کد خبر: ۶۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
روزنامه جهان صنعت به قلم هادی مومنی نوشت:
سهامداران بورس در آخرین روز معاملاتی هفته با پشتوانه تصویب «برجام» در مجلس شورای اسلامی و صحبت‌های رییس‌جمهور در تلویزیون یک روز خاطره‌انگیز را در تالار شیشه‌ای رقم زدند. بعد از آنکه نمایندگان مجلس با رای قاطع جزییات «برجام» را در بهارستان تصویب کردند حتی قبل از آنکه شورای نگهبان این رای را تایید کند که البته عصر چهارشنبه تایید «برجام» از سوی شورای نگهبان نیز رسما اعلام شد سهامداران در آخرین روز معاملاتی هفته از همان ساعات ابتدایی صبح تصمیم خود را برای رونق بخشی بازار سهام گرفته بودند که این اراده به رشد 538 واحدی شاخص کل در پایان معاملات ختم شد. این رشد جالب توجه نماگر بورس که در 90 روز اخیر بی‌سابقه بوده است به روشنی پیام‌های سرمایه‌گذاران را به تصمیم‌گیران بیرونی مخابره کرد. بازگشت بورس در زمان حاضر بهترین رویداد و تحول برای سهامداران ارزیابی می‌شود تا پس از مدت‌ها ریزش و کاهش قیمت سهام و روند منفی قیمت‌ها به صعود تبدیل شود. دراین میان باید به سخنان حسن روحانی، رییس‌جمهور هم توجه ویژه‌ای شود که صراحتا در سخنان زنده با مردم که از جعبه جادویی تلویزیون در شب سه‌شنبه پخش شد از آینده خوب بورس خبر داد و گفت که اوضاع در بورس متحول می‌شود. اعتماد سهامداران به سخنان رییس‌جمهور یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار جهش شاخص‌های بورس در همه بازارهای تالار شیشه‌ای در روز گذشته بود. این اعتماد اگر با حمایت‌های منسجم ادامه پیدا کند به راحتی فضای شکننده فعلی بورس به سمت تعادل حرکت خواهد کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن فضای سرد فعلی بورس به فضایی پرهیجان و داغ معاملاتی تبدیل می‌شود. در اعتماد سهامداران به وعده‌های شخص دوم کشور پیام‌های زیادی نهفته است که اگر مسوولان آن را درک کنند و ارزش آن را ساده‌انگارانه تحلیل نکنند به درستی می‌توان انتظار داشت که اتمسفر بورس با تغییر شرایط متزلزل فعلی به سمت ثبات به پیش برود. به هر حال با تحولات دو روز انتهای هفته در بازار سهام انتظار اینکه در هفته آینده به عنوان هفته پایانی مهرماه جهش‌های زیادی در بورس شکل بگیرد و سهامداران روزهای سبزی را شکل دهند یک تصور واقع بینانه و طبیعی خواهد بود. در عین حال بازار سرمایه و سهامداران در انتظار رونمایی از بسته جدید اقتصادی دولت برای شش ماهه دوم سال 94 نیز هستند که بدون‌شک در این بسته برای بازار سرمایه سیاست‌های تازه حمایتی وجود خواهد داشت که این اتفاق نیز می‌تواند محرک مثبت قابل اعتنا و بزرگی را در این بازار بعد از ماه‌ها و حتی شاید در طول دو سال اخیر شکل دهد.

شکل‌گیری امید

اگر از بازار سرمایه رشد منطقی انتظار برود و حرکت‌های هیجانی فروکش کند، می‌توان به آمدن ثبات در بازار امیدوار شد. عباس نیکچری، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان مطلب فوق درباره علت رشد بانکی‌ها در جریان معاملات روز گذشته به سنا گفت: شاخص کل از روز سه‌شنبه‌ به تصویب برجام در مجلس واکنش مثبت نشان داد اما رشد دسته‌جمعی شاخص‌ها و تاثیرگذاری بانکی‌ها در جریان معاملات روز گذشته به صحبت‌های سه‌شنبه‌شب رییس‌جمهور برمی‌گردد. وی در این باره توضیح داد: صحبت‌های رییس‌جمهور درخصوص خروج از رکود با تحریک بخش تقاضا با حفظ سیاست‌های تورمی در عین حال افزایش امیدواری به رفع تحریم‌های بانکی و کاهش سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی دست به دست هم دادند که چند روز اخیر شاهد رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها باشیم.

بازگشایی سوئیفت

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بخش عمده‌ای از حرکت صنایع و در نتیجه رشد اقتصادی در دوران پساتحریم به خروج بانک‌ها از تحریم‌ها گره خورده است، به عبارتی چنانچه سوئیفت باز شود و امکان بازگشایی ال‌سی فراهم شود، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از این فرصت برای تحریک در بخش تولید و سرمایه در گردش استفاده کنند. وی با تاکید بر دور شدن از رفتارهای هیجانی گفت: بازار و سهامداران به خصوص سهامداران خرد و قشر متوسط جامعه شاهد اثر رفتارهای هیجانی در بازار بودند. رفتار هیجانی در 16 فروردین و 26 تیرماه امسال در کنار سوم آذرماه سال گذشته جز ضرر، حاصلی برای سهامداران نداشت پس بهتر است سهامداران با درایت و هوشمندی از این دوران به سلامت عبور کنند. مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: اگر بازار شاهد رشد آرام شاخص کل در میان‌مدت باشد در عین حال حجم و ارزش معاملات به آهستگی افزایش پیدا کند، نویدبخش ثبات در بازار و آمدن روزهای خوب است پس سهامداران عجله‌ای برای بازگشت روزهای رونق به بازار و پوشش ضررهایشان نداشته باشند. وی افزود: سهامداران که تاکنون صبر کرده‌اند، از این به بعد هم حوصله به خرج دهند و به دنبال حرکت آرام و البته پیوسته شاخص باشند و سنجیده عمل کنند و به اسم اینکه شاخص 500 واحد بالا رفت، تصور نکنند رکود تمام شده بلکه منتظر رفع ریسک‌های بازار باشند.

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری

در همین ارتباط مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده با اشاره به محروم ماندن بورس از برخی متغیرهای جذاب در روند معاملات، چالش‌های داخلی و خارجی پیش‌روی بازار سرمایه تا پایان سال و بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در این شرایط را اعلام کرد. پژمان کیا در گفت‌وگو با ملت‌بازار مهم‌ترین دلایل بروز شرایط رکود فعلی در بازار سرمایه را اعلام کرد و اظهار داشت: شرایط رکودی حاکم بر فضای کسب و کار در کنار رویکرد اقتصادی دولت از حیث کنترل هیجانات قیمتی و وجود ارزش افزوده مطلوب در بازار موازی پول از جمله اصلی‌ترین عوامل ایجاد شرایط رکود فعلی و تداوم آن در بازار سرمایه است. وی با اشاره به محروم بودن بورس از برخی متغیرهای جذاب در روند معاملات، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اثرگذار بر جذابیت بازار سرمایه، افزایش حجم و گردش معاملات در کنار بهره‌مندی از نوسانات قیمتی است؛ عواملی که مدتی است بازار سرمایه از وجودشان بی‌بهره است.

چالش بزرگ بازار سرمایه

کیا با بیان این مطلب که نزدیک شدن به موعد اجرای توافق هسته‌ای و شکل‌گیری انتظارات مثبت آتی در حوزه بین‌الملل ریسک در این حوزه را کاهش داده اما در عین حال درباره یک چالش بزرگ پیش‌روی بازار سرمایه هشدار داد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی بازار سرمایه، انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه است چراکه نتیجه این انتخابات می‌تواند فضای سیاسی آینده کشور در برخورد با مساله توافق هسته‌ای را به تصویر بکشاند. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده با تاکید بر اینکه به‌طور قطع ترکیب مجلس آتی نقش بسزایی در تصمیم‌سازی‌های سیاسی و اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد، گفت: تمامی جناح‌های سیاسی کشور تمایل دارند در این تصمیم‌گیری‌ها نقش فعال و تعیین‌کننده داشته باشند. به همین دلیل بروز چالش‌های داخلی همچون اتفاقات ناخوشایند یکشنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی، محتمل به نظر می‌رسد. کیا همچنین تعامل و تقابل نهادهای تصمیم‌گیر سنا و مجلس با دولت فعلی ایالات متحده یا رویکرد دولت آتی در برخورد با توافقات هسته‌ای را از دیگر ابهامات پیش‌روی اقتصاد و بازار سرمایه کشور عنوان کرد.

نیمه دوم سال

این کارشناس بازار سرمایه وضعیت بورس در نیمه دوم سال را مورد ارزیابی قرار داد و درباره ریسک‌های منفی این بازه از زمان اظهار داشت: به نظر می‌رسد پاییز و زمستان سردی در پیش روی بازار سرمایه قرار دارد. بحران‌های منطقه اعم از تنش‌های موجود در کشورهای همسایه، تقابل کشور ما با عربستان در موضع یمن و فاجعه تاسفبار منا و نقش‌آفرینی در ائتلاف ضدداعش فارغ از هر نتیجه‌ای، تبعات منفی برای بازار سرمایه خواهد داشت. کیا با بیان اینکه در بازار کم حجم امروز، اخبار مثبت رشد حلزونی و اخبار منفی ریزش سهمگین دارند، گفت: در بازارهای کم‌حجم به دلیل موثر بودن قدرت نقدینگی، رویکرد سفته‌بازی افزایش یافته و موجبات پدید آمدن حباب قیمتی در بخشی از بازار فراهم می‌شود؛ پدیده‌ای که هم‌اکنون در برخی صنایع کوچک قابل رویت است.

بهترین استراتژی

وی درباره بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس تا پایان سال‌جاری گفت: در حال حاضر بهترین استراتژی حداقل تا تعیین‌تکلیف ترکیب مجلس آتی، خروج از سهام پرریسک و خرید سهام با نسبت P/E چهار یا پنج مرتبه به منظور بهره‌مندی از بازدهی معقول با ریسک پایین است. این فعال بازار افزود: استراتژی دیگر، شناسایی سهامی است که بازارگردانی می‌شوند یا از طرف سهامدار عمده مورد حمایت قیمتی قرار می‌گیرند. کیا در ادامه بخشنامه بودجه 95 دولت را مورد توجه قرار داد و در واکنش به اینکه بودجه فوق بیانگر تداوم سیاست انقباضی و رکود به واسطه کنترل تورم است، گفت: بله همین‌طور است. بررسی بخشنامه بودجه 95 بیانگر ادامه رویکرد ضدتورمی دولت است. البته باید تا پایان هفته جاری منتظر ماند تا از بسته اقتصادی دولت برای خروج از شرایط رکودی فعلی، پرده‌برداری شود چراکه ممکن است اجرای محتویات این بسته لازمه‌اش اصلاح بودجه پیشنهادی باشد. وی با بیان اینکه پیش‌بینی رشد اقتصادی پنج درصدی عنوان شده توسط دولتمردان برای سال 95 با بودجه پیشنهادی همخوانی ندارد، گفت: نکته دیگر آنکه آثار گشایش‌های آتی احتمالی در بودجه پیشنهادی دیده نشده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد بودجه 95 یک بودجه حداقلی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین