|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۶۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
وزیر دفاع آمریکا، روسیه را چالش اصلی امنیت اروپا معرفی کرد.
به نقل از اسپوتنیک؛ "اشتون کارتر،" وزیر دفاع آمریکا، در سخنرانی خود در انجمن ارتش آمریکا مدعی شد: بخشی از این چالش ها مربوط به مهاجران غیرقانونی در اروپا و بخش دیگر آن مربوط به فعالیت های تروریستی در سوریه، یمن و عراق است. با این حال چالش اصلی ناشی از روسیه است.
 
وی افزود: هم‌پیمانان ما به درستی درباره چالش های سوریه نگران هستند. برخی از این چالش ها جدید است. موج عظیمی از پناهجویان به علت جنگ و درگیری در خاورمیانه در حال فرار از این منطقه هستند. تروریسم یکی از چالش های جدی است که از بحران در کشورهای سوریه، یمن و عراق ناشی می شود؛ اما چالش دیگری که برای بسیاری از کشورهای اروپا و بسیاری از افراد حاضر در این نشست آشنا است روسیه و اقدامات آن است. روسیه از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی برای تضعیف تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای همسایه خود استفاده می کند. این کشور هنجارهای حقوق بین المللی را نقض می کند و نظم امنیتی اروپا را با اقداماتش از جمله انضمام کریمه و ادامه خشونت ها در شرق اوکراین برهم زده است. ما در گفتگو با هم‌پیمانان خود واکنش به این اقدامات روسیه را بررسی کرده ایم و یک رویکرد قدرتمند، متوازن و راهبردی را در این خصوص اتخاذ کرده ایم. ما همه اقدامات لازم را برای مقابله با اقدامات روسیه که با هدف تقویت نفوذ، تضعیف امنیت و بی ثباتی منطقه صورت می گیرد، انجام خواهیم داد.  
 
یک واقعیت راهبردی جدید برای ما است. ما همچنان بر این مساله تاکید خواهیم کرد در صورتی که روسیه بخواهد به انزوای خود در سطح بین المللی پایان دهد و به یک قدرت مسئولیت پذیر تبدیل شود، باید تجاوزگری های خود را در شرق اوکراین متوقف کند و به اشغالگری خود در منطقه کریمه و انضمام این منطقه به خاک روسیه پایان دهد و به توافق مینسک پایبند باشد. راهکار ناتو در قرن بیستم موفقیت آمیز بود. این ماموریت باعث شد شاهد آزادی و صلح در سراسر اروپا باشیم. اما این راهکار برای دوران کنونی و قرن بیست و یکم مناسب نیست. ما باید راهکار جدیدی تدوین کنیم که شامل آمادگی برای چالش های جدید از جمله جنگ های سایبری و مقابله با حملات هسته ای باشد.  
 
ارتش در این راهکار نقش مهمی ایفا می کند به همین علت ما بخشی از نیروهای خود را برای آموزش نیروهای اوکراین به این کشور اعزام کرده ایم. در همین چارچوب شماری از نیروهای ارتش آمریکا مشغول آموزش نیروهای لیتوانی، لتونی، استونی و لهستان هستند.
 
وی در ادامه مدعی شد: رفتار روسیه هم در اوکراین هم در سوریه نگرانی هایی ایجاد می کند. روسیه به جای مشارکت در روند انتقال سیاسی در سوریه که به شدت مورد نیاز این کشور است در چارچوب تعهدات خود در برابر "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، متعهد شده است که تجهیزات سخت افزاری بیشتری به سوریه ارسال کند. روس ها در ابتدا اعلام کردند با گروه های تروریستی مانند داعش، النصره و گروه های دیگر خواهند جنگید اما چند روز بعد از استقرار نیروهای این کشور در سوریه، نیروهای روسیه اهدافی به غیر از این گروه ها را هدف قرار دادند. این یک اشتباه راهبردی بنیادین است. اشتباهی که جنگ داخلی سوریه را تشدید و عمیق تر خواهد کرد. این اقدام روسیه به تقویت افراط گرایی منجر خواهد شد همان افراط گرایی که روسیه نگران آن است و این نگرانی هم کاملا قابل توجیه است. تا زمانی که روسیه بر تداوم این راهبرد اشتباه تاکید کند ما به هیچ وجه همکاری با روسیه را در سوریه مورد توجه قرار نخواهیم داد. ما عضو توافقی در بخش تامین امنیت نیروهای هوایی و بدنبال حرفه ای گری در این بخش هستیم. با توجه به این واقعیت که ما و روسیه بر فراز آسمان سوریه پرواز می کنیم شاهد برخی رفتارهای غیرحرفه ای از سوی نیروهای روسیه بوده ایم. نیروهای روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده اند. ما هفته گذشته در بروکسل تاکید کردیم که حریم هوایی ترکیه بخشی از حریم هوایی ناتو است.  
 
روس ها بدون هشدار موشک های کروز را از دریای خزر شلیک کرده اند و این موشک ها به چند مایلی یکی از مراکز زرهی ما اصابت کرده است. روسیه همچنین یک عملیات زمینی با نیروهای سوریه با هدف محافظت از بشار اسد شروع کرده است. این عملیات مشترک عواقب مستقیمی برای خود روسیه ایجاد خواهد کرد که یکی از این عواقب می تواند حمله به خود روسیه باشد. روسیه این فرصت را در اختیار دارد که مسیر کنونی را تغییر دهد و با صداقت به جنگ علیه افراط گرایی بپیوندد به جای آن که افراط گرایی را تشدید کند. برای این منظور روسیه باید در روند انتقال سیاسی در دمشق مشارکت کند. اکنون روسیه از «شبه جزیره کامچاتکا» در جنوب آسیا گرفته تا منطقه قفقاز و اطراف دریای بالتیک به انزوای خود ادامه می دهد. من به همپیمانان مان گفته ام با وجود خطای راهبردی روسیه ما به برنامه خود مبنی بر مقابله با داعش در میدان جنگی قبل که در سوریه شروع شده است ادامه خواهیم داد. در عراق هم نیروهای ما به آموزش نیروهای عراقی و حمایت از آنها و نیروهای کُرد ادامه خواهند داد. ما برای شکست داعش به نیروهای بومی در مناطق حضور داعش نیاز داریم. برای دستیابی به این هدف به زمان و تلاش نیازمند هستیم.
 
درباره راهبرد ما در افغانستان آمریکا سه اقدام اساسی انجام می دهد یکی از این اقدامات تداوم حضور شماری از نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2015است. اقدام دوم فراهم کردن زمینه برای تداوم حضور آمریکا در افغانستان بعد از سال 2016 است بسیاری از همپیمانان ما در ناتو هم به تعهدات خود در افغانستان پایبند هستند. گام سوم این است که من در طرح بودجه سال 2017 بخشی را هم برای کمک به نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان اختصاص خواهم داد. در سایه تلاش های نیروهای آمریکایی، نیروهای افغانستان اکنون توانمند شده و می توانند امنیت کشورشان را تا حدی تامین کنند. نیروهای افغان تامین امنیت را در دو انتخابات این کشور برعهده داشته اند. برای مثال می توان به عملیات آنها در استان هلمند و مقابله با عملیات بهاره طالبان اشاره کرد. پیشروی اخیر طالبان در برخی مناطق افغانستان بیانگر این واقعیت است که این جنگ همچنان جنگ بسیار دشواری است. ما درک می کنیم که افغانستان هنوز به کمک نیازمند است. هیچ بخشی در آمریکا بهتر از ارتش این کشور نمی تواند به افغانستان کمک کند.
 
وزیر دفاع آمریکا گفت: در 14 سال گذشته ارتش آمریکا در مقابله با اقدامات مسلحانه عملکرد بسیار خوبی داشته است. وی افزود هیچ نیرویی در طول تاریخ و در جهان نمی تواند در برابر چنین مشکلی به خوبی ارتش آمریکا عمل کند. نیروهای ارتش آمریکا در طول این سال ها درس های سختی را فراگرفته و خود را با شرایط تطبیق داده اند. امروز این نیروها برای نبردهای همه جانبه آماده شده اند. در حال حاضر بخشی از نیروهای ارتش آمریکا مشغول آموزش نیروهای امنیتی اوکراین هستند تا این نیروها از اروپا محافظت و با تجاوزگری ها به آن مقابله کنند. همچنین بخشی از نیروهای ارتش آمریکا در شبه جزیره کره مستقر هستند. نیروهای ارتش آمریکا همچنین برای ارائه مشاوره به نیروهای عراق و نیروهای کُرد در این کشور حضور دارند تا با گروه وحشی داعش مقابله کنند. در جهان پیچیده و ناامن امروز که هر روز تقاضاها برای رهبری آمریکا در آن افزایش می یابد نیروهای ارتش آمریکا تلاش می کنند منافع راهبردی این کشور را تامین و از تنش ها جلوگیری کنند. برای آن که ارتش ما بتواند به نیازهای روزافزون امروز پاسخ دهد باید سرمایه گذاری برای ارتش خود، آموزش آن و افزایش مهارت ها و توانایی های آن را ادامه دهیم. ما متعهد هستیم که بهترین شرایط را برای نیروهای نظامی خود در میادین جنگی آماده کنیم تا آنها برای پیروزی بجنگند.
 
وزیر دفاع آمریکا در بخش پایانی این سخنرانی به لزوم آماده سازی ارتش این کشور برای آینده اشاره کرد و گفت ما نیاز داریم که به فن آوری های نوین مجهز شویم چون رقبایی مانند چین و روسیه تلاش می کنند فاصله خود را در بخش فن آوری های مدرن با ارتش آمریکا از میان بردارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین