواهیم زد.

حسینی بیان کرد: ۱۰ هزار دانش اموز و دانشجوی تربیت معلم فعالیت خود را در رابطه با محیط زیست آغاز کردند تشکل یافتند که نمادسازی زیست محیطی را به ستادسازی تبدیل کردند. و در نهادینه سازی فعالیت های زیست محیطی در آموزش وپرورش به وجود آورد.

وی احداث مدرسه کاغذی در نیشابور را چهارمین فعالیت زیست محیطی استان دانست و تصریح کرد: با صرفه جویی که در کاغذ ادارات و مدارس انجام می شود حاصل صرفه جویی هزینه ساخت این مدرسه به عنوان ساخت مدرسه زیست محیطی کاغذی آغاز شده است و امیدواریم در سایر شهرستان ها نیز این مسیر ادامه یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه گسترش بیش از حد آلودگی باعث شده یکی از اصلی ترین وظایف شهروندی امروز حفاظت از محیط زیست تلقی شود و این مسئله مفهوم بیودموکراسی و زیست سالاری را به وجود آورده است، گفت: این ادبیات در قرن ۲۱ یکی از شاخصه های توسعه جوامع مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز جوامعی می توانند خود را توسعه یافته تلقی کنند که علاوه بر همنوعان کرامت محیط زیست را برای همه موجودات گرامی بدانند.

ضرورت تبدیل حفاظت از محیط زیست به فرهنگ عمومی

در ادامه حمید صالحی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم بدانند حفظ محیط زیست جزئی از فرهنگ عمومی است، اظهار کرد: اگر این فرهنگ عمومیت پیدا کند عجیب نیست که افرادی بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی و تحصیلاتشان در سلامت محیط زیست تلاش کنند.

وی افزود: باور کنیم که اگر حفاظت از محیط زیست تبدیل به فرهنگ شود فعالیت های ارزشمندی در تولید تکنولوژی در خط تولید صنایع به کار گرفته می شود و با سرمایه گذاری های کلان می توانیم از آب و هوا وخاک جامعه مان حفظ کنیم.

صالحی گفت: برای دستیابی به این مهم با ‌آموزش همه جانبه و رساندن مفاهیم آموزشی به مواهب طبیعی شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تبدیل فرهنگ حفاظت از محیط زیست به فرهنگ عمومی از کودکی و از مدرسه باید آغاز شود و در سایه آموزش و یادگیری و با احداث و راه اندازی مدارس جامع محیط زیست به این هدف دست خواهیم یافت.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین