|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۶۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
نویسنده و کارگردان «حلقه» با اشاره به اینکه این نمایش درامی عاشقانه درباره عاشورا است از وضعیت نابسامان تئاتر و بی اهمیتی مسوولان به این حوزه گلایه کرد.
حمید ابراهیمی نویسنده و کارگردان نمایش «حلقه» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «حلقه» در واقع بازخوانی نمایشنامه ای به نام «آوای باد» است که من آن را در سال ۷۸ نوشته بودم و در سال ۸۰ به چاپ رسید. البته نمایش تغییر بسیاری نسبت به متن اولیه پیدا کرده و خوانشی جدید را به مخاطب ارایه می کند.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی دو اجرا در بخش مهمان جشنواره تئاتر سوره ماه داشت و بعد از پایان جشنواره اجرای عمومی خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز کرد که در این اجرا تلاش شده نمایش به‌روز تر و مدرن تر از متن ابتدایی شود. نمایش «حلقه» درباره زن و مردی است كه بعد از حادثه كربلا بر سر اینكه امام حسین(ع) در كربلا چگونه به شهادت رسید، بحث دارند چرا كه زن شیفته مقام امام و مرد دشمن امام است.

بازیگر سریال «هوش سیاه» متذکر شد: این نمایش در حقیقت یک درام عاشقانه است چون عشق زن داستان را به امام حسین (ع) به تصویر می کشد و مرد داستان نیز سال ها است به دلیل همین عشق و علاقه همسرش و دشمنی‌هایی که با امام حسین (ع) دارد از حادثه کربلا استفاده کرده و می خواهد کینه خود را علنی سازد و انتقام بگیرد. البته مساله کسب ثروت و جاه و مقام نیز در این میان مطرح است.

ابراهیمی درباره شیوه اجرایی و فضاسازی نمایش توضیح داد: این نمایش ابتدای نگارش دو بازیگر داشت اما در بازخوانی جدید ۵ بازیگر فرم هم به کار افزوده شده و با ۷ بازیگر به صحنه می رود. در اجرا تلاش شده بیشتر مسایل مفهومی از طریق حرکات فرم به مخاطبان ارایه شود. عمار تفتی، ماریه ماشاالهی، شیما داودی، مهدی کازرانی، صابر کریمی، مجید ترکستانی، یزدان نظری و بهمن فکوری در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

وی در پایان درباره وضعیت این روزهای تئاتر ابراز گله مندی کرد و گفت: بعد از ۶ سال که از آخرین کارگردانی ام در تئاتر می گذرد با این نمایش به تئاتر بازگشتم اما متاسفانه وضعیت تئاتر ما بسیار نابسامان و غیر عادی است. هیچ حمایت، رفاقت و دلسوزی از طرف مسوولان تئاتر وجود ندارد و با این وضعیت نمی دانم هنرمندان چطور روزگار می گذرانند. با شرایط فعلی هیچ انگیزه ای برای کار در تئاتر ندارم.

در این نمایش که در بخش مهمان بیست و چهارمین جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه به صحنه رفته بود، بازیگرانی چون عمار تفتی، ماریه ماشاالهی، شیما داودی، مهدی کازرانی، صابر کریمی، مجید ترکستانی، یزدان نظری و بهمن فکوری به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین طراحی صحنه و لباس این اثر بر عهده‌ مریم نیک‌روش بوده و طراحی پوستر را نیز ابراهیم حسینی بر عهده داشته است.

نمایش «حلقه» تا نیمه‌ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه‌ مهر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. تماشاخانه‌ مهر در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین